دوست داشتین کلاس‌های درسی‌تان چند نفری باشد؟

جمعیت مناسب برای یک کلاس چند نفر هست؟

مدیریت کلاس‌های شلوغ کار هر کسی نیست. مدارس دولتی تهران معمولن 30 نفر دانش‌آموز تو هر کلاس دارن که به نظرم فاجعه‌ست! هم برای معلم و هم برای دانش‌آموز.

حالا تو این شرایطِ کمبود مدرسه و معلم و شاید کمبود بودجه یا سوء مدیریت، آموزش و پرورش طرحی داده برای واگذاری و فروش مدارس اضافی! واقعن مدارس اضافی داریم تو کشور؟

چه جمعیتی برای یک آموزش ِ گروهی و کلاس مناسبه؟ چه تحقیقاتی در این رابطه انجام شده؟

کلاس شلوغ

9 پسندیده

جمعیت کلاس نباید اونقدر کم باشه که کارگروهی حذف بشه و نه اونقدر زیاد که نشه ارزشیابی درستی انجام داد. به نظر 15-20 نفر جمعیت مناسبیه

4 پسندیده

من به عنوان شاگرد، تجربه‌ي کلاس ۳ نفری تا کلاس ۳۵ نفری داشتم. به عنوان معلم، تجربه‌ی کلاس ۲ نفری تا ۱۵ نفری رو داشتم.

به عنوان شاگرد یا معلم، کلاس بهینه به نظرم حدودا ۱۰-۱۲ نفری هست، و نه بیشتر یا کمتر. وقتی کمتر میشه تنوع فعالیت‌های زیستی سر کلاس کم میشه و قدرت مانور میاد پایین. وقتی کلاس پرجمعیت میشه نگه داشتن تمرکز خیلی سخت میشه و بازدهی میاد پایین.

به عنوان معلم، ۱۰ واقعا بهینه است میشه یه ارتباط پایاپایی با شاگرد سر کلاس حفظ کرد، میشه کلی کارهای فوق العاده سر کلاس پیش برد و انرژی معلم واقعا به شکل بهینه‌ای در کلاس تقسیم میشه.

6 پسندیده

Class Size Around the World 2007

Teachers, parents, and students all say smaller classes are better, but will smaller class sizes really lead to enhanced student performance?

AVERAGE CLASS SIZES AROUND THE WORLD 2013-2014
1. CHINA – 48.8 PER CLASS
2. SINGAPORE – 35.5 PER CLASS
3. JAPAN – 32.5 PER CLASS
4. UNITED STATES – 26.7 PER CLASS
5. SPAIN – 25.4 PER CLASS

9. ESTONIA – 17.3 PER CLASS
10. LATVIA -14.8 PER CLASS

6 پسندیده

من هم تجربه‌های متفاوتی داشتم، از تعداد کم 5-6 تا 30 نفر. بستگی زیادی به درس و سطح داره ولی حس میکنم تعداد بین 5-10 نفر برای سطوح مختلف خوب باشه.

آمار جالبی ارائه شده، نکته‌ای که انتظار نداشتم اینه که در تعداد زیادی از کشورها، متوسط تعداد برای موسسه‌های خصوصی بالاتره. این دلیلش چی میتونه باشه؟

4 پسندیده

با سلام! من هم هم تجربه ی شاگردی توی کلاسهای کم جمعیت رو داشتم هم پر جمعیت و هم تجربه تدریس توی هر دو نوع کلاس… از محدوده ی تک نفره ی استاد و شاگرد تا کلاسهای بیست سی نفره… برای اینکه بگیم چه تعدادی لازمه باید باید باید به موضوع و محتوای درس توجه کنیم نمیشه بگیم مشخصا فلان تعداد خوبه… پیش اومده مطلبی یکسان رو برای هشت شاگرد گفتم و برای یک شاگرد همون مطلب رو گفتم… اولی یک ساعت و نیم فقط طرح بحث شد و توضح دومی یک ربعه تموم شد… و این یعنی نه تنها موضوع و محتوا بلکه سطح دانشجو و دانش آموزها هم خیلی مهمه… وقتی همه سطحی رو میریزیم توی یه کلاس به هیچ وجه نمیتونیم توقع داشته باشیم بازدهی خوبی داشته باشیم… تعداد ملاک خوبی برای هر آموزشی نیست و اصل اساسی تر سطح دانشجو و دانش آموزان هست… ولی برای برخی کلاسها تعداد شدیدا مهمه مثل آموزش مکالمه یه زبان دیگه که هرچی تعداد کمتر باشه بازدهی بالاتر میره…

6 پسندیده

برای سطوح و رشته های مختلف این عدد متفاوته اما برای دوران مدرسه بین۱۲ تا ۱۸ نفر رو می پسندم چون ۳ گروه ۴ الی ۶ نفره تشکیل میشه و توی این تعداد (اگر برای هرگروه شخصیت هایی را مانند سرگروه، متفکر، و… فرض کنیم که بر اساس تیپ شخصیت دانش آموز به وی داده می شود) تنوع شخصیتی به گونه ای هست که گروه بندی صحیحی اتفاق بی افته

6 پسندیده

با توجه به سن دانش آموز هم این تعداد مناسب فرق میکنه
دانش آموزان ابتدایی که تمرکز کمتری دارند و جنب و جوش بیشتر
هرچه تعداد کمتر باشه بهتر هست بین ۱۲ تا ۱۸ پیشنهاد مناسبی هست
اما دوران دانشجویی کلاس ۳۰ تا ۵۰ نفره رو تجربه کردم
که به هیچ مشکلی برنخوردیم

3 پسندیده

همون 25 نفری کافیه و کفایت میکنه :upside_down_face:

2 پسندیده

16 نفری
بصورت چهار گروه چهار نفری تقسیم میشدن

1 پسندیده