حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپل چطور می شه خسارات مالی رو به حداقل رسوند؟

اپل می‌گوید بر اساس تحریم‌های آمریکا اپلیکیشن‌های ایرانی را از اپ‌استور حذف می‌کند. اپلیکیشن‌هایی چون دیجی‌کالا و اسنپ حذف شده‌اند.
“میلاد نوری”، توسعه دهنده اپلیکیشن و مدیرعامل شرکت توکان تک، در مصاحبه با دویچه وله فارسی حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپل، ضربه ای جبران ناپذیر گفته که کسب و کارهای اینترنتی داخل ایران، از این اقدام ضربه سنگینی می خورند و بنا بر بررسی های ایشون از لیست اپلیکیشن های حذف شده، ظاهرا نه تجاری/غیر تجاری بودن اپلیکیشن معیار حذف بوده و نه هویت ایرانی/غیر ایرانی صاحب امتیاز اپلیکیشن. نکته مشترک تمام اپلیکیشن های حذف شده در این بوده که در ایران بازار عمده ای داشتند.

سئوال
چه راه هایی به ذهنتون می رسه که خسارات وارده به کسب و کارهای اینترنتی داخل ایران از جمله دیجی کالا و اسنپ از این نوع اقدامات، “به حداقل برسه”؟

1 پسندیده

رقابت شرکت های ایرانی در مقیاس جهانی به نظرم یه راه پایدارش هست! مثلا اگه اپل یه همتا (یا رقیب) ایرانی داشت که الان ایرانی ها میتونستن اپل رو بذارن کنار و از اون همتا استفاده کنن. ولی خب مسئله اینه که کیفیت کار همتا و موندگاریش در بازار جهانی لازمه واقعا طوری باشه که افراد در استفاده ازش ضرر نکنن!

در ضمن در صورتی که چنین رقبایی وجود داشت، موقعیت تحریم ها راحت تر قابل مذاکره بود؛ اگه شما اپلیکیشن های ایرانی رو تحریم میکنید، من هم به ناچار اپلیکیشن های سیلیکن ولی رو تحریم میکنم و کاربرهای جهانی من توانایی استفاده از اوبر رو نخواهند داشت (مثلا) .

این طوری مجموع شرکت هایی که با تحریم ها مقابله میکنن، دیگه فقط شامل شرکت های ایرانی نیست. چون سود مشترکی در تحریم نشدن ها وجود داشت.

1 پسندیده

متاسفانه سیستم عامل ios مثل android نیست که بشه براش یه مارکت ایرانی شبیه اپلیکیشن بازار ایجاد کرد . چون در نهایت همون مارکت هم باید از اپ استور دانلود بشه و به وسیله کمپانی اپل ولیدیت بشه .

تنها راهی که میشه یه اپ ولیدیت نشده رو روی ios نصب کرد روت کردن گوشی هستش که این کار هم گارانتی گوشی رو از بین میبره . منتها ایرانی ها تو این مورد به نظرم از خودشون حساسیتی نشون ندادن . فرضا تمام کنسول های بازی ( xbox , ps4 , ps3 ) که ما ایرانی ها خریداری میکنیم قبل از این که استفاده بشن کرک میشن تا بشه بدون درد سر قانون کپی رایت هر بازی رو روشون بازی کرد در صورتی که این کار باعث میشه سیستم بازی آنلاین اونا به کلی غیر فعال بشه !

به نظرم راجع به گوشی های اپل هم باید همین فرهنگ جا بیوفته تو ایران . یعنی روت کردن گوشی هم بخشی از مراحل خریداری گوشی باشه . اگه فرض کنیم تمام گوشی های اپل تو ایران روت هستن خیلی راحت میشه یه مارکت تحت وب بومی براشون ایجاد کرد و پکیج های ios رو به راحتی از طریق iTunes روی گوشی نصب کرد

2 پسندیده