به نظر شما تعیین جنسیت یا خصوصیت فرزند از طریق اصلاح ژنتیک چقدر اخلاقی هست؟

چند سال پیش گفته می‌شد که با روش‌هایی نسبتا ساده می‌شود احتمال به دنیا آوردن دختر یا پسر رو کم یا زیاد کرد. بعدها از امکان اصلاح ژنتیکی فرزندان دچار اختلال قبل از تولد صحبت شد. بعدها شنیده‌هایی از این قبیل که می‌تونید با دستکاری ژنتیکی ظاهر، هوش، دریافت بیماری و … رو قبل از تولد تغییر بدید.

به نظر شما آیا این موضوع باعث نمی‌شه که به دلیل

  1. از بین رفتن یکی بودن انسان‌ها در زمان تولد و از بین رفتن برابری بین مردم؛ مخصوصا شما هرچه پولدارتر باشید، فرزندتون زیباتر، باهوش‌تر و سالم‌تر بشه.
  2. محصول بودن فرزند؛ دیگه کم کم بریم به سمت عروسک داری و ممکنه تهش فرزند ناراضی باشه از این ظاهر. دیگه این شمایید که به جای تعیین لباس دارید براش چهره و … تعیین می‌کنید.
  3. امکان ایجاد اثر پروانه‌ای و به هم ریختن سایر پارامترها در درازمدت

و خیلی موارد دیگه، آزاردهنده بشن؟

چه خوبی‌هایی برای این موضوع متصور هستید و چه مشکلاتی می‌بینید؟ چطور می‌شه میزان دستکاری رو کنترل کرد؟

تعیین جنسیت فرزند از طریق اصلاح ژنتیک

1 پسندیده

خب این خیلی مسخره هست که بخوایم همه آدمها رو شبیه هم کنیم. اینکه ناهنجاری ها و بیماری ها رو بفهمیم (مثل ساختن واکسن که موجب شد رنج بیماری کمتری ایجاد بشه) و اونها رو برطرف کنیم و مانع از تولد نوزادان دچار نقص جسمی یا بیماری خاص بشیم خیلی فرق داره با اینکه بخوایم یکنواختی در اطرافمون به وجود بیاریم. به نظرمن به لحاظ هوشی و ظاهری نباید همه در اوج به سر ببریم و بذاریم طبیعت راه خودش رو بره، بهتر هست.

تو زمینه کشاورزی و محصولات تراریخته که دنیا داره دست به عصا راه میره ومطمئن نیست که چه تبعاتی خواهد داشت. حالا با این وضعیت آیا دستکاری ژنتیکی به این زودی ها ما رو از شر بیماری ها نجات میده؟شایدم وضعیت رو بدتر کرد!!! مثلا نکنه بیان ژن بیماری فلان رو حذف کنن و بعد از اون ببینن آدمای با نقص های دیگه زیاد شدن!!!
آیا نمیشه به جای دستکاری ژنتیکی متوجه این شد که جنین در مورد خاصی، صد در صد دچار بیماری مهلک و رنج آوری میشه و بدینصورت مانع تولدش شد، به جای اینکه ژن ها رو دستکاری کنن؟

یا ممکنه بشر یه روز ممکنه به جایی برسه که بتونه بی دردسر اصلاح ژن کنه بدون اینکه نگران عوارض ناشناخته اش بشه؟

فرض کنید 70 درصد جمعیت یه جنسیت خاص باشن، چه اتفاقی ممکنه بیوفته؟ چه اهمیتی داره اصلا؟

احتمالا باید اول از کارکرد ژن ها و ربط هاشون به هم شناخت کاملی پیدا کرد.

به نظرم راه رفتنی رو باید رفت! :slight_smile:
طبیعتا این راه نگرانی های زیاد خودش رو داره مثل تمام تکنولوژی ها و پیشرفت های دیگه ی بشر اما نمیشه پیشرفت رو صرفِ وجود این نگرانی ها مضر دونست و فکر می کنم علم به خاطر اینکه ذاتاً مستقل از اخلاق هست، همیشه چنین نگرانی ای رو همراه خودش داره.

به نظرم این جزو قانون علت و معلولی طبیعته و همیشه هم به پولدار تر بودن مربوط نیست. مثلا یک مادر می تونه با مطالعه روی این که چه عواملی (مثلا خوردن چه میوه هایی) ممکنه در دوران بارداری روی پارامترهایی مثل هوش/زیبایی/جنسیت/… جنین تاثیر بذاره، شانس اینکه فرزندش این پارامتر ها رو به نحو مطلوبش داشته باشه رو بالا ببره. اصلاح ژنتیکی هم نوع پیشرفته ترِ همین اصلاحات هست. سطح فرهنگ، رفاه, شرایط روحی مادر، همه شرایط اولیه ای هستند که می تونن در انتخاب این که این مادر تلاش لازم برای بهبود سلامت و کیفیت جنین انجام بده، موثر باشه اما در هر صورت، قانون علت و معلولی ایجاب می کنه که اگر فلان کار رو انجام دادی به احتمال زیاد فلان اثر و نتیجه رو می گیری و این گریز ناپذیره.
برای این که برابری بین آدم ها وجود داشته باشه به این معنی که همه شرایط اولیه نسبتا مناسب و یکسان در ایجاد خصوصیت های برتر در فرزندشون رو داشته باشن، لازمه جامعه به لحاظ رفاهی و فرهنگی و … به سطح مطلوب و عادلانه برسه ولی باز در نهایت انتخاب با خود آدم هاست.

به نظرم با توجه به ماهیت علم این خیلی دور از ذهن به نظر می رسه که علم بتونه دقیق ِ دقیق چیزی رو از پیش معین کنه. روش های علمی همشون به میزان زیادی عدم قطعیت دارن و ما فقط احتمال یک سری پیشامد ها رو می تونیم کم یا زیاد کنیم. (بعضی وقتا شاید علت اینکه چنین تصورهایی از علم در ما ایجاد میشه به خاطر غلوی هست که بعضی علم پیشه ها در باره ی کارشون به جهت بازار گرمی انجام میدن!)

نمی دونم. فکر کنم یک مهندس ژنتیک لازمه به این سوال پاسخ بده…

2 پسندیده