تجربه از سفته برای تضمین قرارداد کاری دارین؟

یکی از مسائلی که الان در قراردادهای کاری، به نسبت رایجه، گرفتن سفته برای بعضی بندهای قرارداد مثل حفظ اسرار یا مسائل اختلاف احتمالی در مورد ترک کار، هست. تجربه‌ای در این مورد، بار حقوقی و قدرت اجرایی این تیپ سفته‌ها رو دارین؟ تا حالا در یک موردی بودین یا اطلاع دارین که درگیری حقوقی سر این مسئله در کار بوده باشه؟

4 پسندیده

به نطر من شخصی که برای خودش ارزش قائل باشه نباید به چنین چیزی تن بده. راه اصولی برای تضمین حسن انجام کار، ضمانتنامه بانکی به همراه قرارداد حسن انجام کار هست. برخلاف چک و سفته که کارفرما میتونه در هر زمان نسبت به وصول اونها اقدام کنه (و بعد شما باید خیانت در امانت رو اثبات کنید)، در مورد ضمانتنامه بانکی کارفرما اول باید تخطی از قرارداد رو اثبات کنه.
در یک مقاله خونده بودم سفته فقط برای فروش کالا هست و اگر در دادگاه مشخص بشه سفته برای قرارداد کاری اخذ شده از اعتبار ساقط میشه. البته صرف نظر از وجود یا اعتبار سفته اگر خسارتی به کارفرما وارد بشه میتونه در دادگاه مطالبه کنه.
این تصور که کارفرمایی پیدا نمیشه که چک و سفته نخواد غلطه.
در این موارد حقوقی باید بدترین حالت رو در نظر گرفت و فریب شعارهای مدیران شرکت یا حتی شخصیت اونا رو نخورد. اونا میتونن چک و سفته رو تا هر زمان نگه دارن و هر موقع که خواستن نقد کنن حتی اگر نوشته باشید بابت حسن انجام کار. همینطور قرارداد حتما باید در حداقل دو نسخه مهر و امضا و بلافاصله مبادله بشه. امضای قرارداد تک‌نسخه‌ای هم اشتباه بزرگیه که متاسفانه عده‌ای مرتکب میشن.

2 پسندیده

این پیشنهاد جالبیه. مطرح میکنم تا ببینم میشه که جایگزین سفته بشه یا نه.

این هم درسته. ولی نکته اینه که در صورت نبودن سفته، فرآیند برای بررسی خسارت باید طی بشه و امکان دفاع بسیار محتملتره. قاعدتا از نظر حقوقی هر کسی میتونه ادعای خسارت رو از شخص دیگه‌ای داشته باشه و کاملا معقول به نظر میاد. ولی اهرم مابین دو طرف دعوا بسیار اهمیت پیدا میکنه.

دقیقا متوجه این حرف هستم. متاسفانه در شرایط بسیار رایج، ممکن غم نان باعث بشه که وارد ریسکی بسیار خطرناک بشه. در این مورد، من اساسا حس میکنم که بیشتر تله حقوقی هست چون فضا در حال حاضر برای من و چند نفر دیگه، مبهمه ولی از نظر حقوقی هیچ مسئولیتی بین دو طرف برقرار نیست. به همین خاطر فکر میکنم در هیچ شرایط الزام‌آوری بهتره وارد این فاز برای این مورد خاص نشم.

سپاس از اشتراک تجربه :slight_smile: بخصوص مورد اول ممکنه به بقیه افراد دخیل در ماجرا کمک کنه.

هرجا ازم سفته خواستن ترسیدم و کلا سر اون کار نرفتم!

1 پسندیده

در اینترنت میتونید نمونه هایی از قرارداد ضمانت حسن انجام کار رو هم ببینید. دقت کنید که در مفاد اونها هست که پرداخت پس از رای دادگاه صورت میگیره.

من داستان‌هایی هم شنیدم از کسانی که چک و سفته سنگین دادند و کارفرما با تهدید اونا رو مجبور کرده تا مدت زیادی بعد از پایان قرارداد بدون افزایش حقوق کار کنن تا موقعی که نفر بعدی پیدا بشه. لازم به گفتن نیست که چون که تعداد افرادی که حاضر باشن با دادن چک و سفته و حقوق کم کار کنن زیاد نیست این مدت جایگزینی هم طولانیه و کارفرما منافع خودش رو در نظر میگیره. پس بهتره مراقب بود.

1 پسندیده