روند اجرایی طرح کلاس ریاضی خلاق

حامی عزیز کلاسِ درسِ خلاق، سلام :raised_hand_with_fingers_splayed:

در ادامه، آپدیتی از اتفاقایی که تا الان در کمپینِ جمع‌سپاریِ طراحی کلاس درس خلاق افتاده، ارائه شده:

تا الان ۵۰ نفر به شکل مالی در ساخت کلاس درس خلاق شریک بودن و کمک کردن تا از ۹ تومن هدف گرفته شده، مبلغ ۴.۲ جمع کنیم؛ یعنی بیش از ۴۶ درصد مبلغ مورد نیاز. از نظر ما که عالی بود. نظر شما چیه؟

با توجه به اینکه مهر و کلاسا شروع شد، تلاش کردیم با بودجه ی ۴۶٪مون مهم‌ترین و اثربخش‌ترین تغییرات رو در دکور کلاس اعمال کنیم. ضمن اینکه بعضی دوستان نیز مهارتشون رو به شکل رایگان در اختیارمون گذاشتن تا هزینه‌ها تعدیل شه. و در نهایت با کمی فکر بیشتر بعضی هزینه‌ها رو هم از روش موازی با هدررفت کمتر پوشش دادیم که حالا براتون میگیم.

از خود کلاس چه خبر؟

کلاسمون این بود:

455707821_459683

اولین چیزی که کلاس حقیقتا نیاز داشت، کمی رنگ و رو بود، یه تغییر ساده که باعث میشه انرژی دانش آموزا و معلم موقع ورودشون به کلاس سریع بالا بره.
آقای جواهری (نقاش قبلی مدرسه) رایگان زیرکاری رو انجام دادن:
IMG_20191003_125653
از خانم نظری که مادر یکی از دانش‌آموزا بود کمک گرفتیم و کلاس رو با کمترین هزینه ممکن، رنگ آمیزی کردیم. برای تعیین رنگ‌بندی کلاس هم از یاسمن، یه دیزاینر که به شکل داوطلبانه در این بازطراحی همراهمون شدن، کمک گرفتیم. ایشون رنگ هایی مناسب برای القای یه فضای یادگیری و باز شدن ذهن بهمون پیشنهاد دادن:

c7

https://padporsbackups.s3.dualstack.us-west-2.amazonaws.com/uploads/original/2X/4/464094bb9436b29b5c8087b062975104342fdb11.mp4

اوه راستی اگه دقت کنین، می‌بینین که میز و نیمکتا هم درش یه تغییر ساده اتفاق افتاده. بله همه یکدست شدن و صندلی ها از میزها جدا و تغییر چیدمان آسونتر شده.
وقتی داشتیم به کمک جمع، نقشه‌ی بازطراحی رو میکشیدیم؛ به این نتیجه رسیدیم که چه بهتر که بریم دنبال خرید میز و صندلی‌هایی که به کمکش بشه چیدمان‌های مختلفی از تیم های یک تا شش نفره رو بین بچه ها ایجاد کنیم. چیزی مشابه تصویر:

n1

ولی بعد از گشتن و مذاکره تو فضای مجازی و واقعی بازار حاشیه و مرکز تهران، با توجه به بودجه‌ی در دسترس و در ضمن دیدن منابع موجود در مدرسه، به این نتیجه رسیدیم که می‌تونیم این تغییر رو با هزینه‌ی خیلی کمتری اعمال کنیم.

چطوری؟ تو مدرسه گشتیم و همه نیمکت‌های صندلی جدا رو تو کلاس خودمون جمع کردیم و با نیمکتای خودمون جایگزین کردیم. حالا فقط میمونه کمی بازسازی این نیمکتا که اون هم حتما در ادامه انجام میدیم.

team
یه روز کار تیمی بین بچه ها :point_up:

چه کارایی تو برنامه‌مون هست؟

در ادامه اتفاقای زیر قراره تو همین کلاس بیفته:

  • تغییر پرده‌ها، لامپ‌ها، و رویه‌ی وایت‌بورد کلاس
  • بازسازی نیمکت‌ها و تبدیل اون‌ها به نیمکت‌های نو با رنگ‌بندی متفاوت (برای زمان تیم‌بندی کلاس)
  • اجرای طرح‌های دیواری متناسب با کلاس ریاضی
  • بازسازی قفسه‌های کلاس

هدفمون چی بوده؟

در آخر بیاین نگاه هم به اول ماجرا بندازیم. اصلا چرا افتادیم دنبال این همه کارهای اضافه بر سازمان؟ اصلا به همه دردسرهاش می‌ارزید؟ حالا کلاس نو و تمیز نمیشد، مگه چی میشد؟!

هر سال بچه‌های باپتانسیل زیادی سر کلاس من می‌نشستن، و من هم همه تلاشم رو میکردم تا بچه‌ها رو با گوشه‌هایی از قشنگی و اهمیت درس ریاضی آشنا کنم. با این وجود، هنوز میدیدم که فضای کلاس می‌تونه خیلی اثربخش‌تر از این‌ها باشه؛ و این شد که تصمیم گرفتم با کمک جمع کلاس بهتری برای درس ریاضی طراحی کنم.

این وسط اتفاقای خیلی خوبی افتاد. خود دانش‌آموزا خیلی به این تغییرا علاقه‌مند شدن و به راهکارهای خلاقانه و کم‌هزینه برای بهبود فضای کلاس فکر کردن. حتی یه جلسه رو اختصاص دادیم به بارش فکری برای ایده‌هایی برای بهبود فضای کلاس. مثلا یکی از دانش‌آموزا پیشنهاد داد به جای خرید نیمکت جدید بیایم و رویه ی همین نیمکت‌ها رو برعکس کنیم تا از پشتش که سالم‌تره استفاده بشه. یا … .

برای همین خیلی خوشحالم که این کار رو با کمک‌های فکری و بعد مالی جمع پادپرس و سایر دوستان انجام دادیم. منتظر آپدیت‌های بعدیم باشین :blush:

5 پسندیده

پیشرفت خیلی خوبی داشتید. :v:

من برای انتخاب پرده‌ها پیشنهاد می‌کنم که پرده ماتی انتخاب کنید که نور را به میزان زیادی عبور بده. مات بودن پرده کمک می‌کنه که اون منظره شبه زندان میله‌ها (دزدگیرهای پنجره) پوشانده بشه و البته مهمه که جلوی وارد شدن نور به کلاس را نگیره.

آیا قصد دارید نیم‌کت‌ها را هم رنگ کنید؟ در این صورت فکر کنم به یک سمباده الکتریکی (که ممکنه مدرسه داشته باشه یا از جایی قرض بگیرید) نیاز دارید که یک لایه نازک از روی میزها بردارید. همین‌ طور به رنگ و جلا هم نیاز دارید.

4 پسندیده

خیلی خوشحالم که کارها رو پیش بردین و قسمت قویتر اینکه:

امیدوارم این رو تداوم بدین. انرژی افراد حاضر در خود کلاس مهمترین سرمایه هست. درسته که این روزها ذهن ما خیلی به پول وابسته شده ولی این انرژی اجتماعی قدرتی داره که پول نداره: در ذهن و خاطره اجتماعِ مدرسه باقی میمونه و برای آینده بقیه هم میتونن ازش استفاده کنن. این حرکت رو به عنوان یک سرمایه‌گذاری قوی اجتماعی و انسانی ادامه بدین :muscle:

6 پسندیده

چون کلاس پروژکتور و بورد هوشمند داره، باید یه وقتایی نور بیرون حذف بشه، پس پرده ضخیم مناسبه.
یه نمونه پرده دیدیم، دیزانر و نقاشمون هم پسندیدن؛ تو عکس زیر می‌تونید ببینید: پارچه پرده و سپیده و منو در بازار تهران :wink:
@sepinoud.keshaavarz

IMG-20191013-WA0005

برای محو میله‌ها وقتی پرده کناره هم به برچسب یا طلق شفاف رنگی فکر کردیم، اگه بشه چیزی شبیه این:
IMG-20190927-WA0007

اول می‌خواستیم رنگ کنیم ولی حالا دنبال روکش نازک ام دی اف طور هستیم، که ضد خش و با دوام باشه.

واقعا همینه، اولین بار که هزینه نقاشی رو پرسیدم، خوشحال نبودم. تا اینکه از شاگردم شنیدم که مادرش رشته ‌اش نقاشی بوده و با پدرش گاهی کار نقاشی مدارس انجام می‌دن، و یه صبح تا غروب روز جمعه‌ای در مدرسه با این خانواده چهار نفره نازنین در مدرسه این شد که می‌بینید، پریا محمدی شاگرد کلاس هفتم، که خانوادشو آورد پای کار؛ همه حتی برادر کوچکش محمد مهدی هم تو جابجایی میز و صندلیا کمک کردن :point_down:

IMG-20191004-WA0014

6 پسندیده

واقعا برام عجیبه. کلاسی که نیمکت و کمد وسایل نداره چرا باید پروژکتور و برد هوشمند داشته باشه؟ اصلا شما از این‌ها چه استفاده‌ای می‌کنید؟

خیلی فکر خوبیه.

2 پسندیده

خیلی خوب و مفیده، اینجا نوشتم.

4 پسندیده

چهارشنبه ۱۵ آبان امسال تعطیل رسمی بود اما، کلاس ما تعطیل نبود، ۵ ساعت پرکار و پرفایده داشتیم، سیم کشی و نصب کلید و لامپ وچوب پرده! بالاخره رویه میز آخر که کنده بود پیچ شد.

IMG_20191106_115913
مهسا و پدر و برادرش :point_up_2:

در واقع مهسا قهرمان این داستانه. از روز اول که ماجرا رو تو کلاسشون مطرح کردم، برادرش رو به من معرفی کرد و ایشون هم قیمت لامپ‌های پیشنهادی‌شون رو برامون فرستادن و اون روز ( بیشتر از یک ماه پیش) بعد دیدن بازار میز و صندلی‌های حسن آباد با سهیل @somo849 پیاده رفتیم لاله‌زار و از نزدیک لامپ‌ها رو دیدیم. اما چون هنوز تو فکر خرید میز و صندلی بودیم، به نظرم هزینه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومن برای لامپ به نظرم زیاد بود. وقتی پول میز و صندلی جور نشد و میز و صندلی‌های پراکنده کلاسا رو که نسبتا مناسب و از همه مهمتر رایگان بودند، جایگزین کردیم، تصمیم برای تغییر لامپ قطعی شد و با مهسا و خانواده نازنینش کار رو تمام کردیم.

IMG_20191106_153833
الان یک جفت لامپ قدیمی در عقب کلاس با کلیدش باقی‌موند و جلویی رو که نورش مستقیم می خورد تو بورد برداشتیم و چهارتا لامپ که کم مصرف هم هستن گذاشتیم با یک کلید که دوتای عقب و جلو رو جدا روشن و خاموش می‌کنه، تعیین جای دقیق و متقارن لامپ‌ها و صاف بودن داکت‌ها، کمی سخت بود.

IMG_20191106_130810

مهسا در حال برش زدن جعبه‌های خالی لامپ؛ قراره قسمت‌های پایین تخته سیاه رو که بعد از چسبوندن ورق وایت بورد باقی می‌مونه، با این مقواهای سفید، بپوشونیم.
ورق وایت بوردم داستان خودش رو داره، هفته بعد قراره بیان نصب کنن، با عکس براتون تعریف می‌کنم.

راستی پرده هم آماده است فقط می‌خواهیم وقتی گرد و خاک‌ها خوابید نصب کنیم. اونم بی ماجرا نیست، مثل دردسرهایی که دیروز پدر مهسا برای نصب چوب پرده داشتن، به خاطر لوله‌های آبی که از بالای دیوار رد شده. چقدر سعی کردم چوب پرده زیباتر بگیریم ولی به سختی دیده خواهند شد:

IMG_20191106_153927

در دیروز خیلی خوشحال بودم چون مهسا و خانواده‌اش (حمایت‌های پشت صحنه مادر مهسا در زمان‌های متفاوت هم خیلی تأثیرگذار بود) بسیار مهربان، دقیق و پی‌گیر بودند، هم در حرف و هم در عمل. چیزی که تمام تغییرات مطلوب جوامع انسانی بهش نیاز داره، حتی اگه اون جامعه به کوچکی کلاس درس ریاضی ما باشه.

6 پسندیده

از گزارش آخر دو ماهی می‌گذره و تو این مدت کلاس ما کلی تغییر کرده، ببینید:


پشت همه این عکس‌ها داستان‌های شنیدنی هست که خواهم گفت، اول ذوق کنیم بعد . . .

4 پسندیده

از عکسها و مقایسه با قبل به نظر کاملا متحول شده :wave: :v: :muscle:

3 پسندیده