شایعه چطور شکل می‌گیره؟

از شایعات کوچک خانوادگی تا شایعات بزرگتری که باعث ریزش یا صعود یه سهم تو بورس و یا یه صنعت و … میشه؛ اینها ریشه ش از کدوم رفتار ما انسان هاست؟

شایعه پراکنی

دنباله‌ی موضوع مرجع داشتن حرفها در بحث و گفتگو، چقدر براتون اهمیت داره؟

4 پسندیده

خیلی خلاصه بشه گفت، برای فرار از یکنواختی زندگی بعضی ها میسازن و بعضی ها دنبال می کنن. گشتن دنبال هیجان و…

3 پسندیده

هنوز نفهمیدم شایعه چجوری بوجود میاد، بدتر اینکه نمی فهمم چرا دوست داریم توسعه اش بدیم!!!
شاید به قول @Fereshteh_DY به این برگرده که دوست داریم از یکنواختی در بیایم! شایدم به این برمیگرده که دوست داریم خودمون رو مهم و موثر نشون بدیم. مثلاً اینکه دوست داریم بقیه فکر کنن ما زودتر از بقیه از وقایع مطلع میشیم!!!

یه شایعه ای که جدیداً در حین شیفتم در پادگان شنیدم و بعداً وقتی فهمیدم چرته از خنده مُردم، این بود:
"آخر شیفت یکی از بچه ها رو تو بوفه دیدم که بهم گفت فلانی(فرض کن یه آدم نظامی بانفوذ در پادگان) یکی دیگه از بچه ها رو با شرت (دقت کنین: شرت!!! شلوارک نه! شلوار راحتی هم نه! شرتتتت) تو کانکس در حین استراحت خفت کرده!! :joy::joy::joy::joy: و این دوستمون رو بازداشت کردن!
بعد وقتی این دوست شرت پوشمون رو سُر و مُر گنده و خیلی بیخیال دیدم و ازش جریان رو پرسیدم فهمیدم که اون آقای با نفوذ یکی دیگه رو(و نه این آقا رو) و اون هم صرفاً در حال پوشیدن کفشاش دیده و سعی کرده اذیتش کنه!!
تو این مثال به نظرم این سربازی که شایعه رو به من انتقال داد فقط میخواست غیر مستقیم بهم بگه که آدم و سرباز مهمیه و از وقایع زودتر از بقیه باخبر میشه!!!

2 پسندیده

در مطالعه رفتار فرد در یک سازمان برای شکل‌گیری شایعه 3 دلیل مهم مطرح میشه.

  • یک رویداد یا اتفاقی رخ میده و فرد تمایل داره به این اتفاق واکنش نشون بده و تاثیر بگذاره.

  • در فضای مبهم و عدم اطمینان شایعه شکل میگیره. افراد دنبال این هستند که از این تاریکی و ابهام خارج بشوند در نتیجه یک چراغ تخیلی (شایعه) ایجاد میکنند و با استفاده از آن احساس میکنند فضا دیگه مبهم نیست!
    به عنوان مثال مبلغی پول در سازمان هزینه میشه اما هیچ گونه اطلاع‌رسانی در خصوص مصارف این مبلغ اعلام نمیشه. در نتیجه گروهی از کارکنان برای خارج شدن از این وضعیت مبهم شایعه میکنند که این پول رو مدیران ارشد صرف خرید چندین ویلای لوکس در بهترین نقطه شهر کردند!

  • شایعه هدفمند. گاهی شایعات کاملا برنامه‌ریزی شده است. برای تجزیه و تحلیل نگرش افراد و یا تاثیرگذاری بر آن.
    به عنوان مثال مدیریت یک سازمان تصمیم به تعدیل نیرو میگیره اما نسبت به واکنش کارکنان و کارگران اطلاعی نداره در نتیجه شایعاتی در رده‌های پایین و میانی سازمان مطرح میکنند که مدیریت به زودی سیاست تعدیل نیرو را اجرا میکنه. سپس با دقت واکنش کارکنان رو بررسی میکنند. سپس تصمیم میگیرند که این کار انجام بگیره یا نه.

به نظر میرسه مورد آخر خیلی کاربرد داره. :grin: از مسائل سیاسی تا اقتصادی ، تاثیرگذاری بر افکار عمومی تا بالا و پایین کردن یک سهام و…

با اینکه این 3 علت حاصل تحقیقاتی درون سازمانهای کاری است اما اجتماع و تمامی زیرسیستم‌های آن نیز نوعی سازمان‌اند ، پس تا حدی میشه نتایج این تحقیقات رو به کل اجتماع بسط داد و این 3 علت رو در خصوص چرایی شکل‌گیری شایعات در فضای مجازی ، عالم سیاست ، درون یک خاندان و اقوام و … درنظر گرفت. :thinking: