حقوق و تعهدات متقابل نویسنده داستان کوتاه و نشریه‌ منتشرکننده آن چیست؟

من اولین داستان کوتاهم داره چاپ میشه و نمیدونم چه حق وحقوق در مقابلش از نشریه که این کار رو میکنه دارم و همچنین نمیدونم قبل از چاپ شدن میشه جایی داد تا اون ها هم مطالعه کنن یا نه
ممنون میشم کمکم کنید
هیچی ازش نمیدونم

6 پسندیده

راستش منم هیچ اطلاعاتی ندارم از این موضوع!

چه عالی :star_struck: :clap: تبریک میگم بهتون. لطفا بعد از انتشار، لینک به اون و یا عنوان و توصیفی ازش رو اینجا هم بذارین تا دسترسی داشته باشیم بهش.

جزئیات دقیق حقوق نویسنده رو معمولا در یه قرارداد اولیه مشخص میکنن، و این قرارداد بین نویسنده و ناشر بسته میشه. معمولش ۵-۱۰درصد از درامد ناشی از فروش هست. منتها برای اولین کتاب یه نویسنده، و وقتی هنوز نویسنده شهرتی کسب نکرده این قرارداد خیلی ضعیف‌تر و به نفع ناشر بسته میشه.

مثلا خیلی از ناشرها این امتیاز رو میگیرن که درامد چاپ اول تماما برای ناشر و از چاپ‌های دوم به بعد درصدی به نویسنده تعلق میگیره.

اگه قرارداد نبستین، احتمالا معناش چنین چیزی هست و بعد از پایان چاپ اول بد نیست از ناشر مستقیما این سوال رو بپرسین که «با بقیه نویسنده ها قرار-مدار به چه صورت هست؟» و یا حتی همین الان هم ازشون در قالب راهنمایی سوال کنین. به هر حال با همین تعاملات هست که تجربیاتتون میره بالا و اصول حرفه‌ای کار رو یاد میگیرین :v:

اسم نشریه رو اگه بگید شاید بهتر بتونم راهنمایی‌تون کنم.
اما کلا عرض کنم اکثر مجلات‌مون برای انتشار داستان‌های یک تازه‌کار خیلی حقوقی در نظر نمی‌گیرن. این‌قدر در نظر نمی‌گیرن که شاید اصلا بهت خبر ندن کارت رو چاپ کردن. به همین ترتیب حق‌التحریر کارتون رو هم ممکنه ندن. یعنی فکر می‌کنم مجلات کرگدن و ناداستان و سان به همین شکل باشن و پولی بابتش پرداخت نکنن. حالا داستان همشهری اون زمان سردبیری خانم مرشدزاده یادم می‌آد حق‌التحریری در نظر می‌گرفت. این‌ها مجلات معروف‌مون بودن و فکر می‌کنم مجلات دیگه اصلا بهتر از این نباشن. کلا خیلی رعایت حقوق نویسنده وضعیت جالبی نداره متاسفانه.
سوالی دیگه‌ای بود در خدمتم.

1 پسندیده

نشریه شهاب زنجان هستش
هیچ حق واسه حق التحریر در نظر نگرفتن گویا و میخوان این سری که چاپ میشه چاپ کنن :four_leaf_clover: :four_leaf_clover:
ممنونم از کمکتون

2 پسندیده

ممنونم، چاپ شدحتما لینکش رو میفرستم
ممنونم نمیدونستم چند درصد و چجور بشه مرسیی :cherry_blossom: :cherry_blossom: :cherry_blossom:

1 پسندیده