تنها راه حل کرونا

تنها راه حل کرونا

مدت هاست سر کرونا با خانواده خودم و اطرافیان در جنگ هستم ؟

  • چرا آمار کرونایی کشور هایی مثل سوریه ، عراق ، پاسکتان چین و افغانستان در حد صفر هست ؟
  • چین چطور تونست با شیوع این بیماری بجنگه ؟
  • واکسن چیست و چگونه عمل می کند ؟
  • داروهای اصلی برای کنترل و تقویت سیستم ایمنی چیست ؟

یک حقیقت

نمی توان تا ابد از هر ویروس و تهدید و بیماری ها فرار کرد اما میتوان خود را مقاوم کرد و با آن جنگید شاید مهمترین مولفه برای مقاوم کردن بدن همان باور و ایمان باشد . ترس و یاس و نامیدی قویترین ابزار برای از پا انداختن انسان ها هست .

همه ما کسانی را میشناسیم که با رعایت شدید پروتکل های بهداشتی باز هم به بیماری مبتلا شدند … به شخصه دیده ام کسانی که ترس بیشتری داشته اند بیشترین ضربات و خسارت رو از این بیماری گرفته اند .

اصلی ترین مولفه “سبک زندگی” در کنترل و رشد هر بیماری موثر است

دومین تجربه : به خاطر دارم در زمان مسافرت شخصی و خانوادگی خود به یکی از روستاهای زنجان به خاطر بی احتیاطی یکی از مهمان های مان از کرج همه درگیر کرونا شدیم و دقیقا دیدم که چگونه یک بیماری روی افراد مختلف با باورهای متفاوت تاثیرات کاملا متفاوت میگذاشت.

همه ما مبتلا شده بودیم بدترین وضعیت برای پدر خانم بنده بود که حتی تدابیر لازم برای درمان سرماخوردگی راه هم مراعات نمی کرد مثلا استراحت بیشتر و عدم خوردن آب سرد و یخ و سرخ کردنی ها- بهترین وضعیت برای من بود که سعی می کردم سرماخوردگی کوچکم (که بعدا فهمیدیم کرونا بوده!!) را کنترل کنم تا سفرم کوفتم نشه ! خدا رو شکر ختم به خیرشد.

اولین تجربه …

باور دارم اولین برخورد و جنگ من با کرونا زمانی بود که در بازار فروشندگی می کردم … یک هفته قبل از این که اعلام رسمی بشه که در قم کرونا وارد شده یک شب به طور ناگهانی مریض شدم و تب کردم (هر چند با مریضی من کل خانواده هم مریض شدن)… و چون نمی دونستیم که کرونا وجود دارد دقیقا مثل سرماخوردگی با اون برخورد و برطرفش کردیم (من اصلا اهل قرص خوردن نیستم و سعی کردم با داروهای گیاهی مثل دم کرده آویشن و شربت عسل و آبلیمو خودم رو دردرمان کنم) چرا تونستم درمانش کنم چون باور داشتم یه سرماخوردگی ساده است در صورتی که به سختی نفس میکشدیم و همیشه تو سرکار فشارم پائین بود و همه علائم اون رو من به سرماخوردگی ساده مربوط کرده بودم حتی همسرم در خانه و همکارها هم تو چند سطح درگیر این بیماری بودیم .

اما نکته قابل توجه " عدم میزان یکسان بودن قدرت بیماری " به چه چیز هایی برمیگرده؟

مطمئن هستم کسانی که دور و برم مریض شده بودندهمه یک بیماری داشتیم اغلب هم با علائم و درد های بیشتر اما نکته تعجب برانگیز اینجا بود که افرادی بودند که همیشه در کنارم بودند اما کوچک ترین علائمی نشون ندادن در صورتی که حتی با اون ها لیوان های آب خوردنمون یکی بود!!

امروز بعد از گذشت بیشتر از یک سال درگیری با کرونا تمام نقطه نظرات و دیدگاه ها رو کنار هم میچینم و به این نتیجه رسیدم

کسانی که روحیه بالا و سرزندگی بیشتری داشتند و در کنار اون سبک زندگی (رفتار محتاطانه در برابر آسیب ها = مثلا اگر کمی احساس سرماخوردگی داشتند اصلا آب سرد نمی خوردند) بلد بودند کاملا نسبت به بیماری ها مقاوم هستند و دقیقا ب همین نسبت کسانی که به خاطر بدهی ها و سختی های زندگی شون و متفاوت بودن و اشتباده داشتن در سبک زندگی شون علائمی شبیه به من و بدتر نشان دادند.

با یه حساب و کتاب ساده می فهمیم قدرت اپیدمی تو بازار هر شهر به خاطر تبادلات و ارتباطات بالا نزدیک به یک میلیون هست. (قدرت واگیر و سرایت بیماری ) پس نمیشه فرار کرد و قطعا همه ما این بیماری رو تجربه کردیم.

همه ما (البته به غیر من و امثال من)منتظر واکسن هستیم ! چرا؟ چون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشه و در نهایت جلوگیری از بیماری و مرگ توسط کرونا ! اگر قرار بر این هست چرا زودتر با تجربه کشورهایی همچون عراق و سوریه و پاکستان و … خودمون رو بیمه نمیکنیم؟
چه اتفاقی باعث شد اربعین کربلا با جمعیت میلیونی خبری از کرونا نباشد؟
معجزه چیست؟

2 پسندیده

این بحثی که مطرح کردید، خیلی جای نقد داره.

اول از همه پیشنهاد می‌کنم کلمه «باور» رو با کلمه «امید» جایگزین کنیم. به نظرم می‌رسه منظور هم همین امید هست، روحیه بالا و سرزندگی خوب با امید گره می‌خورن. «باور» در چنین متنی من رو ناخوداگاه یاد «باور یه فرد تو عملیات انتحاری» میندازه که باعث کشته شدن صدها آدم بیگناه دیگه میشه[1]. الان هم «باور به اینکه تنها راه حل کرونا «باور» داشتنه، یا «باور به معجزه»، ممکنه باعث کژفهمی و کشته شدن افراد ساده‌دل و اطرافیان بی‌گناهشون بشه.»

و در نظر بگیریم فاکتور «شانس» هم اینجا بی‌تاثیر نبوده، مخصوصا در اولین کرونایی که گرفتید. افرادی هم بودند که همون اوایل که نمی‌دونستن کرونا هست، در قم کرونا گرفتند و مردند! مطمئنم اونا هم «باور» داشتن یه سرماخوردگی ساده گرفتن،‌ ولی در نهایت الان مردن!

بعد، همون طور که داریم به عراق، سوریه و پاکستان نگاه می‌کنیم، بد نیست گوشه نظری هم به هند داشته باشیم. سبک زندگی هندی‌ها، چندان دور از پاکستانی‌ها نیست، مردم باورمندی که متاسفانه الان درگیر یه فاجعه شدن.

هنوز نگاهمون رو به عراق و سوریه و پاکستان نگه داریم،‌ راستی آيا عراق همون کشوری نبود که باعث شد اهواز وارد فاز سیاه بشه؟!

همچنان در نگاهی به عراق، سوریه و پاکستان راستی این کشورا آماری که ارائه می‌دن چقدر قابل استناده؟

من اگه بخوام یاد بگیرم ترجیح میدم از استرالیا و سنگاپور یاد بگیرم که تونستن کرونا رو کنترل کنن. فعلا با توجه به داده‌های موجود شیب نمودار «مبتلایان کرونا در عراق-سوریه و پاکستان» صعودیه، و هر لحظه امکانش هست فاجعه‌ای مثل هند در این کشورها هم رخ بده. در حالی که در استرالیا چنین چیزی تحت کنترل قرار گرفته.


  1. می‌دونم که تنها کارکرد «باور» این نیست،‌ ولی «باور» کنین سخته تو ایران باشی، و از «باور» دیگران ضربه نخورده باشی! ↩︎

6 پسندیده

قوی بودن روحیه رو قبول دارم.
با علائم تنگی نفس و سردرد و بی حالی شدید فکر کنم من هم دو سه باری کرونا گرفته باشم. هرچند سبک زندگی مون هم طوریه که بیشتر در معرض ابتلا باشیم. مثلا من مدام باید برای خرید بیرون برم . مهمانی های بالای 5 نفر برای ما یه چیز عادیه و اتاق های جداگانه نداریم . در ضمن تو خونه ما با وجود سرماخوردگی یا علائمی شبیه اون (مثلا کرونا) همه کاراشون رو انجام میدن تو رودربایستی برای مهمونی نرفتن میمونن و در آخر استراحت و حفظ فاصله بیمار از بقیه به دلایل اقتصادی ،فرهنگی و … کمرنگه . خب در این شرایط همه آسیب میبینن و یه دوره چند روزه باید طی شه تا خوب شن
و تازه معلوم نیست غیر از خودمون بقیه هم مبتلا نشده باشن !

3 پسندیده