تفاوت عوام و خواص چیست؟

چگونه آدم ها در دو دسته عام و خاص، جداسازی می شوند؟ بر اساس
تحصیلات
قدرت
نفوذ
نسب
ثروت
. . .
این نوع دسته بندی چرا و چگونه، شکل گرفت و چه آثار منفی و مثبتی دارد؟

4 پسندیده

با چیزی که از عوام و خواص تو ذهن خودم هست: هر خاصی یه نوع عام هست اما هر عامی خاص نیست.

که البته خیلی از خاص ها خودشون رو جزیی از عوام نمی دونن :neutral_face:

2 پسندیده

یکم بیشتر توضیح بدید میشه بیشتر بحث کرد. معمولا دسته بندی براساس موقعیت اجتماعی و ارتباط با لایه های قدرت در همه جوامع هست. نمیشه گفت که داشتن ثروت یا علم یا … میتونه تضمین کننده دوام در سطح خاصی باشه ولی عموما برای ورود به این سیستم طبقاتی رابطه مهمتر هست. ولی در موارد دیگه برای مثال در مورد سیستم خواص دانشگاهی، به نظرم به نحوی به ساده سازی ذهن هم برمیگرده.

2 پسندیده

چه سئوال خوبی :slight_smile:
حدس می زنم منظور شما برچسب زنی های روزمره باشه.
اگر اینطوره، من هم یک سئوال اضافه می کنم:

چه کسی این دسته بندی ها و ویژگی دسته های مختلف رو تعیین می کنه؟

اگر به معنای خود کلمه بخوایم فکر کنیم، به نظرم در حالت کلی و بدون تعریف شرایط و حدود مسئله، هیچ دسته بندی عام و خاصی نمی شه تعریف کرد. در این مسئله کلی به نظر من همه انسان ها ارزش یکسان دارند و فقط با هم متفاوتند.

مثالی که برای نظر خودم دارم این که: در علم ریاضی، ریاضیدان ها خواص هستند و کسانی که دانش صفر یا محدودی از ریاضی دارن عوام خواهند بود. بنابراین کنفرانسی که یک ریاضیدان برای ریاضیدان ها ارائه می ده، متفاوت خواهد بود از کنفرانسی که همون شخص برای غیر ریاضیدان ها یا عوام ارائه می ده. در این مثال حدودی برای مسئله تعیین کردیم. یعنی یک شرط ریاضیدان بودن رو قرار دادیم.

3 پسندیده

محرم راز دل شیدای خود / کس نمی بینم ز خاص و عام را (حضرت حافظ)

از قدیم الایام جامعه طبقاتی در جوامع متمدن بوده ولی به تدریج مردم به دو دسته خواص و عوام که بیشتر منظور از خواص اهل علم و عوام مردم عادی بودن تقسیم میشدند ولی هنوز هم در کشورهایی مثل انگلیس حتی مجلس عوام و خواص دارند و هیچ ابائی هم ندارن

1 پسندیده