روش مقابله با لات‌بازی چیه؟

منظورم از لات بازی، هوچی‌گری و فرافکنی به منظور گرفتن باج و خوردن حق بقیه است. احتمالاً در ایران امروز با این موارد خیلی برخورد می‌کنیم. در این مواقع شخص مقابل یا به پشتوانه‌ی جمعی از دوستان و یا صرفاً با بالا بردن صدا سعی در پایمال کردن حق بقیه از جمله شما می‌کنه. از چه روش‌هایی برای مقابله و دفاع استفاده می‌کنین؟

3 پسندیده

تجربه

همسایه‌ای داشتیم که با هوچی‌گری کارهایش را پیش می‌برد و عملا زور می‌گفت. ما سیاست مدارا را در ابتدا انتخاب کردیم. بعد از مدتی دیدیم که همسایه‌مان روز به روز بی‌ادب‌تر و پی‌پرواتر می‌شود. هر چه او را بیشتر نادیده می‌گرفتیم رفتارش بدتر می‌شد. وقتی دیدیم که این شخص حتی ترسی از پلیس ندارد، تصمیم گرفتیم که محل زندگی‌مان را کاملا تغییر دهیم.

گاهی شخص مقابل به قدری نامعقول، بی ادب و بی نزاکت است که اگر بخواهید به سبک خودش با او مقابله کنید باید کاملا شبیه او رفتار کنید. چنین اتفاقی به نظرم شکست برای شما و پیروزی برای شخص مقابل است. در چنین مواردی بهتر است از درگیری با فرد خودداری کنید چون این دقیقا همان چیزی است که او می‌خواهد.

اما گاهی اوقات ممکن است رفتار شخص مقابل را بتوان با مذاکره و چرب‌زبانی کنترل کرد. در این صورت این راهکار به نظرم بهترین و کم هزینه‌ترین روش ممکن است.

4 پسندیده

تجربه‌ای که من از افراد مغلطه‌گر دور و برم داشتم اینا رو میگه:

  1. به هیچ وجه نباید اجازه بدی که الفاظ و روش مکالمشون شما رو از روش خودتون در بیان دور کنه. اتفاقاً روش قاطع با ادبیات مناسب همیشه تاثیر مثبت داره. مخصوصاً وقتی که اصرار به حفظش داشته باشین طرف مقابل رو از روش خودش دور میکنه
  2. درست شنیدن و برگردوندن درست صحبتا و لغاتشون. اینجوری باعث میشین مسئولیت صحبتای خودش رو به عهده بگیره. مخصوصاً اگه سوالی مطرح کنین معمولاً با شک از طرف مقابل همراه میشه.
  3. به هیچ وجه نباید بذارین مغالطه افراد هوچی گر جمع اطرافیان رو به سمت حاشیه ببره. همیشه اینجور افراد با آسمون ریسمون بافتن و یک سری دیالوگهای مختلف سعی میکنن اصل موضوع رو به حاشیه ببرن.
  4. در تجربه ای که یکی از دوستان برام تعریف میکرد به نظرم واکنش مناسب در زمان مناسب میتونه جمع افراد رو همراه شما کنه. این دوستمون تعریف میکرد که در ماه رمضون در یک شیرینی فروشی خاص، صف طویلی از افراد برای گرفتن زولبیا و بامیه بوجود اومده بود. خانمی با ظاهر خیلی باکلاس به وسط صف و جلوی ایشون رخنه میکنن وسعی میکنن به نوعی حق بقیه ضایع کنن. دوستمون هم در نهایت ادب این مطالبه رو ازشون داشته که رعایت کنن. ولی ایشون با ربط دادن دزدی های میلیاردی در کشور و اینکه این دزدی به حساب نمیاد سعی به حاشیه بردن موضوع داشتن.
    که البته واکنش شدیدتر دوست ما رو به همراه داشتهو سایرین هم موقعی که مطالبه به حق ایشون رو داشتن همراهی شدیدی داشتن. به طوری که صاحب شیرینی فروشی که از افراد معتبر و محترم اون شهر به حساب میومدن از فروختن جنس به این خانم خودداری میکنن و حتی ایشون رو از مغازه بیرون میکنن.
  5. افرادی که با لات بازی و عوام فریبی سعی در جلو بردن کاراشون میکنن، همیشه به ابزار تهدید فیزیکی مجهز هستن. حتی شاید به دنبال این باشن که شما خشونت به خرج بدین تا به این صورت خودشون رو مظلوم نمایش بدن. اینطوری این شما هستین که لات و هوچی گر نشون داده میشین. در این مواقع چیزی که من دیدم این بوده که نیروی انتظامی برخورد مناسبی با افرادی محترم دارن. به شرطی که به موقع به گوششون برسه خودشون جهت ساکت کردن شخص هوچی‌گر اقدام میکنن.
  6. کمی اطلاعات حقوقی همیشه باعث داشتن اعتماد به نفس بیشتر شما در مواجهه با این اشخاص میشه. به نوعی که حد و حدود خودتون رو در مطالبه کردن بیشتر تشخیص میدین و میدونین که چه اقدامی با حمایت مراجع ذی صلاح همراه میشه.
3 پسندیده