سرنوشت کتابهای کاغذی با رشد کتابهای الکترونیک به چه شکل خواهد بود؟

آیا وجود و گسترش کتاب‌های الکترونیکی (E_Book) به معنای پایان استفاده از کتاب‌های کاغذی است؟ آینده کتاب‌های کاغذی چه خواهد بود؟ آیا باید به این روند کمک کنیم یا در مقابل آن مقاومت کنیم؟

سرنوشت کتابهای کاغذی در اثر رشد کتابهای الکترونیکی

9 پسندیده

اگر در چاپ کتاب ها از طراحی، فونت و کاغذ مناسب مثل بالک استفاده بشه، من هنوز هم کتاب چاپی رو ترجیح میدم. احساس تعلق کتاب به خودم رو در نسخه دیجیتالی ندارم.

3 پسندیده

کتابهای کاغذی یه ابزار بودن که وظیفه‌شون رو انجام دادن. وقتی کتاب الکترونیکی هست دیگه نیازی به اون ها نیست. مگر برای موزه‌ها یا بصورت دکور یا وسایل لوکس.

نکته‌ی جالبی که در بیشتر کتابهای علمی‌تخیلی دهه‌های پنجاه و شصت دیدم این بوده که فکر می‌کردن کتابهای کاغذی همیشه وجود خواهد داشت. مثلا در کتاب سولاریس نوشته استانیسلاو لم، در اطراف سیاره سولاریس یک ایستگاه فضایی هست که محققان در اونجا سیاره رو بررسی میکنن. این ایستگاه یه کتابخانه داره که صدها کتابی که درباره سیاره منتشر شده توش قرار داره. فکرش رو بکنید که سفینه‌هایی وجود داشتن که بارشون کتاب برای اون کتابخانه بوده

1 پسندیده

بر چه اساسی این حرف زده میشه؟
هنوز که هنوزه کتاب های چاپی استفاده میشه.هر چند که کتب الکترونیکی برای زمان و یا موقعیت مناسبی که زمان بهمون اجازه دسترسی به کتاب های چاپی غیر قابل دسترس هست به اون سمت حرکت میکنم.حالا برای مقایسه کردن کتابها میشه از کتب الکترونیکی استفاده کرد و خوبه ،اما اینکه همیشه کتب کاغذی و چاپی استفاده نشه بنظرم فکری اشتباهه.
میتونیم کتاب قرض بگیریم و یا اینکه یه جمع کتابخونی بزاریم و دور هم جمع بشیم و هر هفته یا دو سه هفته یه بار درباره یه موضوع حرف بزنیم.ولی نمیشه که اصلا از چاپی استفاده نکرد و فقط برای دکور هستش.

1 پسندیده

با توجه به امکان تولید کاغذ های دیجیتال منعطف میتونیم بگیم که این امکان وجود داره که تا سالهای بعد با کتاب های الکترونیکی 200 تا 500 صفحه ای روبرو بشیم که علاوه بر دادن حس زیبای ورق زدن و مالکیت؛ ما رو از کتاب های دیگه بینیاز کنن
البته درحال حاضر خیلی گرونه همچین کاری :slightly_smiling_face:

1 پسندیده

من اخیرن یه مطلبی خوندم که گویا شرکت‌هایی که کتاب‌های الکترونیک ارائه میدن یجورایی حق دارن دیگه اون کتاب رو ارائه نکنن، یا سانسور شده ارائه کنن (متن اصلن در مورد ایران نبود، و در مورد کتاب‌های آمازون صحبت می‌کرد). با این تفاسیر پیشنهاد کرده بود که اگه کتابی براتون اهمیت داره -حالا یا زیاد بهش مراجعه می‌کنید یا علاقه‌ی زیادی بهش دارین- حتمن نسخه‌ی چاپیش رو هم داشته باشید.

1 پسندیده

اگه پیشرفت تکنولوژی برای فراغت و آسودگی بیشتر انسانها باشه احتمالا مردمان 50سال آینده اوقات فراغت بیشتری به نسبت ما خواهند داشت در نتیجه مطالعه کتاب بیشتر خواهد بود و چاپ کتاب ادامه پیدا میکنه نهایتا تکنولوژی تولید کاغذ فرق خواهد کرد.

در تکمیل صحبت @zari باید بگم کتاب در ماهیت وجودی خودش یک فلسفه عمیق داره. به قدری این شکل و قالب انسجام کاغذ و جوهر در زندگی بشر تاثیر داشته که به حالت یک شی قدیسی دراومده و به راحتی قابل جدایی از انسان نیست.

فعلا در مکانیسم سرمایه‌داری چاپ کتاب به صرفه است تا اینکه تمامی کتب موجود (با حذف کتب بی‌خاصیت) تبدیل به کتاب الکترونیکی شوند. پیشرفت صنعت بازیافت کاغذ به صورت مداوم در حال کاستن از هزینه تولید این محصول است.

اما کتابهای آینده رو میشه مثل گفته @parsaa در نظر گرفت. کتابهایی که صفحاتش الکترونیکی هستند. نور صفحه‌ش قابل تنظیمه ، میشه حاشیه نویسی کرد ، جمله‌ای رو برجسته یا ذخیره کرد روی همین صحفات قابلیت پخش صوتی وجود داشته باشه و نهایتا میشه کلیپ هم بین متن قرار داد تا انتقال مفهوم بهتر بشه و … :sunglasses:

و گفته @sepinoud.keshaavarz در خصوص مشکلات کتب الکترونیکی جدی است. امکان دخل و تصرف فراوان ، سختی نظارت بر حق کپی‌رایت و… مشکلاتی هستند که این مدل کتابها خواهند داشت. از طرفی انهدام کامل یک پایگاه داده کتابخانه الکترونیکی و نابود کردن تمامی کتب آن به مراتب آسان‌تر از نابود کردن یک کتابخانه است. نمیشه کتابخانه‌های بزرگ و مشهور جهان رو به آتش کشید ولیکن میشه چنین کتابخانه الکترونیکی رو منهدم کرد. به هرحال درعالم جرم دست بالای دست ، تکنولوژی بالای تکنولوژی زیاده :grin:

2 پسندیده

بهت قول میدم اگر روزی قرار باشه که کل کتابخانه ها دیجیتالی بشه به قدری ازش محافظت میشه که هزینه نابودی اش از آتش زدن کل کتابخانه های دنیا خیلی بیشتر بشه.

و بین خودمون بمونه که تقریبا غیرممکنه(یه نگاه به بلاکچین بندازید)

2 پسندیده

صبر کنین. من کتاب الکترونیکی نمیخونم…
تا ورق نزنم نمیفهمم
شاید باشن شکل من بازم

1 پسندیده

وعده ای که به شما دادم شما رو عاشق کتاب الکترونیکی میکنه
ورق میزنید، می فهمید و در عین حال کمتر هزینه میکنید و به کتب بیشتری دسترسی دارید…

2 پسندیده

با وجود علاقه زیاد به کتب الکترونیکی
به دلیل رایگان یا ارزان بودن(تقریبا هیچ کتاب حجیم یا ارزشمند در کتابفروشی به شما ارزان یا رایگان داده نمیشه مگر استثنائا طرف خیّر باشه یا به شما هدیه بده) ،بسیار کم حجم بودن و قابلیت استفاده در بسیاری از جاها(کتاب های کاغذی بالاتر از صفحات معمول سنگین هستند و جابه جاییشون و به دست گرفتنشون سخته و در ثانی همه جا نمیشه با خود به همراه داشت مثلا شما در وسط یک سخنرانی و سمینار،وسط مهمونی یا موقع مسافرت هم به سادگی میتونید کتاب الکترونیکی بخونید بر عکس کتاب کاغذی) و امکان خستگی کمتر و استهلاک تقریبا صفر میشه(مثلا امکان آب ریختن و پاره شدن و آتش گرفتن و کهنه شدن این کتاب ها بسیار کمتر نسبت به نمونه کاغذی هست). آلودگی و زباله محیطی تولید نمیکنه و در آب و حفظ منابع چوب صرفه جویی میشه.البته بگم با نظر

میشه یک گزینه جذاب هم برای افراد علاقه مند به کتاب کاغذی ایجاد کرد. همونطور که آلبوم ها تقریبا حذف یا بسیار محدود شدند و رم و فلش جایگزین عکس ها شد. ولی آلبوم ها بطور محدود هنوز هستند.
مزایای کتاب الکترونیکی اگر بصورت جذاب تر و مثلا بصورت یک مجله طراحی شه از این هم بیشتر خواهد بود. از نقطه ضعف های کتب الکترونیکی شاید مقدار نور دستگاه موبایل یا رایانه باشه که اونم میشه تنظیم کرد با نور مناسب مطالعه کرد و همچنین فونت کتاب که اونم میشه درشت یا به رنگ دیگری تغییر داد.