رانندگی بین خطوط یا رفتار گله ای؟

در کشورهای پیشرفته رانندگی بین خطوط و حفظ کردن خط در چرخش دور میدان ها یک اصل جاافتاده است. درضمن خط کشی های خیلی دقیقی هم دارند.

اما در کشور ما انگار جا انداختن این فرهنگ کار ساده ای نیست. دلیل این مساله به نظر شما چیست؟
1- خط کشی ها در کشور ما استاندارد نیست.
2- افراد از رفتار نفر جلوی خودشون تبعیت می کنند و اگر آن فرد بین خطوط نراند فرد پشت سری هم همان کار را خواهد کرد؟

پی نوشت: «رفتار گله ای» یک مفهوم در اقتصاد است که در رفتارهای انسانی هم مشاهده می شود.

4 پسندیده

با یکی از دوستانم در این مورد صحبت می کردیم.
به این نظر رسیدیم که در کشور ما معضل ترافیک به یه سیکل معیوب تبدیل شده.
از نظر من شلوغی بیش از حد مسیرها در شهری مثل تهران باعث کلافگی افراد شده و باعث میشه رفتارهای خارج از قانون و خودخواهانه از اونها سر بزنه.
از نظر دوستم رعایت نکردن قوانین باعث میشه بی نظمی ایجاد بشه و در نتیجه بی نظمی، ترافیک و در نهایت هم کلافگی افراد در حین رانندگی.
راه حل شکستن این سیکل معیوب از نظر دوستان چیه؟

2 پسندیده

یه نکته ی ساده ی دیگه هم ساختار جاده ها و خیابون هاس:

چند جای دنیا رو میشناسین که اتوبانش هر از چند گاهی سه لاینه بشه و باز پنج لاینه بشه و ماشین ها بتونن توش منظم بمونن؟

اتوبان کرج-تهران تقریبا چیزی هست شبیه این لوله :joy:

3 پسندیده

تو کشورهای دیگه دنیا این مساله رو با تابلو اطلاع رسانی می کنند.

1 پسندیده

سنسوری به نام Lane Departure Warning یا LDW وجود داره که برای اولین بار سال 2000 در کامیون های Actros شرکت مرسدس بنز مورد استفاده قرار گرفت.

الان هم این سنسور توسط خیلی از شرکت های خودروساز روی ماشین ها نصب میشه. البته هدف از این سنسور جلوگیری از تصادفات ناشی از خروج از خط هست.
استفاده از این سیستم تو ماشین های داخلی هم می تونه خیلی مفید باشه. هم به آموزش یه فرهنگ کمک کنه و هم از تصادفات ناشی از انحراف به چپ و راست جلوگیری کنه.


این سیستم دارای دو نوع هست.
1- وقتی ماشین خط رو قطع میکنه (اگر فرمان ماشین در حال چرخش نباشه) از طریق صدا، لرزش فرمان و صندلی فقط به راننده هشدار میده.
2- در صورت قطع کردن خط توسط ماشین به راننده هشدار میده و اگر عملی از سمت راننده اتفاق نیفته کنترل ماشین رو به طور لحظه ای در دست میگیره و ماشین رو بین خطوط نگه میداره که به این سیستم Lane Keeping System یا LKS هم گفته میشه.

در این ویدئو می تونید نحوه عمل این سیستم رو ببینید.

3 پسندیده

به نظر من فقط بحث استاندارد نبودن یا تبعیت از بقیه نیست. آدم ها بعضی وقت ها دوست دارن هر کاری بکنن تا زودتر به مقصد برسن حتی اگه دیرشون هم نشده باشه؛ در حالی که نمی تونن همون لحظه به این فکر کنند که همین رفتار باعث ایجاد بی نظمی و در مجموع کند شدن تردد در کل مجموعه میشه. یعنی به سیکل معیوبی که @aram اشاره کردند دچار میشن.
#ایده
شاید اگر راننده ها دیدی از کل جاده ای که دارن توش حرکت می کنن داشته باشن، به لحاظ روانی حس خوبی از بین خطوط راندن پیدا کنن. مثلا به صورت آنلاین، نمایی مثل تصویری که برای این پست گذاشتین رو هر لحظه جلوی چشمشون ببینن.

2 پسندیده

در کل میشه گفت که سه دسته فاکتور تاثیرگذار هستن در وضعیت اسف بار رانندگی فعلی:

1- مسائل جاده ای: مثل کیفیت پایین جاده، خطور مبهم و نامعلوم جاده، عدم وجو علائم کمک کننده یا تابلوهای هشدار دهنده. خیلی مواقع به صورت ناگهانی جاده بسته است و شما باید به صورت لحظه ای تصمیم بگیرید که فرمان را بپیچانید یا نه در حالیکه در هلند معمولا ترافیک یا بسته بودن یک خط از 3-4 کیلومتر قبل به اطلاع رانندگان میرسد با علائم کامپیوتری و غیره.

2- مسائل مربوط به کیفیت خودرو: بالاتر مطرح شد که میتوان با نصب سنسور یا علائم هشداردهنده داخل ماشین به درک بهتر وضعیت دورو بر ماشین کمک کرد تا راننده تصمیم درستی را به موقع بگیرد. حتی خیلی ساده تر معمولا ماشین ها بدون رعایت نکات ایمنی مثل وضعیت ترمز و تعلیق و کیسه هوا و غیره تردد میکنند که میتواند بسیار خطرناک باشد.

3- مسائل مربوط به فرهنگ رانندگی: مثل “زرنگی” افراد، حرکت زیگزاگی، سرعت های عجیب و غریب که میبایست با برخورد سنگین مثل جریمه های بالا و عدم دریافت رشوه توسط پلیس روبرو شود. همینطور گذاشتن بچه در صندلی جلو یا در بغل راننده که فراوان دیده میشود بسیار خطرناک است.

هر کدام از این موارد را میتوان بسط داد و دقیقتر مطرح نمود.

2 پسندیده