به نظر شما چطور یک کتاب در ایران معروف و مشهور می‌شه؟

سلام
من دیروز به جمع پادپرس اضافه شدم. به نظرم جای جالبیه. quora رو تو یه بازه‌ای دنبال می‌کردم اما چون کاربر ایرانی توش کمه، نیازم برآورده نمی‌شد. برم سر اصل مطلب:)
یه سوال! من تو حوزه مارکتینگ کتاب فعالیت می‌کنم. به طور خاص بگم، تو فروشگاه کتاب الکترونیکی طاقچه کار می‌کنم. برای همین به عنوان اولین سوال اینو می‌خوام بپرسم، اینه که چی می‌شه یه کتابی وایرال می‌شه؟
جواب‌های خودم:
فیلم ازش ساخته شده
اینفلوئنسرهای اینستاگرامی معرفی می‌کنن
نویسنده مطرحی داره
شما چی فکر می‌کنین؟

8 پسندیده

عالم اینفلوئنسرها به تیپ اهالی مطالعه نمیخوره مگه اونی که اساسا فعالیتش روی حوزه کتاب و مطالعه است. این چنین فردی میتونه در مطرح شدن اولیه کتاب کمک کنه.

به نظرم مهمترینش همینه. شخصا در عالم ادبیات و تخصص علمی خودم شخصیتهایی هستند که به محض اینکه کتاب جدیدشون منتشر بشه ، کتاب رو تهیه میکنم و میخونم. به نظرم مهمترین برند کتاب ، مترجم یا نویسنده‌اش هست. ناشر کتاب هم میتونه تا حدی روی معروف شدن کتاب کمک کنه.

ولی معتقدم مهمترین ویژگی برای پایداری بلندمدت یک کتاب ، محتوای کتاب است ، خصوصا برای یک نویسنده گمنام. به طریق مختلف میشه یه کتاب رو با سروصدای بالا همراه کرد و حداقل کتاب دیده بشه اما این کمپین گذار خواهد بود اگه محتوای کتاب ضعیف باشه چرا که با همین شدت تبلیغ اما در جهت معکوس و طرد کتاب و نویسنده یک کمپین غیرسازماندهی شده توسط خریداران و خوانندگان کتاب شکل میگیره و به سرعت کتاب به فراموشی تلخی سپرده میشه.

اگه دور و بر خودمون نگاه کنیم ، می‌بینیم کتابهایی داریم که شاید چندصدسال از انتشار اون میگذره ولی الان هنوز داره منتشر میشه و خواننده داره. این پایداری رو تنها میشه به واسطه محتوای کتاب توجیه کرد.

3 پسندیده

من فکر می‌کنم ارائه یک ریویوی ( «review») مناسب و جذاب از کتاب در صفحات مجازی می‌تونه مبلّغ خوبی برای کتاب باشه.
یه کار دیگه هم (که خیلی از ناشران انجام می‌دهند ولی قسمت درست رو انتخاب نمی‌کنند)اینکه یکی از بخش‌های جذاب کتاب رو انتخاب کنید و پشت کتاب درج کنید تا عطش خواندن در خواننده ایجاد کنید.

3 پسندیده

1- نویسنده ی کتاب: تقریبا می توان گفت این مورد، عنصری کوتاه مدت در پرفروش و مشهور شدن کتاب است، نمونه اش بیرون در محمود دولت آبادی است، هیچ وقت فراموش نمی کنم که سال گذشته صف خرید نشر چشمه در نمایشگاه کتاب تهران به خاطر همین کتاب غلغله بود، حتی بعضی چند تا چند تا سفارش می دادند تا برای دوستانشان هم خریده باشند، گرچه بعدا معلوم شد که این کار، به اندازه ی داستان های قبلی دولت آبادی قدرتمند نیست و بیشتری رگباری از کلمات و جمله های پیچیده است!
البته ظاهرا هنوز هم این کتاب جزو پرفروش ها است و این احتمالا به خاطر شهرت نویسنده است.

2- محتوای کتاب: عامل مهم در جاودانه ماندن یک کتاب همین است، البته این موضوع اگر با دانش یا حرفه ی نویسنده همراه شود می تواند به ماندگاری بیشتر اثر کمک کند، اگر از کتاب های ادبی ایران کهن مثل گلستان یا قابوس نامه بگذریم، این خاصیت را می توان بیشتر در کتاب هایی با رنگ و بویی غیر ادبی نیز یافت که البته گاهی در قیمت آن نیز تاثیرگذار است، مثلا کتاب های مرتبط با علوم انسانی اغلب قیمت بالایی دارند، یک نمونه اش کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی در ایران از دکتر سریع القلم است که حتی در مقطعی تا 140 هزار تومان هم فروخته شده است، این قیمت برای کتابی با کمتر از پانصد صفحه گران به حساب می آید، محتوای این کتاب و البته تلاش فکری و آماری که برای نظریه پردازی شده است، می تواند دلیلی برای اقبال زیاد به این کتاب و در نتیجه گران بودن آن باشد.

2 پسندیده

ریویو مناسب رو چطور تعریف می‌کنین؟ در واقع می‌خوام بدونم چطور ریویویی شما رو متقاعد می‌کنه یک کتاب گمنام رو مثلا بخرین؟
راستش بر اساس دیتایی که از رفتار کاربرا تو سایت طاقچه دیدم( از طریق نرم افزار هاتجر)، متوجه شدم موقع ورود به صفحه معرفی کتاب، کاربرا خیلی کم روی متن ریویوها مکث می‌کنن. انگار کاربر از قبل تصمیمش رو گرفته اون کتاب رو بخره . اما به کرات دیدم که تو صفحات بلاگ طاقچه روی ویدیوها تمرکز می‌کنن و نگاهش می کنن.

3 پسندیده

من وقتی دلم میخواد یه کتاب رو بخونم که یه جمله خاص یا یه دیالوگ خیلی خاص از اون رو جایی بشنوم یا ببینم
چند وقته که به شدت دنبال کتاب خوب واسه برگشتن به دنیای مطالعه میگشتم، بیشتر سایت های معرف کتاب به نظرم ضعیف و بی رنگ بودن
چقدر دلم میخواست سایتی رو باز کنم و توی اون سایت علاوه بر سبک کتاب، به یه قسمت هیجان انگیز کتاب هم اشاره کنه
توی چند خط کوتاه سبک نویسنده هم دستم بیاد

4 پسندیده