در ارجاع علمی، به مقالات مروری ارجاع بدیم یا منبع اصلی؟

مسئله‌ام درباره نحوه‌ی ارجاع‌دهی هست.
برای ارجاع به یک مطلب آیا اصولا باید به اولین محتوا(ها)ی تولید شده در اون زمینه ارجاع داد؟ یا به محتوایی که خودمون اون مطلب رو ازش یاد گرفتیم؟

برای مثال، شما از یک مقاله‌ی مروری، مطلبی رو می‌خونید که اون مطلب به مقالات قدیمی‌تر ارجاع شده. حالا می‌خواید اون مطلب رو در پایان‌نامه یا مقاله‌تون بیارید. آیا باید به اون مقالات قدیمی ارجاع بدید یا به مقاله‌ی مروری که ازش استفاده کردید؟
آدمای حرفه‌ای چه طور عمل می‌کنند؟

ac-image-yW1528356658qD

2 پسندیده

چه سوال خوبی. این سوال منم هست :ok_hand:

1 پسندیده

ارجاع معنی روشنی داره: یعنی شما خواننده را به منبع اصلی مطلب که به طور کامل به آن پرداخته، ارجاع می‌دید. چند نکته رو در نظر بگیرید:

  • به مقالات مروری، فقط با این عنوان ارجاع بدید که خواننده میتونه در مورد مطلب کلی اونجا رو بخونه، نه برای مطلبی جزئی.

  • هیچ اجباری نیست که شما مرجع اصلی رو مطالعه کرده باشید، ممکنه حتی در کتاب یا کار دیگه‌ای دیده باشید. یکی از نکات ارجاع، احترام به فردی هست که کار رو انجام داده و این احترام با آوردن کار و اسمش ممکنه میشه.

البته نکاتی مثل قدمت و میزان جاافتادن موضوع مورد ارجاع هم مهمه، ولی همیشه این روند درست و منصفانه‌ست.

مثال: یه نمونه تخیلی،

فیزیک فلان و بهمان دارای کاربردهای زیادیه (ارجاع به کتاب و مقالات مروری). یکی از مسئله‌های فیزیک فلان و بهمان، مسئله «حضور در همه‌جا» ست :grin: که اولین بار توسط زبل‌خان مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت :grin: (ارجاع به کار اصلی زبل‌خان)

2 پسندیده

از نظر من بهترین کار اینه که به منبع اصلی ارجاعش بدید، مقالات از نظر من یک سری برداشت های شخصی هر فرد و خلاصه ی اون فرده
اگر آدم دلسوزی هستید بهتره به منبع اصلی ارجاعش بدید که اون شخص با اصل اون موضوع و ریشه ی اصلی آشنا بشه و اون هم برداشت های خاص خودش و کد گذاری های ذهنی خودش رو داشته باشه

من البته حرفه‌ای نیستم ولی نظرم رو میگم
به نظرم یه نکته مهم اینه که مطمئن بشید اون مطلبی که می نویسید در جایی که بهش ارجاع میدید وجود داره. گاهی اوقات یکی به یه مطلبی ارجاع میده (که بیان و تفسیر خودش از مطلب اصلی رو داره) و فرد بعدی با خواندن مقاله این فرد و بدون خوندن منبع اصلی به منبع اصلی ارجاع میده. اگر این کار چند بار ادامه پیدا کنه به حالتی می رسیم که مطلب نوشته شده در آخر زنجیره در منبع اصلی یافت نمیشه.
با در نظر گرفتن این نکته بهتره در صورتی که میتونید اون رو در منبع اصلی پیدا کنید و از وجودش در اونجا مطمئن بشید به منبع اصلی ارجاع بدید به خصوص اگه نویسنده اولیه ابداع کننده اون روش بوده یا کسی بوده که اون فرمول رو به دست آورده. اگر فکر می کنید مقاله مروری خوب آموزنده یا مفید هست بهتره به اون هم ارجاع بدید. اما اگر نمی تونید اون رو در منبع اصلی پیدا کنید و از وجودش مطمئن بشید (به نظر من) به هیچ وجه نباید به منبع اصلی ارجاع بدید چون ممکنه اون مطلب اصلا اونجا وجود نداشته باشه. من چند بار تجربه داشتم که هیچ اثری از مطلب ادعایی در منبع اصلی پیدا نکردم و فکر میکنم پدیده «یک کلاغ چهل کلاغ» تو مقالات علمی هم رخ میده.

2 پسندیده