زمان مناسب برای انتخاب رشته تحصیلی نوجوانان کی هست؟

انتخاب رشته تحصیلی نوجوانها در کشور ما در پایه نهم و پیش از ورود به مقطع متوسطه دوم (دبیرستان قدیم ) و بعد از کلی فرایند به اصطلاح هدایت تحصیلی انجام میشه. خب من اطلاع دقیقی از جزئیات ندارم چون این کار مشاورین مدارس هست، ولی ملاک ها اغلب بر اساس این هست که دانش آموز در روند ارزشیابی‌های سه سال تحصیل مقطع متوسطه اول (راهنمایی قدیم) چه نمره‌هایی آورده.

در سه سال مقطع متوسطه اول اما چه می‌گذرد؟ سه سالی پر از تنش و هزینه روانی برای خانواده و سیستم، چرا؟ چون دانش آموزی مثلا علاقمند به هنر است، و باید دروسی مانند ریاضی و . . . بدون علاقه و به اجبار بگذراند تا به زمان انتخاب رشته برسد! و تعداد این دانش‌آموزان بسیار زیاد است.

و البته من معلم و دیگران هم گاهی همین مسئله را وسیله می‌کنیم، برای پاسخ این پرسش دانش‌آموزان بی انگیزە کە؛
چرا باید فلان درس یا کلا درس بخوانیم؟
چون باید بتوانی برای رسیدن بە علاقە ات از سد انتخاب رشته پایه نهم رد شوی، مثلا اگر خرداد نمره نیاوری هنرستان‌های خوب پر می‌شوند!

نمی‌شود ایرادها و اثرات مخرب سیستم آموزش عمومی، مثل کتاب‌ها و روش‌ها و امکانات نامناسب را روی بی انگیزه بودن دانش‌آموزان نادیده گرفت، پس با این احوال آیا باز هم زمان انتخاب رشته پایه نهم باشد خوب است؟ و باید روی رفع ایرادات دیگر تمرکز کرد؟

یعنی یادگیری علوم پایه تا این حد و آن هم فقط در مدرسه، برای همه ضروری است؟

من معلم چه قدر و چه گونه سعی کنم تا این همه بی انگیزگی را که معلول نقص‌های دیگر است، جبران کنم؟

آیا سواد اوایل ابتدایی برای انتخاب بسیاری از رشته‌ها و کسب و کارها و زندگی سالم کافی نیست؟

آیا فرصت دادن برای گذراندن سال‌ها و تجربه دروس مختلف برای رسیدن به گزینه های بهتری برای تصمیم گیری واقعا لازم است و بازدهی داشته و دارد؟

3 پسندیده

من کلا با این سیستم آموزشی و کتاب هاش مشکل داشتم اعتقادم اینه که مدرسه باید آزاد باشه هر کسی هر رشته تحصیلی رو که دوست داره بره سر همون کلاس بشینه .
من هم شاگرد زرنگ بودم هم شاگرد تنبل تا کلاس سوم دبستان درسم معمولی رو به بالا بود کلاس چهارم با معلمم به مشکل خوردم و هر جور بود قبول شدم کلاس پنجم سعی کردم هر چی معلم بگه طوطی وار جواب بدم شدم شاگرد اول تا سالها بعد عکسم تو راهرو مدرسه جیحون بود.
در دوره راهنمایی فهمیدم اشتباه کردم طوطی وار درس خوندم روشم رو عوض کردم سال اول دبیرستان ترک تحصیل کردم ولی بعداز سربازی به در خواست مادرم دوباره شبانه شروع کردم بعد فهمیدم چه ظلمی بخودم کردم که ترک کردم ولی موقع ترک تحصیل بهترین کار همان بود بعضی وقتها برای رشد باید بخودمون زمان بدیم

2 پسندیده