در صورت رخ دادن جنگ، چه پیامدهای فوری و ملموسی می‌تونه داشته باشه؟!

خطر جنگ بیشتر از هر زمان دیگه‌ای حس می‌شه. اینو همه مون با پوست و گوشت داریم حس می‌کنیم. خب چه اشکالی داره که یک سری پیش‌بینی هایی از اثرات ملموس جنگ داشته باشیم! با توجه به تهدیداتی که تا کنون بوده پیامدهای زیر قابل پیش‌بینی ه!

  • حمله به پالایشگاه های مهم کشور
    ** کمبود بنزین و گازوئیل و مختل شدن حمل نقل عمومی و …
    ** قطع شدن گاز خانگی و احتمال مشکلات سرمایشی، اختلال در کار نانوایی‌ها و …
    ** اختلال در کار نیروگاه‌های برق و قطعی گسترده برق
  • حمله به فرودگاه های مهم کشور
    ** بالارفتن نرخ سفر و مهاجرت
    ** کند شدن مسیرهای کمک رسانی و …
  • حمله به مراکز مهم شهری
    ** بالارفتن نرخ مهاجرت به شهرهای امن تر
    ** بالارفتن تقاضا برای مهاجرت نخبگان و سرمایه‌داران برای خروج از کشور
    ** ناامنی گسترده شهری و غارت فروشگاه‌ها و بانک‌ها به دلیل اختلال در کار مراکز انتظامی
    ** بالارفتن قیمت سریع طلا و سکه و دلار به دلیل تقاضا برای جلوگیری از دست رفتن سرمایه های شخصی
  • حمله به صدا سیما و زیرساخت های مخابراتی
    ** از کارافتادن تلفن، موبایل و تمام سیستم های ارتباطی
    ** از کار افتادن اینترنت، شبکه های اجتماعی و …
    ** گسترش شایعه ها در غیاب منابع خبری

شما چه خطرات و پیامدهای دیگه ای پیش‌بینی می‌کنید؟

5 پسندیده

خاورمیانه از بین میره. خیلی راحت عرض کنم ایران امروز در بُعد نظامی دو امتیاز داره. یکی قدرت موشکی که داخلی است ، یکی گروه‌های نیابتی که خارجی است. (می‌توانیم داشتن یک ایدئولوژی موثر رو هم بهش اضافه کنیم) اتفاق اخیر قدرت خارجی و باور مذهبی شیعیان رو شارژ کرده.

پس سناریو احتمالی اینطوری میشه:

1- ایران به حمله اخیر امریکا پاسخ نظامی میدهد.

2- امریکا 52 موضع مورد نظر (از جمله مراکز فرهنگی _ حرم امام رضا(ع) و احتمالا حرم حضرت معصومه(ع) _ را بمباران میکند. که دو پیامد داره اولا ایران برای شروع جنگی آخرالزمانی (نامحدود) تحریک میشود. دوما خون شیعیان جهان به جوش میاد. حتی ممکنه علمای شیعی فتوای جهاد صادر کنند.

3- انصار حزب الله (یمن) ، حشدالشعبی و کتائب حزب الله ، انصار المهدی و … (عراق) ، جیش الوطنی و تیپ زینبیون (سوریه) ، تیپ حیدریون (پاکستانی) ، تیپ فاطمیون (افغانستانی) و حزب الله لبنان به امریکا و اسرائیل اعلان جنگ میدهند. (اگه حمله به مراکزی فرهنگی مورد نظر رخ بده باید روی نیروهای داوطلب بیشمار شیعی هم حساب کنیم)

4- جنگ آخرالزمانی رخ میده. به وسعت خاورمیانه و حجاز (تا حدی شبه جزیره هندوستان).

اگه بسیاری در جهان امروزه تظاهرات میکنند ، بسیاری از کارشناسان به ترامپ حمله میکنند و خواهان توقف فوری خشونت‌ها هستند ، به خاطر نگرانی از وقوع این چرخه رویدادهاست.

3 پسندیده

با شرایط داخلی موافقم و حتی میشه به اونهایی که خواهان جنگ هستن فهموند که آیا در ساده‌ترین حالت، تحمل قطع آب و برق و گاز رو دارن؟ (خیلی ساده برای امتحان چند روزی میشه این منابع رو قطع کرد و دید مردمی که تصوری از نتایج واقعی جنگ ندارن، چطور رفتار خواهند کرد) ولی شرایط خارجی بسیار مبهم هست.

یک توصیه در تحلیل شرایط پیچیده اینه که تلاش کنیم که به جای دیدن حالتهای خیلی شدید، حالت میانی رو در نظر بگیریم. به نظر من بسیار محتمل هست که اتفاقهای قوی در خاورمیانه رخ بده (برخلاف خیال آسوده آمریکاییها) ولی اونقدر که بازیگران در ایران تصور میکنن این اتفاقها شدید نخواهد بود.

استراتژی دو طرف اهمیت بسیار بالایی داره و البته پایداری داخلی دو طرف هم بسیار مهمه. در سناریوهایی که @realTirdad میگه این دو تا نکته پیشفرض هست. پس بزارین کمی به این نکته بپردازیم که پایداری و توان دو طرف چقدر هست شاید دیدگاه بهتری به دست بیاریم:

  • توان نظامی ایران بیشتر متکی به موشک و نیروهای داخلی و نیابتی در خارج هست. منتها به نظر نمیاد که نیروهای داخلی در این جنگ عملا کاره‌ای باشن چون هدف اشغال نیست. موشکهای ایران میتونه عملا تمام خاورمیانه رو تحت پوشش قرار بده و این مهمترین سلاح هست. البته نیروهای نیابتی میتونن متحدین و پایگاههای آمریکایی رو هدف بگیرن.

  • اساسا تکیه به نیروهای نیابتی بسیار پرریسک هست. اینجاست که استراتژی آمریکا میتونه بسیار مهم باشه. نیروهای نیابتی در نهایت وابسته به هزینه یکی از دو طرف هستن و به نظر میاد که آمریکا میتونه اثر اونها رو خنثی کنه. من فکر میکنم بزرگترین اشتباه محاسباتی در داخل میتونه همین باشه، البته شاید درک نسبی از این وضعیت در بین استراتژیستهای ایران وجود داشته باشه.

  • نکته‌ای که باید در نظر بگیریم اینه که جنگ در داخل و نزدیک ایران خواهد بود. این دو خاصیت مثبت و منفی داره: حاصیت مثبت اینه که تداوم جنگ و هزینه‌های نسبی نیروها برای ایران بسیار پایینتر از آمریکا خواهد بود. ولی نکته منفی اینه که پایداری ایران رو به شدت تحت تاثیر قرار میده.

  • پایداری داخلی در ایران بسیار کمتر از آمریکا خواهد بود. هرچند که رسانه‌های دمکرات تبلیغات وسیعی دارن که در صورت جنگ به ترامپ فشار میارن ولی واقعیت تاریخی اینه که حداقل در شروع جنگها، محبوبیت داخلی رئیس جمهور در آمریکا بالاتر رفته و حتی در بعضی موارد دلیل شروع جنگ همین بوده. ولی در طولانی مدت، اثرات هزینه و ریسک برای سربازان باعث تضعیف میشه.

من فکر میکنم که اگر در مدت کوتاهی ایران به شکلی یکپارچه مقاومت کنه، احتمالا آمریکا خسارتهای بیشتری رو متحمل خواهد شد (البته ایران هم به شدت خسارت خواهد دید).
ولی آیا پیامدهای داخلی سیاسی و اجتماعی هم خواهد داشت؟ بله به سرعت فضای داخلی بسته خواهد شد (چیزی شدیدتر از وضعیت آبان ۹۸). ولی این نکته وجود داره که دقیقا به شکل وضعیت داخلی آمریکا، تداوم وضعیت داخلی بسته برای دولت ایران هم بسیار پرریسک خواهد بود.

5 پسندیده

این پیامدهایی که شما برشمردین بیشتر به پیامدهای روز قیامت شبیه هست تا جنگ

جنگ به این سادگی ها پیش نمیاد

اولا دو طرف بطور کامل داشته های همدیگر رو سبک سنگین می کنند تا غافلگیر نشن .
درست است دشمن ما تجهیزات کامل و به روزی دارد ولی منابع انسانی متعهدی ندارد تمام نیروهایش مزدور و جیره خوار هستند که به شدت قدرت ابتکار جنگیشان را کاهش میدهد.

دوما دشمن ما خوشبختانه بشدت اقتصادیه و اهل حساب و کتاب ضرر و زیان.

تمام های و هوی امریکا برای سود اقتصادیست نه جنگ
آنطرف دنیا کره شمالی را بهانه کرده برای سرکیسه کردن ژاپن و کره جنوبی
اینطرف ایران را بهانه کرده برای دوشیدن متحدان منطقه ایش

امروزه کشورها بجای جنگ مستقیم به جنگهای نیابتی رو میارن تا هزینه کمتری داشته باشه
امریکا میداند با کوچکترین خطایی کلیه پایگاههایش در منطقه نه بمباران بلکه اشغال میشودو نیروهایش اسیر میشوند و بعد از آن در شرق آسیا هم بی اعتبار میشود.
اینها غیر از تبعات موشکهای قاره پیما و جنگ هسته ای و بسیاری از احتمالات دیگر است که ایران برای غافلگیری هنوز از آن رونمایی نکرده