تکنیک استفاده درخت از میوه چه نکاتی برای کسب و کارها داره؟

میدونستین که درخت با تولید میوه، گونه‌های زنده رو گول میزنه تا به انتشار ژنتیکیش (تولید مثل) کمک کنن؟ بله اینگونه است!! در واقع درخت با ایجاد یک نفع جانبی (میوه) شما و بقیه گونه‌های علاقه‌مند رو جذب میکنه تا دانه‌های اون رو منتشر کنین.

این تکنیک جذاب چه درسهایی در همکاری بین کسب وکارها داره؟ چطور میتونیم از این روش، تکنیکهای رشد خفن و پایداری برای کسب و کار خودمون بسازیم؟

4 پسندیده

این سوال چقدر جذابه! :heart_eyes: واقعا از دل بارش پرسش برای موضوع «درخت» دراومده؟!

در واقع این همون استراتژی‌های رشد ارگانیک یا استفاده از word of mouth هست! بعضی روش‌هاش:

  • محتوای تولید شده توسط کاربرها (user generated content) تو شبکه‌های اجتماعی، مثلا با انتخاب یه هشتگ خاص و انحصاری و مشتاق کردن کاربرها به تولید محتوا در زمینه‌ی اون هشتگ

  • تولید بعضی محتوای باکیفیت آموزشی؛ فیلم، پی‌دی‌اف، پادکست و … و رسوندنش به مخاطب

  • ایجاد یه برنامه‌ی referral و شریک کردن مخاطب در سود مثلا مشابه اسنپ یا آمازون که هر کاربر که کسی دیگه رو بیاره یه مبلغی اعتبار جایزه میگیره

  • کمک گرفتن از اینفلوئنسرها که دنبال‌کننده‌های بالا دارن

  • استفاده از نظرات مخاطبین به عنوان testimonial در توصیه محصول یا خدمت

  • استفاده از سیستم امتیازدهی و نقد مشتری‌ها و مخاطبین برای ارزیابی یه محصول، مشابه کاری که دیجی‌کالا در اوایل کارش به خوبی انجام میداد.

2 پسندیده

اجازه بدین کمی روشنتر باشیم تا ببینیم آیا واقعا همین هست یا نه! درخت با تولید میوه، در واقع چیزی که مورد علاقه من و شما هست رو بهمون ارائه میده! منتها در این محصول، دانه‌های رشد نهفته هست!

مثلا در مورد اول: قسمت پخش برام واضحه ولی قسمت مفید میوه هنوز واضح نیست! چه اتفاقی باید بیوفته که این فایده خود به خود ایجاد بشه!

شاید اینجوری بگم که، یه نفر میاد پادپُرس، بعد احساس میکنه خیلی چیزها یاد میگیره و بحثهای جذابی اینجا هست (میوه) بعد همین رو در اطراف پراکنده میکنه که اینجا خوبه و این بحث رو اینجا دیدم (دانه‌های ذهنی)!

این به نظر بدیهی میاد! حالا کمی چالشی‌تر: فرض کنین یه کسب و کار میخواد با دنیای اطرافش، کاربرها و کسب وکارهای دیگه، همین کار رو انجام بده! چه روشهایی برای اینکار میتونه در پیش بگیره؟ آیا روشی عمومی مثل میوه وجود داره که بتونه این کار رو سیستماتیک کنه!

1 پسندیده