در رشته اقتصاد در دانشگاه، چطور درس ریاضی رو به شکل عمیق یاد بگیرم؟

سلام
توی دبیرستان انسانی نظام جدید خوندم، الان دانشجوی رشته ی اقتصادم، با ریاضیاتش خیلی مشکل دارم.

بخاطر حضور دانشجو ها از رشته های ریاضی تجربی و انسانی و علاوه بر اون نظام جدید و قدیم بودن (دانشجو ها همسطح و هماهنگ نبودند) و استاد درس مربوطه واقعا ناکارآمد بود (چون خودشون هم رشته اشون ریاضی نبوده گویا).

واقعا فاجعه اس، اکثر افرادی که انسانی خونده بودن ریاضیشونو افتادن!

من واقعا نگرانم، تا اونجایی که فهمیدم واسه آزمون ارشد، دکتری و … رشته امون با ریاضیات خیلی درگیره (و اگه دیده باشین قابل مقایسه با ریاضی عمومی بقیه رشته ها نیست).

الان دی وی دی های آموزشی رو پیشنهاد میکنین؟

  • اگر اره از چه موسسه ایی؟

یه چند تا فیلم اموزشی نگاه کردم اما به درد کسی میخورد که قصدشون مرور و تست زنی باشه نه آموزش عمیق.

کسی هست که توی شرایط من قرار گرفته باشه و تجربه داشته باشه؟

4 پسندیده

سلام. به نظر من بهتره که شروع کنید به خواندن مطالب پایه ای و درک و فهم اون مطالب. و بهترین منبع کتاب های درسی دوره دبیرستان و رشته ریاضی یا تجربی هستش.و اشکالاتتون برطرف کنین. ( مثلا اگه در مورد نمودار ها در دانشگاه مشکل دارین برگردین ببینین تو دبیرستان برای رسم نمودار چه اطلاعات و چه پیش نیازی لازم هست و اون رو یاد بگیرید) فکر می کنم با توجه به این که ضرورت یادگیری رو حس کردین می تونین پایه تون رو قوی کنین.وبه اصطلاح از پسش بر میایین. در ضمن اگه سوالی یا مشکلی داشتین در همین تریبون مطرح کنین تا جایی که بتونم کمک می کنم.(جهت اطلاعتون عرض می کنم کارشناس ارشد ریاضی هستم و سال ها تدریس ریاضی در دانشکده ها و دبیرستان ها را داشته ام).

3 پسندیده

ممنون

خیلی لطف دارین

اگه بخام از طریق کلاس خصوصی مشکلمو حل کنم یعنی
مطالبی رو که بچه های ریاضی یا تجربی نظام قدیم توی دبیرستان خوندن رو یادبگیرم
چقد زمان میبره ؟ و هزینه اش چقدر میشه ؟
حدودن میتونین بهم بگین ؟

1 پسندیده

زمان و هزینه اش به پایه و تلاش شما بستگی داره .اگه پایه تون خیلی ضعیف باشه مسلما تعداد جلسات بیشتری لازم دارین. اما پیشنهاد من اینه که خودتون شروع کنین به مطالعه و از کتاب ریاضیات مقدماتی اثر دکتر احمد عرفانیان و سید رضا میر رضوی شروع کنین. (احتمالا در کتابخانه دانشگاه پیداش می کنین کتاب ساده ایه و نمونه مسایل حل شده رو هم داره). اشکالاتتون رو همین جا مطرح کنین. تا پایه تون دستم بیاد و اون موقع تعداد جلساتی رو که لازم دارین خدمتتون بگم.

1 پسندیده

راستش علت انسانی خوندنم خنگ بودن و مشکل داشتن با ریاضی نبود (بخاطر علاقه و تصور قشنگی که از انسانی داشتم این رشته رو انتخاب کردم).

کلا فکر میکنم 3سال وقت گذاشتن روی این دروس، وقت تلف کردنه و کتاب های آموزشی پر از مطالب اضافه ان، مثلا این دانش اموز تنبلا رو دیدین تو طول سال درس نمیخونن واسه امتحانا 2 - 3 روز میرن کلاس معلم درس مربوطه کتابو جمعش میکنه؟

اگه بخوایم به قضیه خوش بینانه نگاه کنیم، به چند ساعت آموزشی نیازه؟ مثلا مباحث مشتق و اینها؟

من مسئله ام رفع اشکال نیست، میشه گفت هیچی از ریاضی دبیرستان نمیدونم (نمیدونم ریاضیات انسانی نطام جدید رو دیدین یا نه) اما به ما حتی از سینوس و کسینوس هم نگفتن، توی ضرب و تقسیم رادیکال ها هم حتی خیلی از بچه های انسانی مشکل دارن.

بعضی از دی وی دی های اموزشی ریاضی مثلا قلم چی توی رشته انسانی روش های عجیبی رو ارائه میدادن که ب اصطلاح میان بر بزنن و نیازی به اموزش مطلب اصلی نداشته باشن (چن تا فرمول غیر معمول که حفظ کنن) و خب این بنظر من افتضاحه.

من میخام بفهمم چی ب چیه (مثل بقیه ی بچه های ریاضی) و دلم نمیخاد لقمه رو دور دهنم بچرخونم.

حداقل 40 جلسه 90 دقیقه لازمه. با این فرض که گیرایی تون خوب باشه و کمی از ریاضی بدونین.و با پشتکار پی گیر باشید. و اگه نیاز به توضیح و تمرین بیشتر باشه تعداد جلسات بیشتر میشه.

3 پسندیده

خیلی ممنون لطف کردین

کمی توضیح می‌دهید که در کدام سرفصل‌ها بیشترین مشکل را دارید؟

به نظر مشکل خیلی پایه‌ای است. فکر می‌کردم مشکل در حد حساب دیفرانسیل باشد.

سلام، راستش استادی که ریاضی رو تدریس میکردن خودشون رشته اشون ریاضی نبود بارها پیش اومد که از بین مطالب ازشون سوال کردیم بلد نبودند جواب بدن و گاهی فرمول ها رو اشتباه مینوشتن ،4تا جزوه رو باهم مقایسه کردم هیچکدوم شبیه هم نبود، جالب اینجاست که این ترم هم 2تا کتابمون به عهده ی همین استاده و واقعا تدریس ازشون ساخته نیست، مثلا گفتن جزوه میگن (از روی کتاب مینویسن رو تخته، بعد همون نوشته رو هم بلد نیستن خلاصه کنند) این واقعا فاجعه اس، خلاصه اینکه هیشکی سر کلاسشون هیچی نمیفهمه.

خدا رو شکر ریاضی این ترم رو با یه استاد دیگه داریم و تا حالا که ماتریس و دترمینان درس دادن یاد گرفتم همه رو (فک میکنم ریاضی این ترمم رو 20 بگیرم) ولی خب این استادمون هم میگن بعضی مطالب رو نیازی نیست بدونیم (ولی خب فک میکنم اون مطالب توی ازمون ارشد نیاز باشن). این یه مسئله و مسئله مهم تر از اون اینکه من الان مثلثات حد و پیوستگی مشتق و انتگرالو که ترم قبل داشتم رو بلد نیستم فک میکنم این ترم برسیم ب جاهایی ک نیاز باشه اون مباحث رو بلد باشم (بهم ربط داشته باشن).

و درکل نه تنها ریاضی بلکه امار 1 هم برای بچه هایی که توی دبیرستان ریاضی یا تجربی نظام قدیم خونده بودن تکراری بود، انگار سر کلاس مرور میکردن (این ترم هم همینطوره).

1 پسندیده

ببینین مثلا من رفتم خودم مثلثاتو یادبگیرم از طریق فیلم اموزشی. بعد به ی جاییش رسید که یه ضلع مثلثو میخواست از طریق زاویه و اندازه ی اون یکی ضلعش بدست بیاره، از تانژانت استفاده میکرد و توضیح نمیداد که چرا تانژانت خب این سوال برا من پیش میاد که چرا از سینوس یا بقیه فرمولا استفاده نمیکنه. خلاصه اینکه برای کسی خوب بود که یه چیزایی از قبل بدونه نه یکی مثل من که هیچی نمیدونه.

بیایید از همین الان این ابهامات رو برطرف کنیم.
نسبت های مثلثاتی یک زاویه ی آلفا در واقع نسبت بین اضلاع مثلث قائم ازاویه ای هست که آلفا یکی از زوایاش هستش.
مثلا سینوس آلفا برابر هست با تقسیم اندازه ضلع روبروی آلفا بر اندازه وتر مثلث.
و کسینوس آلفا برابر است با تقسیم اندازه ضلع مجاور به زاویه آلفا بر اندازه وتر مثلث.
تانژانت آلفا برابر هست با تقسیم اندازه ضلع روبرو به آلفا بر اندازه ضلع مجاور به زاویه آلفا.
و کتانژانت آلفا بر عکس تانژانت هست.
این چهار تعریف بالا رو باید بلد بوده و حفظ باشید.
حالا وقتی اندازه زاویه و یک ضلع مثلث رو داشته باشی برا به دست اوردن ضلع دیگه مثلث از تانژانت استفاده می کنی .چون تانژانت نسبت دو ضلع بود. حالا اگه از سینوس استفاده کنی اندازه وتر رو به دست میاری. و بعد با استفاده از قضیه فیثاغورث می تونی اندازه ضلع مورد نظرت رو به دست بیاری.
پس فرقی نداره از کدوم نسبت استفاده کنی، فقط یک راه کوتاه تر و سریع تره و راه دیگه یه کم دورتره.

2 پسندیده