راه درمان کمالگرایی چیه؟

خیلی بیش از حد همه چیو آنالیز میکنم همه ی رفتار هام و همه ی آدم ها رو , زیادی فکر میکنم به موضوع های بی اهمیت یعنی وسواس فکری هست شاید نمیدونم چجوری توضیح بدم هر کاری میکنم و هر رفتاری , حس میکنم کامل نیستم انگار کمالگرا هستم هیچ وقت از خودم راضی نیستم اگه ۹۹ درصد کارام مثبت و یک درصد منفی باشه ناراضی هستم گیر میدم به اون یک درصد … باید چی کار کنم . نمیدونم.همیشه ذهنم شلوغه , ذهنم آزاد نیست.شما هم اینجوری شدید ؟ چه راهی پیشنهاد میکنید . یه کم بیخیال باشم و سخت نگیرم به خودم…

4 پسندیده

من هم به همین درد توی خیلی جاها دچارم. این هم به overthinking مربوطه و هم به کمالگرایی (من بیشتر اسمش رو میزارم «فکر بیش از حد» تا کمالگرایی). بستگی داره کجا و در چه کاری باشه، ممکنه در مواردی بسیار مفید باشه (مثلا یه نقاد قوی برای محصولات مختلف یا ایده پرداز برای مسیری که دیگران به بن‌بست میخورن، میتونه یه کمالگرا به معنی که گفته شد، باشه.)
در کارهای اجتماعی، میشه این رو بهتر از کارهای ابجکتیو (که معیار مستقل از افراد دارن) رفع کرد. به طور ساده، در کارهای مرتبط با نظر دیگران، بهتره قضاوت به فرد هدف یا یک جامعه هدف سپرده بشه و کمتر به خودتون نقد وارد کنید.
در کارهای آبجکتیو هم میشه با استفاده از قیاس تا حدودی به این مشکل غلبه کرد، یعنی یه معیار آماری از کیفیت کار (benchmark) گیر بیارید و خودتون رو با اون مقایسه کنید. دقیقا مثل خیلی از بیزنسها و کارها ارزیابی مرتبط با اونها، که خودشون رو با جامعه آماری مرتبط می‌سنجن تا یه تخمینی مستقل از خودشون به دست بیارن.

2 پسندیده