راه‌های درمان وزوز گوش چه می‌باشد؟

این پیام را در پاسخ به یکی از دوستان که درباره نحوه‌ی پیشرفت مشکل وزوز گوش من سوال کرده بود داده‌ام. در اینجا هم قرار می‌دهم؛ شاید برای کسی مفید و امیدوارکننده باشد.

در حال حاضر مقدار مصرف ویتامین دی ۵۰۰۰۰ را به هفته‌ای یک عدد کاهش داده‌ام و با هر بار مصرف امتحانیه گینکگو صدای وزوز گوش به حد زیادی بالا رفت. در مقاله‌ای خوانده‌ام که گینکگو دارای مولکول‌هایی است که به شدت به سلول‌های مویی بخش حلزونی گوش داخلی که مسئول تبدیل امواج صوت به تحرکات عصبی هستند، آسیب می‌زنند. بخاطر همین گینکگو و جینسینگ را کنار گذاشته‌ام. البته جینسینگ را گاه‌گداری استفاده می‌کنم اما بیشتر ویتامین ث، ویتامین ای، ویتامین ب۱ و مولتی‌ویتامین‌مینرال جز مکمل‌های من هستند.

فراموش نکنید چیزی که بیشتر از همه روی کاهش صدای وزوز گوش تأثیر داشت گوش دادن به نویز بود. مثلا در زمانی که با رایانه کار می‌کنم نویز صورتی در پس‌زمینه اجرا می‌کنم یا درب اتاقم را باز می‌گذارم تا صدای موتور فریزر قدیمی به داخل اتاقم بیاید. صدای موتور فریزر من به صدای نویزهای متداول برای درمان وزوز گوش بسیار شبیه است. در جای خوانده بودم که شخصی با خوابیدن در کنار یک یخچال پرسروصدای قدیمی به مدت یک ماه، مشکل وزوز گوش خود را برطرف کرده بود. استفاده از نویز برای درمان را یکی از دوستان پیشنهاد داد که به مدت چندین سال با مشکل وزوز گوش بدون دست‌یابی به نتیجه‌ای رضایت‌بخش دست و پنچه نرم کرده بود. او بعد از مدتی با آزمودن روش نویز درمانی به نتیجه مثبت رسیده بود. او وقتی در خانه بود به یک فایل صوتی نویز صورتی گوش می‌داد. درست است که از این روش‌ها با عنوان درمان یاد می‌کنیم ولی در واقع این روش‌ها نوعی کاهش‌دهنده‌ی شدت و ناراحتی هستند و درمان واقعی وقتی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مویی داخل گوش یا رشته‌های عصبی آسیب‌دیده ترمیم شوند تا شنوایی به حالت عادی باز گردد. چون وزوز گوش ناشی از آسیب به بافت‌های شنوایی در مغز و گوش‌داخلی است.

به خاطر همین این موضوع را هم باید در نظر گرفت که درمان‌های سلولی و مولکولی موفقیت‌آمیزی در راه هستند که مراحل پایانی آزمون خود را پشت سر می‌گذارند و در آینده در دسترس همگان قرار خواهند گرفت. مثلا مولکول ابسلن Ebselen نتایج بسیار رضایت‌بخشی در ترمیم بعضی بافت‌های آسیب‌دیده مغز، کلیه، ریه، چشم، گوش‌داخلی و غیره داشته است. یک شرکت فعال در این زمینه در حال گرفتن مجوز تولید این دارو با نام تجاری اس‌پی‌آی-۱۰۰۵ SPI-1005 است که قرار است دوره‌ی سوم و نهایی آزمون خود را شروع کند. این یک داروی ضد التهاب است.
روش‌های دیگری نیز در حال توسعه و یا در مراحل آزمون هستند که هدفشان ترمیم بافت‌های متفاوت بدن از جمله بافت گوش‌داخلی است. شرکتی فعال در این زمینه برای شروع استفاده از این روش درمانی، بر روی مشکلات شنوایی حسی تمرکز کرده است و دارویی تولید کرده با نام اف‌ایکس-۳۲۲ FX-322. این داروی مولکولی، سلول‌های پروجنیتور را فعال می‌کند و سلول‌های پروجنیتور بافت آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند.

2 پسندیده