خصوصیات یک رزومه جذاب چیه؟

سلام
من دانشجوی مدیریتم
برای درست کردن یک رزومه تاثیر گذار و موثر میخواستم منو راهنمایی کنید
از تجربیات خودتون برام بگید
به غیر از تجربه کاری چه چیز هایی به جذابیت رزومه ما کمک میکنه؟
رزومه خودساز موثر تره یا ساخت رزومه با استفاده از سایت ها؟

3 پسندیده

قطعاً جلوۀ بصری می‌تونه به جذابیت رزومه کمک کنه ولی مهم‌تر از همه رزومه‌ بدون زائداته. صریح بنویسید کجا درس خوندید، کجا کار کردید، پروژه‌هایی که در اون‌جا و در اون مقطع کار کردید چی بوده؟ نام و ایمیل و اطلاعات تماس؛ اگر جا کم آوردید، ویژگی‌های شخصیتی هم بد نیست.

5 پسندیده

پیشنهاد می‌کنم قبل از دست به کار شدن برای نوشتن رزومه، مشخص کنین که رزومه رو قرار هست برای کجا و کدوم مقصد بفرستید.
مثلا رزومه دانشگاهی با رزومه کاری متفاوته. رزومه با هدف رفتن به دوره کارآموزی با رزومه برای گرفتن یک شغل تفاوت داره و درنتیجه لازمه رزومه‌تون رو‌ بر اساس مقصدتون، شخصی سازی کنید.

اما چند نکته که شاید در همه حالت‌ها باید بهش توجه کرد:

۱. از الگوهای مرسوم کمک بگیرید و نمونه‌ی رزومه‌های استاندارد رو که تو اینترنت موجوده نگاه کنین و سعی کنین از همون ساختار پیروی کنین. خلاقیت بیش از حد باعث میشه نامفهوم و غیر حرفه‌ای به نظر بیاید.

۲. از تیترهای کوتاه و اثربخش و‌ یا پررنگ‌ و رنگی کردن کلمات مهم برای جلب توجه استفاده کنید. معمولا افراد در مرحله‌ی اول، تمام رزومه‌ی شما رو نمی‌خونن و تیترها یا کلماتی که بُلد یا رنگی کردید، به چشم‌شون میاد و بر همون اساس درباره شما به یک قضاوت اولیه می‌رسند. حتی یک غلط املایی یا انتخاب یک کلمه‌ی نامأنوس در همین تیترها و کلمات پررنگ، ممکنه کلا در نگاه فرد بررسی‌کننده‌،‌ یک سوگیری منفی ایجاد کنه و شأن شما رو پایین بیاره.

۳. کمّی صحبت کنید. برای توصیف تجربه یا مهارت‌تون، صرفاً به کلی‌گویی یا توصیف کیفی اکتفا نکنید. در جملاتی کوتاه توضیح بدین که در اون تجربه یا مهارت، چه چیزی به دست آوردین و حتی‌الامکان نشون بدین که تمایز شما با دیگرانی که تجربه مشابه داشتند در چیه. برای مثال اگر دستیار حل تمرین درس ریاضی ۱ بودین، به فعالیت‌هایی که در کلاس درس انجام دادین هم اشاره کنید، مثلا «شرکت دادن دانشجویان در حل مساله، برگزاری طوفان فکری برای حل مسأله، طراحی سوالات چالشی برای افزایش خلاقیت، …». یا اگر به زبان پایتون مسلط هستین، حتما اشاره کنید که با چه کتابخانه‌هایی از اون کار کردید.

۴. خودتون باشید. در نهایت با وجودی که استانداردهای ساختاری رو رعایت می‌کنید، سعی کنید خودتون رو‌ در رزومه تون به نمایش بگذارید، مثلا در قسمت «درباره من» در ابتدای رزومه، یا در قسمتی تحت عنوان «کارهای داوطلبانه یا سرگرمی».

۵. آدرس‌تون در شبکه‌های اجتماعی رو ترجیحا در رزومه‌تون به اشتراک بذارید، و البته پیش از اون سعی کنید فعالیت موثری در این شبکه‌ها داشته باشید.‌

موفق باشید.

4 پسندیده

ممنون از نکاتی که گفتید،حتما لحاظ میکنم

خیلی ممنونم از شما،حتما لحاظ میکنم نکاتی که گفتید