داشتن سخاوت علمی خوب است یا بد؟

اگر سخاوت علمی خوب است، تا چه اندازه باید سخاوت داشت؟ و با چه استدلالی میشود آموزشگر را متقاعد کرد چنین سخاوتی به خرج دهد؟

9 پسندیده

شاید بد نباشه وضعیت کمی بیشتر توضیح داده بشه تا اهمیت مشکل بیشتر دیده بشه، چون خیلی سریع اکثر آدمها گزینه خوب رو انتخاب میکنن و در مورد ایدئولوژی نشر علم حرف میزنن.
برای کسائی که علم بلد هستند، این دانستن تنها سرمایه زندگیشون هست و از یه نظرهائی میشه بهشون حق داد که به دلایلی خساست به خرج بدن در موردش. به نظرم در موردهائی باید فرد استفاده مالی هم ببره از علم خودش، بویژه اگر نشر علم باعث تولید ثروت میشه. مشاهده شخصی ی که در محیط دانشگاه داشتم رو اگه بخوام بگم، امروزه نسبت به 10-15 سال قبل، جنبه کاسب مآبانه توی آموزش و پرورش در سطح دانشگاهی رشد زیادی کرده و این مسئله خیلی نمود زیادی داره. شاید اگر از نظر مالی آموزشگرها در رفاه نسبی باشن، امکان این کار وجود داشته باشه ولی در حال حاضر حتی در دانشگاهها که به نسبت جائی مثل آموزش و پرورش رفاه بیشتر هست، جا انداختن این فرهنگ سخت شده.

8 پسندیده

بسیااری از مسایل برنامه نویسی به صورت open source هستش. خب این موضوع نه تنها مانعی برای کسب در آمد مبتکران و ابداع کنندگان این مسایل نشده بلکه باعث شده که علم برنامه نویسی و کامپیوتر پیشرفت سریعی داشته باشد.

به نظرم استفاده مالی از یک علم بدون در انحصار گرفتن آن علم هم امکان پذیره. اگه شما معلم باشی و علمت رو بدون کم و کاست به دیگران بیاموزی چندین حسن داره:

  1. توسط همون دانشجو یا هنر آموزی که ازت چیزی یاد گرفته مشهور میشی. یعنی دانشجو ها با هم خیلی راحت راجع به اساتیدشون صحبت می کنن و واقعیت ها رو تا اندازه ای میگن. و وقتی حرف همه این باشه که آقا یا خانم ایکس خوب درس میده و درسشو می فهمی. این موضوع باعث محبوبیت فرد ایکس شده و به این ترتیب کسب و کار فرد ایکس پر رونق میشه.( مشتری هاش بیشتر میشن.)
  2. فرض کنید فرد ایکس از علمش علاوه بر آموزش ، برای ارائه خدماتی هم استفاده می کنه و ازین طریق ارائه خدمات هم، در آمد کسب می کنه. وقتی تمام فوت کوزه گری رو در طبق اخلاص میذاره و تو کلاسش مطرح می کنه ، درسته که تعداد نفراتی که می تونن اون خدمات رو ارائه بدن بیشتر شده و ظاهرا کار و کاسبی اون فرد کساد شده، در حالی که این طور نیست بلکه بازار رقابت قوی تر شده و حالا اون فرد ایکس و شاگرداش در رقابتند وهر کدوم سعی می کنن در کارشون ابداعی داشته باشن و یا کار رو بهتر و با کیفیت بیشتر ارائه بدن.و این یه بازار
    کار سالمه.
10 پسندیده

شنیدم در آلمان خانم آنگلا مرکل در جواب به اعتراض پزشکان که در مورد حقوقشان آنرا با حقوق بالای معلمان مقایسه کرده بودند گفته چطور من میتوانم به شما و کسانی که شما را تربیت کرده اند به یک میزان حقوق بدهم.

1 پسندیده

عالیه
فقط باید ببینی از اطلاعاتت سو استفاده نکنند و همیشه فوت کوزه گری را پیش خودت نگه داری

اولا نمی تونی همه دنیا رو کنترل کنی. چون به هر حال آدمای بدطینت هم وجود دارند و ممکنه از علم تو سوء استفاده کنند.
و ثانیا سخاوت علمی یعنی تو بدون شیله پیله آنچه رو بلدی تو طَبَق اخلاص بذاری و به دیگران یاد بدی. این که فوت کوزه گری رو پیش خودت نگه داری میشه خست علمی.

3 پسندیده

چه سوال خوبی !بله. قطعا خوبه همانطور که اگر باد گرده های گل رو پخش نمی کرد گلستانی نبود .
علم رو باید نشر بدیم اونم با آگاهی و بصورت رایگان !
یک سخاوت در حد عموم هست که پسندیده است ولی برای علاقه مندان و رهروان علم باید سخاوت بیشتری به خرج داد.

1 پسندیده

@Mardanblog
علم واقعی در قلب و عظمت فکر آدمه و دزدیدنی نیست.

2 پسندیده