راهی برای خلاص شدن از اهمال کاری های امروزی سراغ دارین؟

مثلا چطور هر روز کتاب بخونیم یا استفاده از شبکه های اجتماعی رو به راحتی محدود کنیم؟

5 پسندیده

به عنوان یه اهمال کار درجه 1 باید بگم که تقریبا هر روشی که تو مقالات یا کتاب ها بود رو امتحان کردم ولی به غیر از چند تا تکنیک محدود باقی تکنیک ها یا برای من جواب ندادن یا این که برای انجام همون تکنیک ها هم احمال کاری میکردم .

چند موردی که به صورت تجربی برای مقابله با اهمال کاری برای من خیلی جواب دادن رو مینویسم .

:sparkle: تکنیک اجتناب از زمان های خاکسری : اوقاتی که ما در طول روز سپری میکنیم اصولا باید 2 دسته بشن . زمان های سیاه که در واقع اوقاتی هستن که ما در اون ها مشغول کار هایی هستیم که نیاز به تمرکز دارن و خیلی شاید خوشمون نیاد از اون اوقات . و زمان های سفید که در واقع زمان هایی هستن که ما به ذهنمون اجازه حواس پرتی میدیم و یه جورایی اوقات استراحت ما هستن .

مشکل وقتی به وجود میاد که ما نه برای زمان های سفید احترام قائل میشیم نه برای زمان های سیاه و در واقع این 2 رو با هم قاطی میکنیم . یعنی وسط مطالعه یا کار میریم سراغ گوشی و موقع صحبت با همسر یا خانواده همش حواسمون پرت میشه به تلوزیون . این اوقات رو بهش میگن زمان های خاکسری که باعث اهمالکاری میشه

برای شخص من نوشتن مواقع و شرایطی که توشون زمان های سفید و سیاهم رو تبدیل میکنم به زمان های خاکسری و انجام تکنیک پومودورو خیلی کمک کرد .

:sparkle: عمر ما چند هفته هست ؟ : اگه اهمال کار باشید صد در صد به این دقت کردین که یه فرد اهمال کار وقتی که به deadline نزدیک میشه و تو شرایطی هست که از نظر زمانی تحت فشاره خیلی خیلی عملکرد و دقتش بیشتر میشه . مشکل افراد اهمالکار انجام کارهایی هست که deadLine ندارن یا برای انجام اون ها تحت فشار نیستن . مثل باشگاه رفتن یا مطالعه کردن

برای این که من تو ذهنم یه deadLine قوی داشته باشم این عکس رو هر روز نگاه میکنم و قصد دارم ازش یه پرینت بگیرم و بچسبونم به دیوار اتاقم . این عکس داره تعداد هفته هایی که یه فرد 90 ساله زنده هست رو نشون میده و راستش رو بخواید اصلا به نظر زیاد نمیاد . اینا همون هفته هایی هستن که ما یکی یکی داریم میسوزونیم بدون این که کارهایی که دوست داریم رو انجام بدیم

unnamed

:sparkle: نداشتن گوشی هوشمند : برای شخص من 70 درصد اهمالکاری ها وقتی اتفاق میوفته که تو شبکه های اجتماعی هستم یا دارم با اینترنت کار میکنم . پس تا جایی که تونستم خودم رو دور کردم از وب گردی های بی مورد و شبکه های اجتماعی که فقط وقت رو طلف میکنن مثل اینستاگرام .

من با وجود این که برنامه نویسم نزدیک 5 سال هست که گوشی هوشمند استفاده نمیکنم و عضو هیچ شبکه اجتماعی هم نیستم . با این حال تونستم زنده بمونم !!! و مهم تر از اون وقتی که به زمان اضافی که برای مطالعه یا کار دارم نسبت به بقیه نگاه میکنم انگار یه قدرت فرا انسانی دارم .
تمامی کسایی که من بهشون پیشنهاد دادم گوشی هوشمندشون رو بزارن کنار برای همیشه بهانه همیشگی “مگه تو عصر ارتباطات میشه به اینترنت دسترسی نداشت ؟” رو میارن . در جواب باید بگم چند درصد از اوقاتی رو که پشت گوشی هوشمند هستید واقعا دارید کار مفید انجام میدین ؟ شرط میبندم کمتر از 5 درصد

:sparkle: فقط 5 دقیقه راحت ترین کارو انجام بده : این تکنیک معجزه میکنه در عین سادگی . مهم نیست چقدر کارمون عقبه یا این که کار چقدر بزرگ و پیچیده هست . کافیه در بی حال ترین اوقاتی که داری و اصلا دل و دماغ کار نداری فقط 5 دقیقه اون کار رو شروع کنی انجام دادن .

خود انجام کار به آدم انگیزه ادامه رو میده منتها اگه قرار باشه منتظر یه حس خوب باشیم که شروع کنیم به انجام کار مورد نظر اون حس خوب و انگیزه هرگز نمیاد !

2 پسندیده

یادمه حدود پنجاه سال پیش یکی از دوستان خانوادگی ما از آلمان برگشت ایران و در طبقه پایین منزل ما ساکن شد او تعریف میکرد در آلمان مردم به سختی کار میکنند و اصلا وقت اضافه ندارن بطوریکه از وقتی که در اتوبوس و مترو برای سرکار رفتن یا برگشتن به منزل صرف میکنن برای مطالعه استفاده میکنن.
ایشان میگفت اگر ایران هم بخواهد پیشرفت کند باید مردم همانطور کار و مطالعه کنند.
البته تا زمانی که گوشی هوشمند نیومده بود ما ندیدیم در سفرهای درون شهری کسی کتاب دست بگیره و از وقتش بهینه استفاده کنه بیشتر مردم ترجیح میدادن بحث سیاسی کنند.
ولی بعد که گوشی هوشمند آمد مردم همه گوشی به دست سفر کردن ولی بیشتر برای بازی و گوش دادن به موزیک و البته تعداد کمی هم برای کتاب صوتی.
باید اهلش باشی تا بتونی از وقتت استفاده بهینه کنی نیاز هم محرک مناسبی هست .

2 پسندیده

من فکر میکنم ما دوس داریم به گذشته برگردیم و همین باعث شده روشهای ارتباطی و کسب اطلاعات مدرن به نظرمون وقت تلف کردن بیاد. اگر این رو در نهایت در نظر دارین، به نظرم خیلی ساده عمل کنین: یا گوشی هوشمند نداشته باشین و فعالیتها صرفا از طریق کامپیوتر باشه یا مثلا روی گوشی هوشمند از حساب اینترنتی استفاده کنین که محدود هست!! این باعث میشه که به راحتی فعالیتها محدود بشن.

به طور شخصی، حضور موثر و مفید در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط با آدمهای دیگه رو از مطالعه بسیاری کتابها باارزشتر میدونم!! من خودم در ارتباطها چیزهای واقعی و زیادی یاد میگیرم و حس میکنم بسیار بیشتر از یه کتاب نوعی به ذهنم کمک میکنه. البته هنوز بعضی کتابها یا قسمتهای از یک کتاب رو میخونم!

2 پسندیده