شنا در ساحل دریا چه خطراتی داره؟

فصل تابستون که میشه، یکی از هشدارهای رایج در مورد خطرات شنا در ساحل دریاست. همیشه این هشدار وجود داشته که شنا در ساحل خطرات خاص خودش رو داره. من تجربه بسیار کمی در این زمینه دارم، ولی شاید بشه کمی شفافتر این موضوع رو بیان کرد تا آدمها در عین لذت بردن، دچار عواقب خطرناک نشن.

  • معیار خطرناک بودن شنا در ساحل چیه؟ مثلا عمق آب قاعدتا باید اهمیت زیادی داشته باشه، چه عوامل دیگه‌ای مهمه؟

  • شنا در ساحلهای ایران چقدر خطرناکه؟ چه نکاتی میتونه به ایمنی بیشتر، در ضمن لذت بردن از شنا کمک کنه؟ تجربه‌ای دارید که به این موضوع کمک کنه؟

خطرات شنا در ساحل دریا

8 پسندیده

بافت و ساختمان ساحل و کف دریا در نزدیکی کناره‌ها هم خیلی مهمه.
اکثر جاها ساحل شنی داریم، اما حتمن از ساحل های سنگی هم شنیدید.
توی ساحل شنی اتفاق بدی که میفته اینه که شما سر جاتون ثابت هستین اما شن‌های اطراف میرن و میان. من خودم تجربه‌ای دارم از 10 دقیقه ثابت موندن توی آب و فرو رفتن پام توی شن (تقریبن تا مچ)، بعد به محض اینکه یه موج بلندتر بیاد شما نه آمادگی مقابله دارید نه توانایی.
ساحل‌های سنگی هم دردسرهای دیگه داره، مثلن ممکنه لبه تیزی باعث پارگی پا بشه.
ولی هیچکدوم اینا به اندازه موج، شناگر (یا کسی که داره اب تنی می کنه) رو اذیت نمی کنه.
اغلب اوقات (برای شناگرهای غیر حرفه‌ای و کم تجربه) مشکلات به خاطر غافلگیری از موج اتفاق میفته

7 پسندیده

نظر من اینه.شمال که آب چگالی کمتری داره (چون آب دریای شما شیرینه)برا هیمن هر لحظه ممکنه که در جایی که ایستادید زیر پاتون خالی بشه.خصوصا جاهای که ماسه ای هست.
اما جنوب کمتر چون آّ دریا شوره و چگالی بیشتری داره و آب سنگینه ولی با این وجود همه جای دریا نمیشه شنا کرد و هر نقطه که سطح صاف تری و سفت تری داره برای شنا میریم. یعنی جاهای که خالی از سنگ هایی که باعث اذیت میشه.زمستون شنا نمیریم چون آب بارون از سطح های بالاتر به پایین ودریا که وارد میشه ساحل رو گل آلود میکنه .

خب اول هواشناسی چک میکنیم که میزان باد و ارتفاع موج رو متوجه بشیم بعد میریم شنا .

4 پسندیده

اگر اینقدر آدم محتاطی باشین که ینا رو چک کنین احتمال وقوع خطر برای شما خیلی کمه، اما با وجود چک کردن اینا باز هم در یا میتونه حتی رفیق های قدیمیش رو هم غافل گیر کنه

4 پسندیده

بله با این وجود گاهی موج باعث خرده عصبانیت هایی میشه. :smile:
اما در کل من و کلا خونوادگی ،به آب وهوای خودمون آشنایی داریم.یعنی میدونیم که جزر ومد میشه و کجاها و منطقه مناسب شناست.روز وساعت ها رو آشنایی داریم وهوا هم گاهی مشخصه و گاهی که نا مشخصه هواشناسی رو چک میکنیم.(منظورم برنامه های اپلیکیشنی هست.)

3 پسندیده

امروز چنین بحثی رو تو کلاس داشتیم، البته اینجوری که وقتی میریم دریا، چطور از خودمون مراقبت کنیم؟
پاسخ بچه ها:

  • خیلی تو آب جلو نریم( بعد یکی شون گفت خیلی ام عقب نریم، پانتومیم اشم اجرا کرد و گفت: ممکنه حواسمون به پشت سرمون نباشه، بیفتیم :roll_eyes: :grin:)
  • با بزرگترا بریم
  • اگه یک نفر داشت غرق می شد، نجات اش بدیم :neutral_face:
5 پسندیده

اولا باید در نظر بگیریم که منطقه ای که ممنوعه اعلام میشود حتماً نکاتی در آن نهفته است که برای انسان خطر دارد، و دوماً از جمله خطرات آب بازی کنار ساحل این است که گاهی امواج بزرگ شناگر را با خود به طرف وسط دریا میکشد درین طلاتم امواج امکاد دارد که انسان را محکم به سنگ های کنار ساحل بزند که حتی باعث جان دادن انسان شود و یا هم انسان را وسط دریا برده و غرق کند، یا هم در دریاهای که ساحل آن سرمه ریگ های بیشتری دارد که زیر پای شناگر هر لحظه کم کم خالی میشود و اگر شنا گر آب باز خوبی نباشد امکان دارد باعث غرق شدنش شود.

2 پسندیده

اگر به صورت آماری بخواین نگاه کنید، میزان غریق در بخش هایی که طرح سالمسازی دریا فعاله، نزدیک به صفره. چون بستر خاک دریا توسط غلتک و … کوبیده شده و از طرفی نجات غریق هم در دسترسه. (این آمار مربوط به سواحل شمال کشوره و از طریق جستجو در گوگل در دسترسه)

بیشترین آمار غریق در سواحل بدون طرح سالمسازی دریا ست. مخصوصا سواحلی که ویلاهای شخصی یا سازمانی قراردارند و به علت نبود غریق نجات و امکانات مناسب نجات، امار غریق ها به شدت بالا می روند.

شنا در آب دریا در شب بسیار خطرناکه و بدلیل بلند شدن مه از آب دریا در شب، امکان نجات غریق، خیلی پایین میاد.

در بعضی سواحل شمال تشکیل موج های دلتا حتی غریق نجات‌های ماهر رو هم به کام مرگ میکشونه و مسلط بودن به شنا هم نمیتونه کمکی به غریق بکنه.

نجات فرد غریق توسط افراد عادی که به مهارت نجات تسلط نداشته باشن احتمال مرگ هر دو طرف رو بالا میبره. معمولا فرد غریق به صورت غیرارداری سعی داره اطرافیانش به زیر بکشه تا بتونه روی آب قرار بگیره.

اما نکته مغفول مانده، غیربهداشتی بودن آب دریاست. تقریبا اکثر سواحل شمال کشور در وضعیت به شدت آلوده س. از انجایی که تمام فاضلاب شهری و صنعتی به رودخانه های منتهی به دریا تخلیه میشه، بیماری های پوستی و گوارشی در انتظار علاقه مندان به شنا در سواحل دریاست.