سرمایه گذاری در بورس بهتره یا زمین، دلار و طلا؟

با توجه به تورم سرسام‌آور شما پول‌هاتون رو چه جوری سرمایه‌گذاری کردین؟

زمین در ایران بیشترین و پایدارترین رشد رو داشته. طلا هم می‌دونم که برای افرادی که پول محدودی دارن میتونن آب طلا بخرن، کاری به شمش ندارم. دلار هم که محدودیت هایی داره.

بازار بورس رو امروز یه نگاه انداختم از احوال و حرفای مردم، همه تو ضرر بودن. تا حدودی فقط از مفاهیم شنیدم، انگاری شبیه قماره. چند نفر رو دیدم که چند صد میلیون تومان ضرر کردن، بعضیا هم میگفتن مثلا یه سهام خریدیم که در عرض یک سال 60 برابر شده.

پیشنهاد شما برای سرمایه‌گذاری چیه؟

5 پسندیده

پیش از این که به این سوال پاسخ بدهیم باید یک مرجع زمانی انتخاب کنیم. مثلا بیایید مرجع‌مان را سال ۹۴ در نظر بگیریم و تغییرات شاخص‌ها را نسبت به امروز مقایسه کنیم. سرمایه‌گذاری‌های پر سود به ترتیب این‌ها بوده‌اند:

رتبه اول بورس

شاخص کل بورس ایران از کم‌ترین قیمت‌اش در سال ۹۴ تا به امروز بیش از ۳۰۰۰ درصد رشد کرده است.

رتبه دوم طلا

سکه طلا (بهار آزادی) از کم‌ترین قیمتش در سال ۹۴ تا به امروز در حدود ۱۱۴۰ درصد رشد کرده است.

رتبه سوم مسکن

بنا به مشاهدات شخصی قیمت مسکن در منطقه ۵ تهران از سال ۹۴ تا امروز چیزی در حدود ۷۰۰ درصد رشد داشته است.

رتبه چهارم دلار

دلار در همین مدت مشابه تنها ۵۴۰ درصد رشد داشته است.

بله متاسفانه من هم افرادی را می‌بینم که ضررهای هنگفتی کرده‌اند. دلیل‌اش این است که به دلایل روانی وقتی سهمی را در حال صعود می‌بینند شروع به خریدن می‌کنند. به خصوص در این اواخر در ایران تصور عمومی این بوده که شاخص حتما باید روزی ۵ درصد رشد کند. صرفا جهت اطلاع بگویم که سقوط شاخص ممکن است گاهی حتی ۲ سال هم طول بکشد همانطور که بین سال‌های ۹۲ تا ۹۴ این اتفاق افتاد. تصویر زیر را ببینید:

من از سال ۹۱ در بورس فعال هستم و در طولانی مدت بورس همیشه اولین انتخاب من باقی خواهد ماند اگرچه در حال حاضر انتظار یک سقوط طولانی مدت را می‌کشم.

6 پسندیده

همانطوری که علی اشاره کرد بورس رشد بالایی رو تجربه کرده ولی تفاوتی که داره اینه که اگر قرار باشه کار تحلیل انجام بدین، میتونین روی بورس سرمایه‌گذاری کنید. حتی در بالاترین سطح سرمایه‌گذاری، برای حفظ ارزش پول، طلا انتخاب اول خواهد بود به دلیل اینکه اساسا معیار ارزش پوله و این ارجحیت رو نسبت به مسکن داره که بسیار راحتتر قابل تبدیل به پول در صورت نیازه. برای مثال همین الان، رکود نسبی با وجود رشد قیمت مسکن، به افراد اجازه نمیده که مسکن رو تبدیل به پول کنن. در کل:

  • اگر به روشی برای حفظ ارزش پول بدون نیاز به دردسر تحلیل نیاز دارین که در عین حال قادر باشین در صورت لزوم به سرعت دوباره به پول دسترسی داشته باشین، طلا انتخاب اوله.

  • اگر به روشی برای حفظ ارزش پول با امکان استفاده موثر از کالا فکر میکنین، در عین حال مطمئن هستین که نیاز فوری به تبدیل ندارین، مسکن انتخاب خوبیه. هرچند استهلاک نسبی مسکن خودش میتونه یک عامل منفی هم باشه.

  • اگر در این شرایط، فکر میکنین میتونین حداقل تحلیلهای تکنیکال انجام بدین یا از افراد برای مسیر خوب در بورس استفاده کنین، بورس گزینه خوبیه. نکته بورس اینه که ریسک بسیار بالایی رو میتونین تجربه کنین ولی در عین حال، امکان برد بسیار بیشتر از رشد شاخص رو هم دارین (باید دقت کنیم کسی که کمتر از شاخص در بورس، رشد ارزش سرمایه رو داشته، یعنی عملا جز بازندگان بازی بوده و نه الزاما برنده ضعیف)

5 پسندیده

نکته درستی هست که فراموش کردم به آن اشاره کنم. طلا به نظر می‌رسد که کمترین ریسک را در بین سایر روش‌ها دارد و برای افراد مبتدی هم مناسب‌تر از بورس است. البته به دلیل مسائل امنیتی نگهداری طلا در منزل اصلا فکر خوبی نیست. به همین دلیل می توان از بورس کالا طلا خریداری کرد یا از خدمات بانک‌ها در این مورد استفاده کرد.

برای نمونه می‌توانید در بورس سراغ صندوق‌های پشتوانه طلا بروید. ارزش این صندوق‌ها کاملا وابسته به ارزش طلا است. از مزایای خرید سهم این صندوق‌ها به جای خرید فیزیکی طلا، امنیت بالاتر و کارمزد پایین‌تر خرید و فروش است. البته این صندوق‌ها بدون عیب نیستند. برای مثال قدرت نقد شوندگی طلای فیزیکی در شرایطی می‌تواند بالاتر از این صندوق‌ها باشد.

4 پسندیده

اطلاعات شما @Ali_Shakeri از بورس به صورت تحلیلی و علمیه و هم تجربه کافی دارید .چون من هم جدیدا میخوام کمی در بورس فعالیت کنم میخواستم بپرسم سقوط شاخص ها در بلند مدت منظورتون هست یا شامل کوتاه مدت (دو تا سه ماه) هم میشه🤔
از @yousef هم میخوام بیاد تو گود و بگه چکار کنیم تا برنده ضعیف (در بورس) نباشیم؟

1 پسندیده

مسکن رو که میدونیم مستهلک میشه، من زمین رو گفتم.
بعد بنظرتون دی ماه با دوباره ریاست جمهوری ترامپ که دلار از 30تومان هم بیشتر میشه بازم سکه بهتر از دلاره؟

2 پسندیده

بله این سقوط در بلند مدت اتفاق خواهد افتاد اما زمان آن را هیچکس نمی‌داند. همانطور که قبلا اشاره کردم رشد شاخص بورس بسیار سریع‌تر از سرمایه‌گذاری‌های دیگر و نرخ تورم بوده است. به ویژه در ایران که رشد اقتصادی منفی‌ است، اصولا شاخص باید نزدیک به نرخ تورم حرکت کند و به نظرم با نگاهی به قیمت دلار و طلا می‌توان به صورت تقریبی نرخ تورم را محاسبه کرد.

من خودم یکی از این برنده‌های ضعیف بوده‌ام به این معنی که رشد پول من کمتر از شاخص بود. اشتباه من این بود که سبد سهام‌ام را گسترده نکردم. سبد سهام باید مجموعه‌ای از شرکت‌های بزرگ، کوچک، صنایع و کالاهای مختلف را در برگیرد.

از چند جهت سکه بهتر از دلار است. اول این که قابلیت دسترسی بالاتری دارد و می‌توانید آن را به جای دستفروشان (در مورد دلار) از مراکز رسمی تهیه کنید. توجه کنید دلاری که از دستفروش خریداری می‌شود به احتمال بالا ممکن است تقلبی باشد.

به علاوه توجه کنید که قیمت جهانی طلا همچنان رو به افزایش است اما ممکن است به زودی متوقف شود. بنابراین رشد قیمت طلا به دو دلیل بوده است:

  • افت ارزش ریال در مقابل سایر ارزها
  • افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی
5 پسندیده

شاخص جهانی طلا به احتمال زیاد به دلیل رکود بسیار بالاتر خواهد رفت (در مورد احتمال بالا صحبت میکنیم. من فکر میکنم که حالتی بسیار نامعمول در بعد از کرونا پیش بیاد که قابل اتکا نیست مگر اینکه بازیگری بسیار ریسک‌پذیر در بازاری مثل آمریکا باشین). به قول علی، ارزش دلار پایین‌تر خواهد آمد و حتی در بازار جهانی قدرت دلار هم کاهش پیدا میکنه. البته ممکنه حباب منفی در ایران، کمی در این روند تاثیر داشته باشه ولی هنوز طلا حتی با کارمزد، سرمایه قابل اتکایی برای آینده‌ست.

البته یادمون هم باشه، برای مردم غیر از طبقه بسیار توانمند در ایران، با هر نوع رفتار اقتصادی، آینده بسیار خطرناک خواهد بود چون درآمد با این تورم ارزی رشد نمیکنه!

6 پسندیده

بورس قمارخانه نیست، دانش می خواهد!
وقتی بخواهیم تصورات نادرست اما رایج در مورد طلا، دلار، مسکن و سایر بازار های موازی را در بورس پیاده کنیم، با تزریق پول جدید اما بدون دانش کافی و البته سیاست های دولتی که به دلایل قابل بحثی اصطلاحا «رونق بورس» را در دستور کار دارد، نتیجه می شود زنبیل هایی پشت در سهم های مختلف که از صف فروش به صف خرید و برعکس جا به جا می شوند!
در ضمن نباید نام اینگونه معاملات را «سرمایه گذاری» گذاشت! در شرایطی که بورس به نقطه ای رسیده که تحلیل های رایج چندان به کار نمی آیند و در بازار های دیگر، «دلالی» از «واسطه بودن» به «نرخ تعیین کردن» تغییر معنا می دهد، اصطلاح «سرمایه گذاری» و «اقتصاد» شوخی خطرناکی است!
در نهایت اگر خیلی تمایل به استفاده از سفره ی گسترده ی بورس را داشته باشید، بهتر است بعد از آموختن تعاریف مقدماتی، کمی از دارایی را به صندوق های قابل معامله (ETF) اختصاص دهید که مجموعه ای از سهام، اوراق و سپرده بانکی هستند، البته باید در انتخاب این صندوق ها به خالص ارزش دارایی (NAV) توجه شود که حتما قیمت وارد شده، در نزدیکی NAV باشد.
اطلاعات مربوط به این صندوق ها و انواع شان به صورت کلی در https://www.fipiran.com و با جزییات بیشتری در https://www.codal.ir یافت خواهند شد.

4 پسندیده