رنگ لباس عروس و دوماد بر چه اساسی انتخاب شده؟

چرا معمولا عروس سفید میپوشه و داماد سیاه؟! برعکسش جذاب‌تر نیست؟ :grin:

image

3 پسندیده

سئوال خیلی جالب و تیزبینانه‌ایه :v:

فکر میکنم لباس عروس به رنگ سفید به معنی شادی و به نوعی این پیام رو داره که «عروسی و تمام شادی اون و تمام اختیارات در این مورد، در دست عروس هست و باید برای شادی عروس باشه»

ولی اینکه چرا عموما لباس داماد رنگ تیره داره رو حسی ندارم.

5 پسندیده

لباس سیاه دیگه ، نشونه شادی ولی از نوع سنگینشه . مردها کمی سنگین تر رفتار می کنند (خوبه؟)

2 پسندیده

آیا بین رنگ لباس داماد که در فرهنگ ما تداعی بدبختی است و معمولا در عزاداری می‌پوشند ، رابطه مستقیمی با اتفاقی داره که سر داماد میاد !؟!

1 پسندیده

سخت بشه این طور استدلال کرد. رنگ لباس عروس و داماد در فرهنگ ها و سنت های زیادی سیاه-سفید و به همین ترتیب هست. در حالی که معنای رنگ سیاه و سفید همه جا همان معنی نیست. مثال ساده ش ژاپن، که سفید رنگ عزاداری هست:

image

ضمن اینکه ما و نسل های جدیدتر هست که مرگ رو بدبختی میدونه. در بعضی اقوام مرگ با شادی پذیرفته میشه و مرگ رو یه مرحله از زندگی میدونن. یعنی رنگ سیاه که از قدیم برای مرگ باب شده، لزوما به معنای بدبختی نیست.

5 پسندیده

در خصوص لباس داماد و عروس در کشور خودمان معتقدم که این مسئله ریشه‌ای در فرهنگ ما نداره.

به نظرم در فرهنگ ما رنگ سیاه نماد اندوه و درد و حتی پلیدی و اهریمن است. مثلا از دیرباز در مراسم سووشون یا سوگواری سیاوش رنگ اصلی برای نشان دادن این اندوه بزرگ ، رنگ سیاه است. به همین دلیل در مراسماتی که نماد اندوه و درد است از رنگ سیاه استفاده میشه و کسی که دچار ناراحتی میشه رنگ سیاه میپوشه و همه ما با دیدن لباس مشکی فرد بدون تجزیه و تحلیل خاصی متوجه میشیم که فرد اندوهی دیده.
در مقابل رنگ سفید که بیشتر نماد خرد ، نور خورشید ، دانایی و خوشبختی و سعادتمندی قملداد میشه.

اما چرا لباس عروس و داماد در فرهنگ ما ریشه نداره چون این لباس وارداتی است و تقریبا یک قرن از ورود چنین مدل لباسی به کشور ما میگذره و اقتباسی از پوشش ملل دیگر است.

به همین دلیل علت سیاه پوشیدن داماد و سفید پوشیدن عروس رو باید در فرهنگی جستجو کرد که این مدل لباس از اونجا برخواسته. هرچند ممکنه اون جا هم هیچ تصوری خاصی در دلیل انتخاب این رنگ‌ها وجود نداشته باشه.

3 پسندیده

شاید بشه گفت رنگ سیاه و سفید بر این اساس انتخاب شدن که کامل کننده همدیگه هستند و رنگ های مکمل اند.

4 پسندیده

دیدگاهتون رو که خوندم به ذهنم این مطلب رسید که رنگ سیاه و سفید میتونه دو سر طیف زندگی باشه. از تاریک‌ترین تا روشن‌ترین وضعیت. لباس دو نفر برای شروع زندگی نشون میده این شروع نه سیاه خواهد بود نه سفید. رنگی میان به این دو ست و هر لحظه میتونه رنگی جدید بگیره. اما نه سیاه میشه نه سفید.

1 پسندیده

دیدگاه جالبی بود، مرسی :+1:

نمیدونم مطالب بیتوته چقدر قابل استناده و فعلا منبع دیگه ای پیدا نکردم. ولی ظاهرا حداقل زرتشتی‌ها رنگ قالب عروسی‌شون سبز بوده، منبع: بیتوته. عروس لباسش سبز بوده و داماد عرقچین و دستمال گردنش.

image

1 پسندیده