شما با ته مانده صابون هایتان چه می کنید؟

بازیافت صابون

بسیاری از ما برای شست و شوی بدن و دست از صابون استفاده می کنیم اما پس از مدتی مصرف این صابون ها کوچک و غیر قابل استفاده می شوند. چگونه می شود از این صابون های کوچک استفاده بهینه کرد؟

9 پسندیده

یکی از آشناهامون که تو هند زندگی کرده بود تعریف میکرد که اونجا ته مونده های صابون شون رو برای صرفه جویی آب میکردن و دوباره قالب میزدن! من خودم تا حالا این کارو نکردم ولی اینجا توضیح میده چطوری اینکارو انجام بدی:
1- ته مونده های صابون رو با چاقو به تیکه های کوچیک تر خورد کن.
2- توی یه قابلمه آب رو داغ کن (آب نباید جوش بیاد، میتونی به جای آب از شیر یا چای هم استفاده کنی!)
3- شعله گاز رو کم کن، تیکه صابون ها رو توی آب بریز و خیلی آروم اونقدر هم بزن تا آب شن.
(اختیاری) 4- موادی که دوست داری رو به صابونت اضافه کن! یکم روغن زیتون، گلبرگ، اسانس، رنگ خوراکی یا …
5- بلافاصله مواد رو به قالبت که از قبل چربش کردی انتقال بده و روی قالب رو با کیسه پلاستیکی بپوشون.
24 ساعت بعد اونو از قالبش خارج کن و اونقدر توی یه محیط خشک قرار بده تا شبیه صابون های معمول شه!

8 پسندیده

ما می ندازیم توی لیف. یا می چسبونیمش به صابون بعدی

6 پسندیده

###ایده
اگه دستگاهی بود که ته صابون رو راحت پودر می کرد، بعدش دیگه راحت بود استفاده ازش: میشد از پودر صابونه تو ماشین لباسشویی/لباس شستن بهره برد و یا برا مصارف دارویی موقع ضرب دیدگی دست یا پا نگهش داشت.

اگه ماشین لباسشویی هایی ساخته میشد که میتونستی صابون قالبی بندازی توش هم خوب بود.

صابون اگه کمی ویسکوزتر بود، مثل خمیر بازی، هم ردیف بود، چون دیگه تهش رو هی میتونستی بچسبونی به صابون بعدی.

###پرسش
چه نیازی هست صابونا جامد و نسبتا صلب باشن؟
اگه صابون مثل خمیر شکل پذیر میشد چی میشد؟ چه مشکلایی در مصرفش به وجود میومد؟

صابون از چی درست شده؟ آیا به ترکیبات شوینده موادی اضافه میکنن که جامد و با شکل مشخص در بیاد؟ و یا برعکس برا ساخت صابون مایع میان به صابونای جامد موادی اضافه میکنن که در دمای اتاق حالت مایع باشن؟

3 پسندیده

وسط بعضی از آب نباتا شهد(مایع شیرین) میریزن و لازم نیست وقتی آب نبات تو دهن داره تموم میشه گازشون بزنی (پودرشون کنی)و بعد قورتشون بدی.
واسه صابونم بد نیست وسطش صابون مایع استفاده کنن.

11 پسندیده

ایده های بسیار جذاب و جالبی بود من کلی حال کردم با پاسخ خهای عزیزان. باید بگم من خودم صابون ها رو وقتی خیلی کوچک شد می چسبونم به ته صابون بعدی، این کار برای صابون هایی نظیر گلنار که بسیار جواب می ده اما صابونهای دست شویی سیو که ما بیشتر استفاده می کنیم خیلی سخت میچسبه و کلن تهش خیلی دیر حل میشه.
اما پختنش را تا به حال امتحان نکردم ولی خودمون تو آزمایشگاه شیمی آلی یه بار درستش کردیم
@sepinoud.keshaavarz @Faezeh.T

هر صابون یک سر آب گریز و یک سر آب دوست دارد. سر آب دوست برای حل شدن در آب و متصل شدن به آن و سر آبگریز برای حل کردن موادی که در آب حل نمی شوند تا از دست جدا شوند مثل چربی ها. سر آب دوست یک عنصر قلیایی مثل سدیم یا پتاسیم و سر آب گریز یک ماده آلی غیر قطبی مثلاً چربی حیوانی (دمبه). ما تو آزمایشگاه شیمی آلی تجربه ساخت صابون را داشتیم ولی الان دقیق یادم نمیاد که چه کردیم فقط یادمه بعد از تموم شدن آزمایش گذاشتیم یک هفته بماند تا خشک شود و هفته بعد محصولمون رو دیدیم. البته این صابونهای صنعتی هم بهش کلی افزودنی های دیگه می زنند از قبیل اساس و مرطوب کننده و … این اساس تولید صابونهای جامده که اصلاً سخت نیست اما فکر می کنم صابون های مایع اساس تولیدشون تفاوت داشته باشه.

اما به نظرتون مزیت صابون خمیری نسبت به صابون مایع چیست؟

5 پسندیده

ایده بسیار جالبیه!
فقط به نظرم مقدار مایع اضافه ش باید به اندازه یک بار مصرف باشه چون اونوقت اضافی اش را چه کنیم؟

1 پسندیده

غیر از مشخص کردن مقدار مناسب صابون مایع، باید به این موضوع هم فکر بشه که ممکنه صابون جامد به صورت یکنواخت مصرف نشه، ممکنه یک طرف صابون نازک تر از طرف دیگه ی اون بشه و صابون مایع نشت کنه بیرون.
برای حل این مشکلات چی به نظرتون میرسه؟

2 پسندیده

یه راه دیگه الهام گرفته از همین راه حل صابون مایع وسط صابون جامد، میشه وسط صابون جامد یه سنگ یا قالب غیر صابونی گذاشت، طوری که جرم صابون قابل مصرف کمتر شه ولی از اون ور چیزی که آخرش میمونه یه سنگ باشه!

این طوری هیچ وقت حجم قطعه صابون آخری اون قدر کوچیک نیست که نشه ازش استفاده کرد، هر چند با خرید هر صابون یه قالب سنگی به آدم اضافه میشه.

##پرسش
حتی میشه کمی ابتکار زد و چیزی که ته صابون میمونه رو یه چی گذاشت که به درد هم میخوره، مثلا چی؟

از نظر مشتری، حس میکنم صابون جامد بیشتر میمونه، یعنی با هزینه ی کمتر میتونم بیشتر از قابلیت شویندگیش بهره ببرم.

اگه این قالب جامد رو میشد با تغییر ندادن قیمت صابون به خمیر تبدیل کرد، طوری که مثل خمیردندون و یا کرم پوست حجم مصرفیش راحت تر قابل کنترل بود، فکر میکنم این مسئله ی نسبت هزینه به فایده اکی میشد.

2 پسندیده

صابونای خمیری که در بازار هستن از زمانی که ما مدرسه میرفتیم، آیا منظورتون تغییر این صابونای خمیری هست؟

1 پسندیده

یادم نبود صابون خمیری های تو بازار رو. الان یادم اومد که یه سری تیوپ های صابون خمیری مشابه خمیردندون بود که برا سفرهای کوه نوردی ازش استفاده میکردیم. چرا این صابون ها کارشون درست حسابی نگرفت؟!

من یادمه که این صابون خمیریا خوب کف نمیکردن و یه حالتی مث چربی کرم ها داشتن. چه چیزی تو فرمول صابون عوض میشه وقتی از فرم جامد یا مایع به خمیری تغییر شکل میده؟

2 پسندیده

فرمول شیمیایی صابون جامد چیه؟ از این نوع صابون توی ساخت چه چیزی میشه کمک گرفت؟

قبلا شنیده بودم که در ساخت کوکتل مولوتف علاوع بر بنزین و دیگر مواد آتش زا، از صابون نیز استفاده میشه. شاید بشه یه همچین استفاده هایی برای ته مانده های صابون ایجاد کرد. جوری که این ته مونده ی صابون، به ماده ی اولیه ی دیگر مواد تبدیل بشه.

1 پسندیده

خیلی جالبه ! با یه جستجوی وب دیدم که سوال مطرح شده توسط @morteza.sagharichiha بن مایه یه پروژه جهانی برای جمع آوری ته مونده صابونای هتلا و رسوندنش به مناطق محروم از بهداشت دنیاست یه دستگاه هایی هم تو این پروژه به آدمای محلی میدن که باهاش قالب صابون بزرگ درست میکنن. پروسه قبل از استفاده از صابون خرده ها رو خیلی سر در نیاوردم بیشتر درگیر حس اعجابم هنوز.


https://www.thefullbellyproject.org/soap-press

7 پسندیده

چه كارهاي خوبي ميشه كرد. اونوقت ما دست روي دست گذاشتيم. من خودمو ميگم :wink:
@lolmol

1 پسندیده

به نظرم خیلی راحت بندازش تو کیسه لیف و ازش استفاده کن

2 پسندیده

کافیه قطعات باقیمونده از صابون رو ریز کنین و بندازین تو یه لیوان یه بار مصرف (از جنس فوم)، روش آب بریزین تا صابون بره زیر آب و بذارینش تو مایکروفر. برا سی ثانیه تو مایکروفر باشه تا صابون آب شه. بعد یه مدت صابون ها رو با همون آب بذارین خارج فر بمونه، مثلا دو سه روز. و بعد یه قالب جدید صابون دارید.

1 پسندیده

رنده ی صابون😊
من این عکسو تازه دیدم و به نظرم جالب اومد، شاید تو این مبحث به درد بخوره:

168465_676

7 پسندیده

نگه می‌دارم…،
به درد خیاط‌ها می‌خوره ، روی پارچه میشه باهاش الگو کشید و علامت زد. :):sunglasses:

5 پسندیده