شما اگر کمر درد بگیرید، ترجیح می‌دهید با جراحی خوب شوید یا بدون جراحی؟

شاید افراد کمی از رشته تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی اطلاعات دقیقی داشته باشند. طب فیزیکی و توانبخشی ( در زبان انگلیسی Physical medicine and rehabilitation )، یکی از تخصص‌های رشته‌ی پزشکی است که در جهت پیشگیری، درمان و بازتوانی طیف گسترده‌ای از بیماران فعالیت می‌کنند. این تخصص از سه بخش به شرح زیر تشکیل شده است :

  • تشخیص و درمان بیماران با مشکلات عضلانی – اسکلتی – عصبی (عمدتا درد)
  • تشخیص بیماری‌های اعصاب محیطی و عضلات با کمک نوار عصب و عضله
  • فعالیت‌های تخصصی در جهت بازتوانی و بازگرداندن تا حد امکان توانایی از دست رفته و عملکرد بیماران با ناتوانی

همانطور که مشاهده می‌کنید بخش گسترده‌ای از درمان مشکلات اسکلتی، حرکتی و عصبی در حیطه‌ی کاری این تخصص قرار دارد. در صورتی که اگر کسی زانو درد و یا کمردرد ساده داشته باشد اولین کاری که می‌کند مراجعه به متخصص ارتوپد است و در نهایت جراحی. اما با شناخت بیشتر این رشته شما درمی‌یابید که دیگر نیازی به جراحی‌های سنگین در ابتدای کار نیست. جراحی هایی که عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

وقتی شما با درد اسکلتی یا عضلانی وارد بخش طب فیزیکی و توانبخشی یک مکان درمانی می‌شوید ابتدا بطور مفصل از شما شرح حال گرفته می‌شود، سپس شما را به بخش پاراکلینیک ( MRI، سیتی اسکن و … ) ارجاع می‌دهند، و در نهایت با توجه به همه‌ی این موارد یک تشخیص دقیق بر روی بیماری شما می‌گذارند. سپس در جهت از بین بردن درد و مشکل شما از راهکارهای غیر جراحی کمک می‌گیرند. شاید پیش خود بگویید که ممکن است درد ناشی از اعصاب باشد. در این حالت هم متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با بهره از روش‌های بسیار دقیق تشخیصی مانند نوار عصب و عضله، اعصاب درگیر را تشخیص داده و با روش‌های بدون جراحی درد را از بین می‌برند. حتی بسیاری از افرادی که از مشکلات حرکتی بعد از سکته رنج می‌برند نیز می‌توانند با مراجعه به این متخصصین درد خود را کاهش دهند.

لطفا برای من بنویسید که با شناخت این رشته شما ترجیح می‌دهید دوباره به زیر تیغ بروید یا از این تخصص کمک بگیرید.

1 پسندیده

به نظرم سوال از اساس چندان درست نیست. اساسا جراحی در شرایطی که بهبود بدون جراحی ممکن باشه گزینه‌ی انتخابی نیست. یعنی تا جای ممکن از دارو، تمرین، فیزیوتراپی، طب فیزیک و… استفاده می‌کنیم و در صورتی که راهی جز جراحی باقی نمونه سراغ اون میریم. علتش هم اینه که جراحی عوارض خاص خودش رو داره و قرار نیست کسی با جراحی مثل روز اولش بشه. بالاخره از بیهوشی و برش بافت تا احتمال آرتروز بعد از جراحی و عفونت مواردی هستند که باعث میشه به سرعت سراغ جراحی نریم.
این‌ها که گفتم میشه علم پزشکی. حالا ممکنه یک پزشک بدون نیاز به جراحی بیمار رو ببره زیر تیغ و موجب عوارض بشه که اون بحث اخلاق پزشکیه، یا جراحی اشتباه کنه و به بیمار آسیب بزنه که اون بحث مهارت پزشکیه. اما به طور کلی وقتی به جراحی نیازه باید جراحی انجام بشه و باید اینو بدونید که وقتی نیاز به جراحی باشه بدترین انتخاب عدم جراحی به خاطر عوارض جراحیه

2 پسندیده

بله حرف شما کاملا درست. اما منظور من در ابتدای امر هستش. وقتی شما نمی دونید برای مثال کمرتون چه مشکلی داره بهتره در قدم اول به طب فیزیکی مراجعه کنید تا جراح. در اون صورت به تشخیص متخصصین طب فیزیکی اگر نیاز به جراحی باشه شما ارجاع داده میشید.