تاریخ تولد یا جغرافیای تولد؟ مساله این است

جدای ازین اعتقاد که سرنوشت انسان به دست خودش نوشته میشه و هر کس مسئول سرنوشت خودشه، یه لحظه به این فکر کنید که اگر در برهه ی دیگری از تاریخ یا کشور دیگه ای به دنیا اومده بودید و یا حتی اگر در خانواده ای متفاوت از خانواده فعلیتون متولد شده بودید اونوقت زندگیتون با زندگی الانتون چقدر تفاوت داشت؟ (مقایسه کنید سطح دغدغه های مثلا یه آدم بیست ساله در آفریقا رو با یه آدم بیست ساله در آمریکا ) به نظر شما از بین سه تا عامل خانواده، زمان ( برهه ی تاریخی ) تولد و جغرافیای مکان تولد کدومشون بیشترین تاثیر رو روی سرنوشت و زندگی انسان میذاره؟کدوم عامل از این سه تا عامل میتونه بر دوتای دیگری چیره بشه و اثرات اونها رو خنثی یا کمتر کنه ؟

6 پسندیده

کل این ماجرای تاریخ تولد و جغرافیای تولد، به موضوع رقابت برمیگرده. کسی که در افریقا بزرگ میشه، فقط با افراد هم وطن خودش رقابت نمیکنه، بلکه رقابتی در سطح گسترده تر در دنیا باعث میشه افریقا، افریقا بمونه و امریکا رشد کنه. شخصا برای مقایسه تاثیر تاریخ و جغرافیا بر زندگی انسان، جوابی ندارم. ولی میدونم نه تنها سال تولد، بلکه حتی ماه تولد هم روی درصد موفقیت آدم تاثیر داره!

مثلا این کار رو که توسط محققان بریتیش کلمبیا انجام شده، نگاه کنین:

https://psychcentral.com/news/2012/10/24/wrong-birthday-may-limit-career-success/46561.html

ظاهرا بچه های متولد تابستون، که کوچک‌ترین بچه‌ها در یک دوره مدرسه‌ای در امریکا هستن، تعداد کمتری از افراد حاضر در لیست S&P 500 (لیستی از حاضران در شرکت‌های موفق) رو تشکیل میدن. دلیلش هم اثر سن نسبی نامیده میشه که رقابت افراد متولد یک سال ولی در ماه‌های مختلف رو نشون میده.

4 پسندیده

فکر نمی‌کنم بشه به راحتی از سه‌گزینۀ مطرح‌شده انتخابی داشت، شاید بد نباشه به پارادوکس «شانس اخلاقی» یه نگاهی بندازید. توی نوجوانی چرایی این اختلاف برام مسئله بزرگی بود، کمی کلام اسلامی [عدل الهی] از شدت بحران‌اش کاست، ولی هیچ‌وقت حل نشد.

2 پسندیده

نسبت تاثیر هر کدوم از این متغیر ها؛ متغیره. پس نمیشه گفت که کدوم مورد تاثیر بیشتری داره مگه اینکه یه کمی دقت نظر یا مسامحه به خرج بدیم و خانواده رو شامل شرایط زمانی و مکانی بدونیم که در این صورت به شکل دیگه ای با مسئله مواجه میشیم.
تا به حال هر آنچه عرض شد در مورد محیط بود که با همه زیر مجموعه هاش تنها یه متغیر در تصمیم سازی های ماست.
عامل دیگه ای به نام وارثت مطرحه که تاثیر خانواده در تصمیم سازی ها رو تا حد قابل توجهی بالا میبره و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

2 پسندیده

من فکر می کنم جغرافیای تولد شاید قادر باشه تأثیر بیشتری بر دوتای دیگه بذاره. چون هر خانواده ای در یک کشور زندگی می کنه و عموما رسم و رسوم و اخلاقیات و شیوه ی تفکر هر کشور از خیلی جهات بین مردمش غالبه و با کشور دیگه می تونه تفاوت داشته باشه و خانواده یه جورایی-و نه کاملا- تحت تاثیر جغرافیای تولده. و اما زمان. زمان در هر برهه ی تاریخی برای تمام مردم یکسانه و خب در تاریخ در هر زمان اتفاقات مختص به همون زمان برای همه در جریانه، حتی حتی مثلا درسته جنگ جهانی اول یا دوم در زمان خاصی اتفاق افتاده اما جغرافیای مردم و موقعیتشون نسبت به جنگ موثر تر نسبت به زمانه.
پس خلاصه وار اگر بخوام ترتیب اهمیت رو برای خودم اولویت بندی کنم : جغرافیا -خانواده- زمان