راهنمای خرید لپ‌تاپ دست دوم: چه تجربه هایی در خرید لپ تاپ استوک و دست دوم داری؟

چند سال پیش برای اولین بار برادرم ایده خرید لپ‌تاپ دست دوم را مطرح کرد. تجربه‌اش به قدری موفق بود که پدرم هم یک لپ‌تاپ دست دوم خرید. هفته پیش لپ‌تاپم خاموش شد و دیگر روشن نشد. من هم تصمیم گرفتم که یک لپ‌تاپ دست دوم بخرم.

laptop

از مزایای خرید لپ‌تاپ‌های دست دوم قیمت پایین آن‌ها نسبت به محصولات جدید است. به علاوه با تغییرات جزیی می‌توان جان تازه‌ای به لپ‌تاپ‌های دست دوم داد و از این طریق به کمتر آلوده شدن محیط‌زیست کمک کرد.

  • چه نکات مهمی در خرید لپ‌تاپ دست دوم (استوک) وجود دارد؟
  • چه پیشنهادهایی برای خرید لپ‌تاپ دست دوم دارید؟
12 پسندیده

من کلا مخالف خرید دست دومِ وسایل الکترونیکی هستم
مگر اینکه خیلی ازش سردربیارید
من سه بار گوشی دست دوم خریدم که هر سه بعد از مدتی به مشکل خوردن
بخاطر مشکلاتی که وجود “داشت” و فروشنده چیزی دربارش بهم نگفته بود

8 پسندیده

من تجربه لپ‌تاپ دست دوم رو دارم. اگر که از شخص مطمئن بخرید واقعا به صرفه و عالیه. نکته مهم، اینه که از مارکهای خوب بخرید، مثلا Lenovo یا Dell Enterprise فوق‌العاده هستن. باتری، حافظه و بقیه مسائل رو حتما کنترل کنید. اگر میتونید حافظه جانبی SD هم بهش اضافه کنید که سرعت فوق‌العاده‌ای پیدا میکنه.

نکته مارکها خوب اینه که معمولا افرادی که دست اولشون رو میخرن استطاعت مالی خوبی دارن، به همین خاطر وقتی کنار گذاشتن به خاطر خرابی نبوده صرفا برای تغییر مدل این کارو انجام دادن.

12 پسندیده

من برعکس @Erfan به نظرم بعضی وسایل رو فقط باید به دست دوم پول داد! لپ‌تاپ از اون دست هست. چون معمولا لپ تاپ نهایتا ۳-۴ ماه نو حساب میشه و اگه دست دومش رو بخری قیمتش تا ۵۰٪ کمتر میشه. مخصوصا اگه دست دومی بخری که چندان استفاده نشده.

من دو بار تجربه خرید لپ تاپ استوک داشتم[1]. از هر دو بار راضیم. لپ تاپ های استوک اون‌هایی هستن که یا دست دوم و مال سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ هستن و یا به دلیل هایی بعد از خرید پس داده شدن.

قیمتشون نسبت به همتاهای غیراستوک خیلی مناسبه. مثلا لپ تاپ اچ پی ۱۴ اینچ با ۴ گیگ رم و سی پی یو core i5 رو گرفتم ۹۰۰ تومن. البته الان نگاه کردم همه قیمت ها ظاهرا بالای ۲ تومن هست!

دو تا نکته به نظرم موقع خرید مهمه:

  1. از جایی خرید کنین که حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت گارانتی یا امکان تعویض بهتون بدن.
  2. به محض خرید لپ تاپ شروع کنین به استفاده ازش و از درایورهای مختلفش تا اگه مشکلی داره زود مشخص شه.

  1. بار اول، لپ‌تاپ استوک تازه اومده بود به بازار، و دوستی گفت اینها لپ تاپ دزدی هستن برا همین این قدر ارزونه، بعد از دو-سه هفته با توافق با فروشنده پسش دادم. ولی بعد دیدم خبری از این حرفا نیست و نمیشه این همه لپ تاپ دزدی مشابه داشته باشن که! و خلاصه خریدم دوباره. ↩︎

11 پسندیده

۲۴ ساعت مصرف بشه یک سوم از قیمتش میوفته :sweat_smile:

پیشنهاد میکنم لپ‌تاپی تهیه کنید که مشخصات فنی بالایی داشته باشه تا بیشتر براتون کار کنه و زود از رده خارج نشه.
قطعات سخت افزاری طول عمر مفیدشون ( همیشه اینجوری نیست) ۴ ساله نهایتا و خب چیزی تهیه کنید که حداقل ۲ سال بهترین حالتش باشه :sweat_smile:

7 پسندیده

اولين كار براي خريد لب تاب دست دوم اينه كه مهلت تست بگيري.

دومين نكته سعي كني لب تابي انتخاب كني كه گرافيك قوي داشته باشه و گرافيكش مخصوص سي پي يو نباشه و يا آنبورد نباشه
ترجيحا ١٢٨ بيتي به بالا باشه

بعدش بايد بري سراغ نرم افزارهاي تست سخت افزار مثل aida64 و يا burn in test
من هميشه براي تست قطعات كامپيوتري كه ممكنه نيم سوز باشه از اين نرم افزارا استفاده ميكردم

تست سلامت از هارد ديسك حتما بگيري كه بدسكتور نباشه( hd tune)

مهم ترين قسمت يه لب تاب چيت گرافيك و مادربردشه كه قابل تعويض نيست و احتمال اسيب داره

بعدش هم بري سراغ بازي هاي سنگين

12 پسندیده

طول عمر لپ‌تاپ معمولا خیلی طولانی‌تر از گوشی موبایل است. خیلی از این لپ‌تاپ‌های دسته دوم متعلق به ادارات، موسسات و دانشگاه‌ها بوده‌اند و خیلی استفاده نشده‌اند.

این نکته که لپ‌تاپ در گذشته توسط چه کسی استفاده می‌شده خیلی مهم است. اخیرا لپ‌تاپ دست دومی برای پدرم خریدم. به قدری نو بود، که باورش نمی‌شد دست دوم باشد.

یک دسته دیگر لپ‌تاپ‌هایی است که پس از مدت کوتاهی توسط مشتری پس فرستاده شده‌اند. معمولا چنین اجناسی را می‌توان در اروپا خیلی ارزان‌تر خرید.

نکته مهمی است. به علاوه این که باید توجه کنیم که لپ‌تاپ مورد نظرمان قابلیت ارتقا دارد یا نه.

درست است که کارت گرافیک‌های اینتل خیلی قدرتمند نیستند اما در عوض مصرف برق پایین‌تری دارند و بازدهی لپ‌تاپ را بالا می‌برند. شاید به خاطر همین است که اخیرا لپ‌تاپ‌های بیشتری از این گرافیک‌ها استفاده می‌کنند. اگر هدف از خریدن لپ‌تاپ بازی کردن باشد، حرف شما کاملا درست است.

تجربه من از خرید لپ‌تاپ دست دوم

بعد از مدتی جستجو برای یک لپ‌تاپ ارزان قیمت یک Lenovo x230 پیدا کردم. در کل سری x این لپ‌تاپ‌ها سبک‌تر از بقیه است و عمر باتری بیشتری دارد.

قیمت این لپ‌تاپ چهار سال پیش ۱۴۰۰ یورو بوده است که من امروز یک سیستم ارتقا یافته را ۲۰۰ یورو خریدم، یعنی با یک هفتم قیمت اولیه. لپ‌تاپ به قدری نو است که فکر می‌کنم فقط چند بار به منظور ارایه سمینار از آن استفاده شده است.

چیزی که در لپ‌تاپ‌های Lenovo می‌پسندم این است که بدنه محکمی دارند و بیشتر قطعات‌شان قابلیت تعویض دارند. اگر زیبایی لپ‌تاپ برایتان اولویت آخر است، این سری لپ‌تاپ‌ها را پیشنهاد می‌کنم:

  • \text{Lenovo x220, x230, x240}
  • \text{Lenovo T420, T430, T440}
  • \text{HP ELITEBOOK 2570P, 8460P}
7 پسندیده

چون یک عمری با هر دو دسته T و x لنوو کار کردم، یه نکته مهم میگم برای کسانی که این مارکها رو میخرن، سری x سبکترن ولی کیفیت گرافیک و صوت پائینتری دارن ولی سری T (من با T500 کار کردم) کیفیتی از گرافیک و صوت رو دارن که باورنکردنیه ولی وزن به نسبت بالائی دارن.

لنوو x220 رو اصلا توصیه نمیکنم به نسبت بقیه، چون واقعا از نظر صوتی مشکلاتی داره که ممکنه غیرقابل استفاده بشه. ولی در کل از نظر سرعت پردازش، لنوو به دلیل تکنولوژی منحصر به فردی که داره، در قیاس با همه لپتاپ‌های با مشخصات یکسان از مدلهای دیگه، تقریبا بی‌نظیره.

5 پسندیده

کاملا درست است. سری x صدای بسیار ضعیفی دارد. به علاوه، با توجه به صفحه نمایش کوچک‌اش چندان برای دیدن فیلم مناسب نیست. در این موارد سری T بسیار بهتر است.

4 پسندیده

خرید لپ تاپ استوک خیلی به صرفه تر از خرید لپتاپ کارکرده داخلی هست . پس اگه قصد خرید لپ تاپ دست دو دارید ، سعی کنید ، لپ تاپ استوک رو تو اولویت قرار بدید چراکه لپ تاپ های استوک از کشورهای توسعه یافته وارد کشور میشن که مسلما دارای کیفیت بهتری هستند و همچنین زیاد ازشون کار نمیکشند . اما در حالی که لپ تاپ های کارکرده داخلی ، دارای کیفیت پایینتری هستند و مثل تراکتور ازش کار میکشند.

توصیه من خرید لپ تاپ استوک از سایت آرانیک کالا هستش .تمامی لپ تاپ ها با گارانتی یک ماهه ارایه میشه.

1 پسندیده

من به عنوان یک فروشنده و تعمیرکار لپ تاپ و کامپیوتر پیشنهاد میدهم حتی الامکان از خرید لپ تاپ و یا گوشی دست دوم خودداری کنید مگر اینکه طرف آدم آشنا و مطمئن باشد.

خیلی وقت ها مشتری گوشی یا لپ تاپ برای تعمیر میارند که ایرادهای اساسی دارد و دیگر ارزش تعمیر ندارد و اگر هم تعمیر بشه چند روز بعد باز هم دچار مشکل می‌شود اما مشتری اصرار دارد که فقط تصویر بگیر بیاد بالا تا من بتونم بفروشم و خریدار بعدی بعد از چند رو که مچدداً خراب بشه دستگاه روی دستش میماند.

4 پسندیده

فقط لاگین کردم که یه تجربه از خریدم رو بنویسم چون واقعا قبلش استرس داشتم. و هم اینکه دوستانی که احتمالا به زودی میخوان خرید کنن، درست انتخاب بکنن
همون طور که اکثر دوستان تاکید کردن، مهلت تست و چک کردن تمام بخش های سخت افزاری با برنامه های مختلف، رو حتما فراموش نکنید. من بعد از کلی تحقیق و چک کردن سایت های مختلف لپ تاپ استوک رو از سایت استوک تاپ خریدم و خداروشکر راضی هستم. یه نکته ای هم بگم که اکثر این سایت های بیش از 1 یا 2 ماه ضمانتی به خریدار نمیدن اما فروشگاهی که من ازش خرید کردم، واقعا منصف هستش و حداقل درست جواب من رو دادن

1 پسندیده

برای کالای استوک حتما باید مهلت تست بگیرید.

سایتای معتبری هم دارن فعالیت میکنن میتونید با مهلت تست بخرید یا اصلا حضوری برید تحویل بگیرید بنده اولین خرید استوکم از سایت جهان بازار بود یه عدد مانیتور دست دوم دل مدل 2418 لمسی بود که نسخه آکبندش 17 میلیون دیجی کالا زده بود من 3.200.000 تومن خریدم وقتی کالا دستم رسید روی قاب پشتی یه خط فیزیکی نسبتا عمیق بود مرجوعش کردم (با هزینه ارسال خودم!) تعویض کردن واسم. پس حتما مهلت تست و مرجوعی بگیرید!!!

https://www.jahanbazar.com

1 پسندیده