ساخت یه لیوانی که با نیروی مکانیکی دست گرم بشه

فرض کنید به یه مسافرت رفتید و با خودتون وسیله گرمایشی نبردید و نمیخواید آتش روشن کنید و بخواید تو این حال یه لیوان چای گرم بنوشید . از نظر فیزیکی چقدر این امکان داره که با کمک نیروی فیزیکی ومکانیکی دست (مثلا یه محور چرخشی و تبدیل انرژی جنبشی به گرما) بشه همچین لیوانی ساخت؟ چقدر باید انرژی مکانیکی دست صرف کنیم تا یه لیوان چای گرم و مطلوب داشته باشیم؟

2 پسندیده

@najme میتونی با خودت فلاسک آب جوش ببری! :wink:

1 پسندیده

#نمونه الهام بخش
@najme یه دستگاهی اختراع شده به نام walking charger که با راه رفتن یا دویدن میتونه باتری ای رو شارژ کنه که اون باتری میتونه گوشی موبایل، جی پی اس، گرم کن کفش و… رو شارژ کنه. جالبه که گفته میشه تکنولوژی های مشابهی بر اساس پیزوالکتریک، ترموالکتریک، توربین و ژنراتور با چنین هدفی نتونستن به تولید انبوه برسن و به شکست انجامیدن. اما این تکنولوژی ظاهرا راه خودش رو باز کرده.

با سرعتِ راه رفتن 5 کیلومتر در ساعت، این دستگاه توان پیوسته 1 وات رو فراهم میکنه که در مدت یک ساعت میتونه یه گوشی موبایل رو به طور کامل شارژ کنه. توی تصویر بالا هم 12 تا لامپ LED رو روشن کرده.
اینم لینک مطلب

2 پسندیده

پادپرس من از این دستگاه ها می خوام . جایزه بهم بدین :slight_smile:

یه چیزی بود وقتی ما بچه بودیم مد شده بود : اتروپات … هی تلویزیون تبلیغ می کرد. دلمون اب میشد. :خخخخ

2 پسندیده

@mohifalahi خب شاید بخوام برم مسافرت چند روزه در دل طبیعت!!! نمیشه که با فلاسک!!!

1 پسندیده

چه جالب! یعنی راه برو تا نور داشته باشی که گم نشی… خوب بود. حالا باید دید برای گرم کردن یه لیوان آب چه مقدار زمان و انرژی نیاز هست؟ این وسیله تو چه مدت زمانی این کارو انجام میده؟

1 پسندیده

اگه خیلی براتون مهمه، میتونید دو تا پنل خورشیدی ۱۰ وات بخرید، یه المنت فنری بخرین (لازمه المنت رو بر اساس واتش به میزان لازم ببرین )، بعد اونو به دو سر المنت وصل کنید، اینطوری میتونید از نور گرما بگیرین.
میتونید برای تولید برق از چراغ قوه های شارژی که با فشار دادن شارژ میشن استفاده کنید. البته اینایی که گفتم کم بازده هستند و نیاز به محاسبات فنی دارن.

1 پسندیده

برای به جوش آوردن یک لیوان آب ۲۵ درجه بیشتر از ۱۲۰۰۰ ژول انرژی لازمه. بنابراین با یک پنل خورشیدی ده وات چیزی در حدود بیست دقیقه طول می کشه تا آب جوش بیاد. اگه اتلاف حرارتی رو هم در نظر بگیریم اوضاع از این هم بدتر میشه.
دینام یه دوچرخه با سرعت رکاب زدن متوسط می تونه ۲۰ وات انرژی تولید کنه. بنابراین ده دقیقه باید رکاب بزنین تا آب جوش بیاد‌ و یک لیوان چایی بخورین.

1 پسندیده

احتمالا این روش به درد سایکل توریست ها (گردشگران دوچرخه سوار ) بخوره.

1 پسندیده