شرکت در کنکور‌ ارشد یا کار؟

در گروه‌های دانشگاه این روزها سوالی که زیاد تکراری می‌شود: آیا ارشد ثبت‌نام می‌کنید؟
بعد از گذر چهار سال شیرینی و تلخی دوران کارشناسی ، حالا نوبت ارشد می‌شود. به شخص اصلا به ادامه تحصیل فکر نمی‌کردم و احساس می‌کنم دروسی که بدون اجرا، قرار است ادامه پیدا کند چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟! دو روز قبل از طریق یکی از دوستان نزدیکم متوجه شدم 23 آذر ثبت نام ارشد به اتمام می‌رسد. در ثانیه‌ی اول این سوال در ذهن من شکل گرفت که تصمیم من چیست! حال مگر در دانشگاه و در رشته من به ما چه موارد کاربردی گفته شد که حالا بخواهیم باز هم ادامه بدهیم. چه مقدار از گفته و شنیده‌های ما در محل کارمان پیاده‌سازی شده است. نظر چند نفر از دوستانم توجه مرا به این نکته جلب کرد که هیچ‌کدام برنامه‌ای برای آینده خود نداشتند و صرفا به خاطر جامعه الان و مدرک‌گرایی ادامه تحصیل دادند. جالب است که اکثریت این جمله را تکرار می‌کردنند " الان چه کسی حوصله درس خواندن دارد" . دوستانی که مشغول به کار بودنند همگی داشتن مهارت را الزامی می‌دانستند؛ و با توجه به برخوردهایی که در محل کار با افراد مختلف داشتند، تجربه خوبی از نیروهای جدید نداشتند، دلیل آن‌ها نداشتن مهارت‌های پایه‌ای افراد بود. در این میان افرادی بودنند که به دلایی چندین سال از زمان تحصیل آنها می‌گذشت؛ اما به دلیل علاقه دوباره راهی دانشگاه شده بودنند. این دسته از افراد کسانی بودند که در گذشته راهی سرکار شده بودند و تنها ملاک آن‌ها کسب درآمد بود؛ اما حالا نظر آن‌ها عوض شده بود. همگی آن‌ها تاکید داشتند صرفا پول در آوردن بدون داشتن علم فایده‌ای ندارد. آیا می‌توان در کنار تحصیل، مشغول به کار بود و هر دو را با موفقیت سپری کرد؟ حالا باز هم می‌رسیم به سوال همیشگی خودمان، علم بهتر است یا ثروت!

1 پسندیده

باید هدف مشخص باشه. وضعیت جهان پیشرفته اینجوریه که اگه هدف فرد کار کردن و اشتغال در صنعت باشه نهایتا تا ارشد باید بخونه و وارد بازارکار بشه. اگه فرد دنبال تحقیق و پژوهش علمی است باید وارد دوره دکترا بشه. هر فردی اینجوری باید بسنجه که کار فکری_یدی یا کار تماما فکری؟

این نکته رو بگم این وسط بحث پول در میان نیست. بحث شکل کار مطرحه یا بگیم شیوه کار کردن. وگرنه به قول فرانسیس بیکن چرا ما دنبال علم هستیم؟ به خاطر قدرت (یه پله فراتر از ثروت). قدرتِ ایجاد تاثیر و تغییر در محیط طبیعی یا انسانی.

1 پسندیده