در جاذبه های گردشگری چقدر به سقف های توجه میکنید؟ معرفی 15 سقف زیبا در جهان!

در اینستاگرام ما هشتگی به نام «سقف‌های جهان» داریم که در آن به تمام سقف‌های زیبایی که در هر گوشه از سیاره ما یافت می‌شوند، توجه می‌کنید. امروز میخواهم چند سقف معروف جهان که از نظر زیبایی بینظیر هستند را به شما معرفی کنیم.

1. کلیسای سیستین، شهر واتیکان، ایتالیا

کلیسای سیستین یک کلیسای کوچک در شهر واتیکان است و احتمالاً مشهورترین سقف در جهان است. این کلیسا که در اصل به عنوان Cappella Magna (“نمایشگاه بزرگ”) شناخته می شود، نام خود را از پاپ سیکستوس گرفته است. حتی سقف های کششی مدرن امروزی را از طرح این سقف ها گرفته اند

بین سالهای 1508 و 1512، میکل آنژ بووناروتی سقف کلیسا را ​​نقاشی کرد، پروژه ای که مسیر هنر غرب را تغییر داد و به عنوان یکی از دستاوردهای هنری مهم تمدن بشری در نظر گرفته می شود.

کلیسای سیستین

2. الحمرا، گرانادا، اسپانیا

الحمرا یک مجموعه کاخ و قلعه است که در گرانادا، اسپانیا واقع شده است. در ابتدا به عنوان یک قلعه کوچک بر روی بقایای استحکامات روم باستان ساخته شد و سپس تا حد زیادی نادیده گرفته شد تا اینکه ویرانه های آن در اواسط سیزدهم توسط امارت گرانادا که کاخ و دیوارهای فعلی آن را ساختند بازسازی و بازسازی شد.

علیرغم غفلت و خرابکاری (و برخی از مرمت های بد)، الحمرا به عنوان نمونه ای از هنر مسلمانان در آخرین مراحل اروپایی خود، بدون هیچ گونه تأثیرات بیزانسی باقی می ماند.

الحمرا

3. اتاق طاووس، توسکانی، ایتالیا

اتاق طاووس یکی از 365 اتاق (بله، یک اتاق برای هر روز از سال) در قلعه سامیزانو، کاخ ایتالیایی در توسکانی است که بیشتر به دلیل سبک معماری احیای موریش مشهور است. علیرغم زیبایی آن، در وضعیت خرابی قرار دارد و در 25 سال گذشته به افراد بسیار کمی اجازه دسترسی داده شده است.

رمز و راز فقط به فتنه بازدید از آن کمک می کند. در گذشته، بازدیدکنندگان می‌توانستند از طریق یک قرعه‌کشی سازمان‌یافته برای یک بازدید تخصصی درخواست دهند، اما در حال حاضر هیچ بازدید عمومی وجود ندارد. امید است که قرار گرفتن آن در فهرست میراث اروپایی در خطر انقراض، آن را بازسازی کند و در آینده دوباره به روی بازدیدکنندگان باز کند.

اتاق طاووس

4. معبد بهشت، پکن، چین

معبد بهشت ​​مجموعه ای از بناهای مذهبی است که در بخش جنوب شرقی مرکز پکن واقع شده است. این مجموعه توسط امپراتورهای سلسله های مینگ و چینگ برای مراسم سالانه دعا به بهشت ​​برای برداشت محصول خوب بازدید شد.

معبد بهشت ​​در سال 1998 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد و به عنوان “شاهکاری از معماری و طراحی منظر که به سادگی و گرافیکی یک کیهان از اهمیت زیادی برای تکامل یکی از تمدن های بزرگ جهان را نشان می دهد” توصیف شد.

معبد بهشت

5. باشگاه گلف Haesley Nine Bridge، Yeoju، کره جنوبی

Haesley Nine Bridges یک باشگاه گلف منحصر به فرد است که توسط معماران Keyong Sik Yoon از سئول و Shigeru Ban از توکیو طراحی شده است. ساختمان سقف شامل 21 ستون پیچیده و درخت مانند است که 15 متر از سطح زمین بلند می شوند و هر سه طبقه را به سقف متصل می کنند. این طرح از تعدادی عناصر طبیعی الهام گرفته شده است و ظاهری منحصر به فرد به این پروژه داده است.

Haesley Nine Bridges

6. ایستگاه مترو Solna Centrum، استکهلم، سوئد

شبکه مترو در استکهلم یک زمین بازی برای افراد خلاق است: بیش از 150 معمار، نقاش و مجسمه ساز خود را در “Tunnelbana” جاودانه کرده اند. نتیجه یک نمایشگاه چشمگیر از آثار است که ثابت می کند معماری مترو چیزی جز خسته کننده است.

بیشتر ایستگاه ها دارای سازه های سنگی رنگارنگ غار مانند هستند که سبک خاص معماری ایستگاه قطار است. یکی از نمونه‌های چشمگیر این ایستگاه‌های قطار غار، ایستگاه «Solna Centrum» است. دیوارها و سقف به رنگ قرمز تیره می درخشند، مانند گدازه درخشان یا جهنمی آتشین.

شبکه مترو در استکهلم

7. مرکز حیدر علی اف، باکو، آذربایجان

به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق، شهرسازی و معماری باکو - پایتخت آذربایجان - به شدت تحت تأثیر برنامه ریزی آن دوران بود. از زمان استقلال خود در سال 1991، آذربایجان در نوسازی و توسعه معماری باکو سرمایه گذاری کرده است و از میراث مدرنیسم هنجاری شوروی خارج شده است.

مرکز حیدر علی اف ، طراحی شده توسط معماری زاها حدید، یکی از شاهکارهای معماری جهان است. این ساختمان خارق‌العاده به دلیل طراحی سیال و موج مانندش شناخته شده است. در طراحی مرکز از یک خط مستقیم استفاده نشده است.

مرکز حیدر علی اف، باکو، آذربایجان

8. مسجد شاه، اصفهان، ایران

مسجد شاه مسجدی است که در شهر اصفهان واقع شده است. یکی از شاهکارهای معماری ایرانی در دوران اسلامی به شمار می رود. ساخت آن در سال 1611 آغاز شد و شکوه آن عمدتاً به دلیل زیبایی کاشی های معرق هفت رنگ و کتیبه های خوشنویسی آن است. مسجد سلطنتی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مسجد شاه، اصفهان، ایران

9. Bellagio، لاس وگاس، ایالات متحده آمریکا.

Bellagio یک هتل و کازینو لوکس در لاس وگاس استریپ است. Bellagio با الهام از شهر Bellagio در دریاچه Como در ایتالیا، به دلیل ظرافت خود مشهور است. در داخل هتل، Fiori di Como دیل چیهولی، متشکل از بیش از 2000 گل شیشه ای دست ساز، 2000 فوت مربع از سقف لابی را پوشش می دهد.

Bellagio، لاس وگاس، ایالات متحده آمریکا.

10. گالری لافایت، پاریس، فرانسه

گالری لافایت در بلوار هاوسمان در منطقه نهم پاریس واقع شده است. این فروشگاه پرچمدار مد است، و طیف گسترده ای از مارک ها در فروشگاه موجود است تا با همه بودجه ها مطابقت داشته باشد: از لباس های آماده گرفته تا لباس های مد لباس. معماری این فروشگاه هنر نو است، با گنبدی قابل توجه و منظره ای پانوراما از پاریس که آن را به یکی از جاذبه های گردشگری پایتخت فرانسه تبدیل کرده است.

گالری لافایت، پاریس، فرانسه

11. مرکز تجارت جهانی “Oculus” مرکز حمل و نقل، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

Oculus یک مرکز حمل و نقل و مرکز خرید است که در کنار مرکز تجارت جهانی وان ساخته شده است. این ساختمان یکی از ساختمان هایی است که پس از 11 سپتامبر در طرح شهر برای بازسازی مرکز تجارت جهانی گنجانده شد.

بسیاری از مردم فراموش می کنند که واقعاً چه میزان خسارت در 11 سپتامبر ایجاد شده است. کل مرکز تجارت جهانی، هر هفت ساختمان، به همراه ایستگاه قطار PATH که به میلیون ها مسافر خدمات رسانی می کرد، به طور کامل ویران شدند.

Oculus توسط معمار اسپانیایی سانتیاگو کالاتراوا طراحی شده است. او قصد داشت آن را شبیه کبوتری کند که دستان کودکی را ترک می کند. می‌توانید آن را در ستون‌های بلند و فولادی که نمای بیرونی را تشکیل می‌دهند، ببینید: این سری از ستون‌ها با هم یک جفت «بال» را تشکیل می‌دهند.

مرکز حمل و نقل، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

12. سان پانتالون، ونیز، ایتالیا

سن پانتالون کلیسایی است که به یکی از هفت قدیس حامی ونیز تقدیم شده است. متأسفانه، نمای کلیسا به دلیل کمبود بودجه هرگز تکمیل نشد: هنوز هم می توانید عناصری را در نمای آجری مشاهده کنید که برای تحمل وزن سنگ مرمر در نظر گرفته شده بود (که هرگز اضافه نشد).

سن پانتالون به‌ویژه به‌خاطر نقاشی سقف عظیم‌اش، که شهادت سنت پانتالون را به تصویر می‌کشد، شهرت دارد. این اثر توسط جیان آنتونیو فومیانی بین سال‌های 1680 تا 1704 (زمانی که از روی داربست سقوط کرد) روی بوم نقاشی شد. این شامل 40 پانل است که به طور جداگانه نقاشی شده و در کلیسا مونتاژ شده است. از آنجایی که طرح رنگ بسیار تیره است، می توانید یک سکه 50c در شکاف قرار دهید تا روشنایی را فعال کنید و آن را در بهترین حالت تحسین کنید.

سان پانتالون، ونیز، ایتالیا

13. باسیلیکا ساگرادا فامیلیا، بارسلون، اسپانیا

ساگرادا فامیلیا یک کلیسای بزرگ کاتولیک رومی در بارسلون است که توسط معمار آنتونی گائودی طراحی شده است. اگرچه این کلیسا به پایان نرسیده است، اما این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. در نوامبر 2010 توسط پاپ بندیکت شانزدهم این کلیسا تقدیس شد و یک کلیسای کوچک ساخته شد.

گائودی تا زمان مرگ روی آن کار کرد. در زمان مرگ او در سال 1926، کمتر از یک چهارم ساختمان به پایان رسید. گائودی کلیسای جامع را به عنوان ساختاری تصور می کرد که می تواند زندگی عیسی مسیح را در طول 18 گلدسته نشان دهد. ساگرادا فامیلیا نیز مانند بسیاری از ساختمان‌های دیگرش، بسیار عجیب است و فضای داخلی آن پر از شیشه‌های رنگی است. زمانی که این کلیسا تکمیل شد، انتظار می رود که بلندترین کلیسای جامع جهان باشد.

باسیلیکا ساگرادا فامیلیا، بارسلون، اسپانیا

14. The Romanian Athenaeum، بخارست، رومانی

بخارست، رومانی
The Romanian Athenaeum یک سالن کنسرت در مرکز بخارست و نقطه عطفی از پایتخت رومانی است. این ساختمان پرآذین و گنبدی شکل که در سال 1888 افتتاح شد، سالن اصلی کنسرت شهر و خانه فیلارمونیک «جورج انسکو» است.

چیزی که خیلی ها در مورد آن نمی دانند این است که بر پایه یک سیرک سابق آمریکایی ساخته شده است! پروژه Athenaeum بر روی زمین موجودی که قرار بود سیرک روی آن ساخته شود، سرمایه گذاری کرد، از این رو شکل دایره ای آن به وجود آمد.

15. موزه بریتانیا

دادگاه بزرگ موزه بریتانیا
چشمگیرترین ویژگی دادگاه بزرگ موزه بریتانیا سقف شیشه ای است که فضا را می پوشاند. طراحی شده توسط Buro Happold، 3312 پانل شیشه ای جداگانه توسط چهار مایل فولاد در کنار هم نگه داشته می شوند!

این پروژه ساخت و ساز «بالا بردن سقف» نام داشت و قصیده ای از کمپین جمع آوری کمک های مالی برای دادگاه است. هر صفحه در سقف بارگاه بزرگ اهدایی از طرف بازدیدکنندگان و اعضا است و بسیاری از این کمک‌ها به افتخار یکی از عزیزان انجام شده است.

امیدواریم شما هم مثل ما آنها را دوست داشته باشید! اگر می‌خواهید یک سقف فک‌افتاده از خودتان بگیرید، همیشه می‌توانید برای مراقبت از آن با ما تماس بگیرید! شما می توانید نمونه های بیشتری از کارهای ما را در اینجا، در وب سایت ما بیابید.

1 پسندیده

7 و 8 رو از بین اینها دوست داشتم . در بناهای سقف دار سادگی و زیبایی رو دوست دارم همین سقف های گِلی بناهای شهرهای تاریخی مثل یزد خیلی برام حس بهتری رو تداعی میکنه.

1 پسندیده