راهکار استفاده از سنسور قطع و وصل اتوماتیک برای کاهش مصرف برق

در خیلی از ساختمان ها برای لامپ های داخل راهرو یه سنسور میذارن که لامپ رو اتوماتیک روشن و خاموش کنه.
چنتا سوال داشتم:
۱.وجود این سنسور ها واقعا چه تاثیری روی مصرف برق و هزینه ی برق داره؟(اطلاعات آماری)
۲.ایا میشه این سنسور هارو داخل خونه استفاده کرد تا مصرف کل خونه رو کم کنه؟ اگر نمیشه استفاده کرد ، پس باید چه تغییری توش ایجاد کنیم تا بشه مثلا توی اتاق استفادع کرد؟
تجربه:
مصرف برق من توی خونه به این صورته: توی هر اتاقی که باشم تمام لامپاش رو روشن میکنم ولی تمام بقیه لامپ هارو خاموش میکنم (حتی هال) به خدی که وقتی که از اتاقم می خواهم بیام بیرون، وقتی لامپ اتاق رو خاموش میکنم کل خونه میره توی خاموشیه مطلق :smile: . این طرز استفاده از برق خوبه؟

5 پسندیده

من در مورد خونه خودمون مصرف برق رو تخمین زدم و با قطعیت به این نتیجه رسیدم که لامپ‌های خونه ما کمتر از پنج درصد* کل مصرف برق ما رو تشکیل می‌دهند در حالی که در حدود چهل درصد مصرف برق ما به خاطر یخچال و فریزری است که داریم.

به نظرم این سنسورها فقط وجدان آدم رو به صورت کاذب راحت می‌کنن. اگه بخواهیم در مصرف برق واقعا صرفه‌جویی کنیم باید به فکر یخچال‌های کوچکتر**، کامپیوترهای ضعیف‌تر***، ماشین‌های لباس شویی و ظرف‌شویی پر بازده‌تر باشیم.

*با تعویض لامپ‌ها به لامپ‌های LED این مقدار به حدود یک درصد رسیده.
**مهم نیست تکنولوژی چه قدر پیشرفت کنه، سرد کردن یک لیتر آب به میزان یک درجه همیشه و همه جا ۴۲۰۰ ژول انرژی نیاز داره. بنابراین پیشنهاد من استفاده از یخچال‌های کوچکتره. تجربه من اینه که یخچال کوچکتر هدررفت غذا رو هم کاهش میده.
***چرا باید کامپیوتر هشت تا هسته داشته باشه و یه کارت گرافیک قدرتمند روش باشه؟ من فناوری‌های جدید رو که از سی پی یو و گرافیک روی یک برد استفاده می‌کنن پیشنهاد می‌کنم.

5 پسندیده

این حرف درسته اما دنبال راه حلی هستم که بشه باهاش با استفاده از تکنولوژی، چیز هایی که از برق استفاده میکنند اما استفاده نمیشن(مثل لامپ های روشن در اتاق های خالی) رو به صفر برسونیم.
یه جورایی دنبال یه راه حل هستم که اول جلوی هدر رفت های بزرگ رو بگیریم.
تغییر لامپ ها هم ایده ی خوبیه اما به نظرم باید توی مرحله دوم باشه.(اول لامپای اضافی رو خاموش کنیم.:smile:)

2 پسندیده

دقیقا به همین خاطر موضوع یخچال رو مطرح کردم. اگه به لامپ فکر کنیم شاید ماهی یک کیلووات ساعت صرفه جویی کنیم و اگه به یخچال فکر کنیم ماهی ده کیلووات ساعت بهینه‌سازی کنیم.

اگه حوصله داشتی برچسب انرژی یخچال‌تون رو چک کن و مصرف برق‌تون رو هم نگاه کن. کنجکاوم ببینم توزیع مصرف برق شما چه طوریه.

حساب سرانگشتی

بر اساس آمار میانگین مصرف خانوار ایرانی در سال ۲۷۰۰ کیلووات ساعت هست. یک یخچال مدرن با برچسب انرژی A++ حدود ۶۴۰ کیلووات ساعت در سال مصرف می‌کنه. یعنی حدود ۲۵ درصد کل مصرف برق یک خانه فقط به خاطر یک یخچال است. البته در مورد یخچال‌های قدیمی این آمار خیلی بیشتره.

3 پسندیده

درسته.
ولی فکر میکنم که تعویض یخچال هزینه ی بالایی داشته باشه(البته به صرفه هست.) و خیلی از خانواده ها نتونن که اون هزینه رو تامین کنن.
به دنبال راه حلی برای زندگیه همین الانه مردم هستیم که به واقعیت نزدیک تر باشه.
ایده
فکر کنم که مردم اگر مصرف برق لحظه به لحظه ی مصرف برقشون رو ببینن، در مصرف برق صرفه جویی کنن ولی این عدد روی کنتور که معمولا دم در خونه هست نمایش داده میشه و دسترسی راحت به اون نداریم تا بفهمیم الان داریم زیاد مصرف میکنیم.
سوال:
1.آیا راهی هست که بشه مصرف برق تمام اجزای خونه رو با هزینه ی کم مانیتور کرد و بشه به صورت لحظه به لحظه کدوم قسمت خونه چه مصرفی داره؟(برای کار های تحقیقاتی و نه برای کار های روزمره)

1 پسندیده

اتقاقا برعکس. خیلی از خانواده ها رو دیدم که یخچال ساید بای ساید که حداقل شش میلیون قیمت داره رو میخرند اما حاضر نیستند یه یخچال-فریزر کم مصرف یک میلیونی را بخرند.

از طرف دیگه خیلی از خانواده ها دو تا یخچال دارند که با پیدا کردن راهکارهایی میشه یکیش رو از چرخه خارج کرد.

منظور من به هیچ وجه این نیست که بریم یخچالمون رو عوض کنیم (به خصوص اگه پولش رو نداریم). منظورم بیشتر اینه که زمانی که برای خرید چنین وسایل پر مصرفی میریم وسواس خاصی نداریم اما در عوض برای روشن موندن یه لامپ پنج واتی کلی وسواس به خرج میدیم و عذاب وجدان می گیریم.

1 پسندیده

مصرف برق ما در سه ماه مرداد تا آبان ۲۵۰ کیلووات ساعت بوده، و مصرف یخچالمون روزی یک کیلووات ساعت.

یعنی مصرف یخچالمون حدودا یک سوم مصرف کل برق خونه بوده.

با توجه به سبک زندگی مون میشه گفت حداقل یک سوم دیگه ی مصرف برق خونه مربوط به روشنایی خونه س.

و با توجه به اینکه میشه روی روشنایی کنترل بیشتری داشت تا رو یخچال خریده شده، خوبه دنبال راهکاری برا کاهش مصرف برق لامپ های خونه باشیم.

##تحقیق
طبق توضیحات شرکت توزیع برق تهران:
«بخش عمده اي از مصرف در ساعات اوج بار اختصاص به سيستم روشنايي مشترکين دارد»

###نقض ایده

نه! دونستن مصرف لحظه به لحظه مثل دونستن زمان هست! و تنها کاری که با شخص من تا الان کرده این بوده که باعث شده تا حد امکان ساعت نپوشم/نداشته باشم که مجبور نباشم زمانم رو طبق خواسته ی ساعت خرج کنم!

###نمونه الهامبخش
راهکار پیاده شده ی زیر کم هزینه تر از مانیتورینگ لحظه به لحظه هست، و فکر میکنم به همون اندازه موثر:

3 پسندیده

در مقیاس خانواده‌های ایرانی شما کم مصرف و صرفه‌جو هستید.

الان لامپ‌های LED در بازار هستند که توانشان بین یک تا پنج وات هست. واقعا هم پر نور هستند. نورشان هم خیلی دلچسب‌تر از لامپ‌های کم مصرفه. به نظرم این بهترین راهکاره. راهکار دیگه استفاده از پرده‌های نازک و در نتیجه استفاده بیشتر از نور روزانه هست. یه راهکار دیگه هم تغییر شیوه نورپردازی هست. مثلا وقتی داریم مطالعه می کنیم یک چراغ مطالعه کافیه. یا مثلا وقتی تلویزیون می‌بینیم، نور یک آباژور کافیه و …

2 پسندیده

چرا می خواین کمتر مصرف کنین؟

شرکتی که من توش کار می کنم یکی از ساختمون هاش حدود هر دو ماه 3 میلیون تومن پول برق و اون یکی ساختمون هر دو ماه حدود 18 میلیون پول برق براش میاد.

تکنولوژی های مشخصی برای کاهش مصرف برق صنایع وجود داره. استفاده از بانک خازن و استفاده از اینورتر و بی ام اس سه تاش که من باهشون آشنا هستم و هر سه داخل شرکت استفاده می شن. با این همه هزینه ی برق مصرفی ساختمون کم مصرفش معادل هزینه ی نرمال 150 تا خانواده ست.

این رو می گم که یه اسکیل برای مقایسه داشته باشیم.

خاموش و روشن کردن لامپ ها همیشه کم هزینه ترین راه نیست. اتفاقن عمر لامپ رو کم می کنه. مثلن شاید برای جایی خوب باشه که کمتر رفت و آمد داره.
یعنی برای اتاق ها، شما ممکنه به این نتیجه برسین که روشن موندن یک ساعته ی لامپ هزینه ش کمتر از خاموش روشن شدن 5 باره ی لامپ توی یک ساعته.
ولی چرا چنین خرج انرژی ذهنی ای برای این مسئله بشه؟

به نظر من این حق همه ست که یه هزینه ای برای تجملات و لذت بردن از زندگی بکنن. یخچال شیک و پرمصرفی که بهت حس خوبی می ده رو می تونی با آدم مفید و پرانرژی بودن جبران کنی. وظیفه ی ما نجات دنیا نیست. اونم وقتی می بینی مثلن شما داری خودت رو به خاطر دو تا دونه لامپ این همه اذیت می کنی ولی یه جای دیگه یه ساختمون سه طبقه ی نسبتن عادی داره چه همه از برق استفاده می کنه.

جواب سوال هاتون هم در حد سواد من:
وجود این سنسورها باعث می شه وقتی حرکتی توی محیط وجود نداره لامپ خاموش بمونه. حالا اگه جای پر رفت و آمدی باشه عملن فقط لامپ رو زودتر می سوزونه. اگه جای کم رفت و آمدی باشه هم گزینه ی خوبیه. البته بدون آمار.
سنسور تشخیص حرکت داخل خونه گزینه ی جالبی نیست. شما اگه روی تختت دراز بکشی سنسور دیگه تشخیصت نمی ده و برق خاموش می شه.
به جای اون از بی ام اس استفاده می شه. سیستم مدیریت ساختمان. که نمونه های تجاریش مثل زیمنس هزینه ی بالایی دارن و برای کارخانه جات و شرکت ها مفیده.

ولی اگه خیلی علاقه مند باشی می تونی با یه برد رسپری پای، چندتا شیربرقی و کنتاکتور، خودت برای خودت یه دونه ش رو بسازی.

3 پسندیده