تا حالا جریمه شدین؟ چقدر به یادگیری‌تون کمکی کرده؟

چقدر به اثربخشی نوشتن و تکرار زیاد که گاه به جریمه معروفه برای یادگیری یا تنبیه برای یادگیری اعتقاد دارید؟

%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D9%85%D9%87%20%DB%B2

راه جایگزین یا مناسب برای استفاده از نوشتن و تکرار برای یادگیری یا به خاطرسپاری چیست؟

5 پسندیده

به تاثیر جریمه در یادگیری اعتقاد چندانی ندارم، چون جریمه چیزی هست که اول از همه به آدم تمایل دور زدن رو القا می‌کنه! مثال ساده‌ش جریمه‌ای که برای نبستن کمربند به راننده‌ها تعلق می‌گیره؛‌ هنوز هم راننده‌هایی رو میشناسم (اکثرا راننده تاکسی) که برای فرار از این کار یه کلکی سوار می‌کنن، مثلا فنر کمربند رو باز کردن و کمربندشون رو الکی میندازن روی دوششون انگار که بستنش.

یه تجربه هم براتون بگم برای نشون دادن یه نمونه از این دور زدن‌ها در سیستم آموزشی:

یادمه سال‌ اول دبستان وقتی داشتیم الفبا رو یاد می‌گرفتیم، یه بار تکلیفم رو کثیف نوشته بودم و صفحه‌ي مشقم پر از رد پاک‌ شده و در ضمن گوشه‌های سیاه و پاره شده بود! طوری که معلممون با ضرس قاطع به این نتیجه رسید که باید برای تبدیل من به شخصی عاشق درس حرکت خفنی بکنه :sunglasses:

بهم یه جریمه‌ی سنگین داد از نوشتن یه صفحه از هر کدوم از حروف: آ، ب، پ. به نظر چیز زیادی نیست ولی برای یه بچه که هنوز دستش به نوشتن گرم نیست خیلی نامردانه میومد. مخصوصا که بقیه دوستام مجبور نبودن چنین چیزی رو تحمل کنن.

قرار بود همون روز با دوستام بریم یه محله دیگه فوتبال بزنیم. و برای اینکه بتونم به بازیم برسم شروع کردم به نوشتن حروف به شکل بافاصله یا کشیده شده! طوری که در هر خط نهایتا دو تا ب مینوشتم :laughing:

به فوتبالم رسیدم، ولی فرداش نه تنها دو تا تو سری خوردم، یه صفر خوشگل هم اومد تو دفتر مشقم!

4 پسندیده

چرا با اینکه این تأثیر منفی واضحه، بعضی معلما دست ازین روش بر‌نمی‌دارن، من همکارانی دارم که به هیچ‌وجه از موضعشون در این زمینه کوتاه نمیان؛ میدونن وقتی 40 بار جریمه میدن بچه‌ها به کمک اولیاشون انجام میدن، میدونن بچه‌ها باید درس‌ها و کارهای دیگه مثبت رو بذارن کنار، که حجم زیاد جریمه رو انجام بدن، میدونن کلی کاغذ برای تکلیفی که بازده یادگیریش پایینه، حیف میشه و . . .
پس چرا به این روش ادامه میدن؟

جریمه در این مورد باعث پیشگیری و یاددادن یه رفتاره،
جریمه در مدرسه هم اینطوره؟

3 پسندیده

بنظرم لفظ جریمه باعث میشه جنبه یادگیریش به صفر برسه

من تا جایی که یادمه دوبار جریمه شدن
یکبار سال سوم راهنمای از روی کتاب دینی در جلسه اول و قرار شد 5 باز بنویسم از روی جلد کتاب ، سخنی با معلمان و … تا پایان درس اول که خب مشخصا قصد معلم از دادن این جریمه اصلا انجام یادگیری نبوده
بار دوم سال سوم دبیرستان فکر میکنم درس مشتق یا انتگرال بود که باید 20 بار مینوشم ( 2بار نوشتم هر بار با 10 تا کاربن )
معلم که دید خندید و ازم قبول کرد

ولی در مجموع فکر نمیکنم جریمه تاثیر یادگیری بالقوه داشته باشه
چون بیشتر باعث ایجاد تنفر از معلم و درس میشه (حداقل در من)

3 پسندیده