حرم های مطهر هم باید مالیات بدهند؟

آستان قدس رضوی سازمانی است در شهر مشهد که زیر نظر متولی حرم و موقوفات علی بن موسی الرضا (امام هشتم شیعیان) اداره می‌شود. آستان قدس رضوی در لغت به معنی بارگاه پاک و مطهر امام رضا است ولی در اصطلاح و به طور عموم به مجموعهٔ حرم مطهر، دستگاه‌ها، نهادها، ادارات فرهنگی، صنعتی، کشاورزی، درمانی و… گفته می‌شود که مشتمل بر موقوفات تاریخی علی بن موسی الرضا است.

در ادامه بررسی جزئیات طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، نمایندگان مقرر کردند که به منظور برقراری عدالت آموزشی و اجرای اصل سی ام قانون اساسی و تجهیز کلیه آموزشگاه‌های آموزش و پرورش با اولویت مناطق محروم و روستاها، آستان قدس رضوی و آن دسته از موسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه‌های نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام و سایر دستگاه‌های اجرایی که تا تصویب این قانون، مالیات پرداخت نکرده‌اند، موظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده هستند.

چنین طرحی چه تاثیری در اقتصاد یک جامعه خواهد داشت؟

1 پسندیده

برای من به شخصه جالبه ببینم این قانون میتونه اجرائی بشه یا نه. چالش بین امکان مذهبی و دولتها از نظر مالیات خیلی قدیمیه و باعث جنجالهای بزرگی شده.

1 پسندیده

صرف نظر از فلسفه وجود همچین کمک هایی که متخصصین باید راجع بهش بحث و مناظره کنند دو تا سوال برام پیش اومده:

مالیات به چه نوع فعالیت های اقتصادی تعلق میگیره؟
بقیه جاهای دنیا چطور این نوع از کمک ها مصرف میشه؟

1 پسندیده

مسئله ای که بهتر بود بهش اشاره میشد اینه که اکثر درآمد اینجاها از ورودیهائی که خودش به نوعی مالیاته (مثالی که داریم تو ایران خمس یا زکاته). استدلال دقیقا روی همینه که این منابع چون فعالیت اقتصادی نیستن مالیات بهشون تعلق نمیگیره!

1 پسندیده