رابطه بازار بورس و دولت چجوریه؟

در روزهای قبل بازار بورس با افت شاخص روبه‌رو شد و برخی علت اون رو تعلل یا عدم‌هماهنگی در دولت عنوان کردند. این قضایای دارا دوم. کاری به این ماجراها ندارم. اما رابطه بازار سهام و دولت در ایران چیه؟ بدون حمایت دولت شاخصها سقوط میکنند؟ چرا؟ آیا بورس سایر کشورها مثل لندن ، نیویورک یا توکیو نیز همینجوریه؟ و اگه تفاوتی وجود داره آیا این نقش و تاثیر اهمیت دولت و حمایت دولت از بورس چیز خوبیه یا بدی؟

4 پسندیده

دولت از بازار مالیات بدست میاره که میتونه مقداری از درآمد گذشته نفتیش رو جبران کنه …
از طرفی شرکتها با افزایش سرمایه به ازای هر 1 سهم معمولا 100 تومن به حسابشون پول واریز میشه که این هم مقداری به شعار سال ربط داره.
یعنی دولت بدون اینکه بخواد زحمتی به خودش بده میتونه هم پول بدست بیاره هم شرکتها رشد کنن.
این دو مورد میتونن از مهمترین علل علاقه دولت به بورس باشن

{شرمنده عادت به کامل نوشتن ندارم :no_mouth: )

1 پسندیده

اگر بخواین قانونی نگاه کنیم: بر اساس ماده ۳ اساسنامه، بورس نهاد عمومی غیردولتی هست که اگر اشتباه نکنم تحت نظارت وزارت اقتصاد کار میکنه. البته این به معنی بنیادی درست نیست و مثلا در انتخاب رئیس جدید، دولت کاملا دخالت مستقیم داشت. پس به طور عملی، بازار تحت اختیار دولت قرار داره و عملا مستقل از اون کار نمیکنه.

از طرفی، بزرگترین شرکتهای بورس که اساسا سهم اصلی شاخص کل رو بر عهده دارن، یا دولتی هستن یا خصولتی. یعنی دولت اصلی‌ترین بازیگر در بازار بورس هست.

با تقریب بسیار خوبی، همون رابطه که در تمام بازارهای اقتصادی در ایران وجود داره، در مورد بورس هم صادقه: دولت فروشنده، ناظر و اصلی‌ترین تعیین‌کننده قیمت در بازار هست. تفاوت در اینجاست که بازار بورس، ذاتا بنیانی کاپیتالیسمی داره و هر نوع دخالت دولت در اون به معنی بی‌تاثیر شدن کامل اون هست. البته همیشه دخالتها با توجیه حفظ سرمایه مردم انجام میشه (با استفاده از سرمایه ملی) و در پس داستان، میزان عظیمی از بخور-بخور اتفاق میوفته که با پولهای عمومی تا حدی رفع و رجوع میشه.

مهمترین کارکرد بورس برای دولت ایران، برخلاف ارز یا بانکها که اتفاقات مشابهی در اونجا میوفته، اینه که به محض ورود به بازار، پول از دست شما خارج میشه و اساسا نه حساب بانکی دارین، نه ارز و نه طلا. تنها یک سهم کم‌ارزش ذاتی دارین و تنها راه اینه که یک یا چند نفر رو پیدا کنین، تا به شکلی وارد بازار بشن و پول رو به شما برگردونن. روشی بسیار مشابه شرکتهای هرمی که البته اونجا وضوح بیشتری داره.

2 پسندیده