صرفه جویی انرژی موقع به جوش آوردن آب

معمولا موقع آب جوش آوردن انرژی زیادی هدر میره؛ گاهی حجم آبی که به جوش اومده زیاده و فقط از کمی از اون آب جوشیده استفاده میکنیم، گاهی هم برعکس، آب جوشیده کم میاد و مجبوریم دوباره آب به جوش بیاریم و این کار رو با ریختن آب سرد روی آب جوش قبلی انجام میدیم.

این مسئله تو آب گرم کن ها هم وجود داره (مخصوصا اب گرم کن ایستاده).

با یه ایده ی ساده شاید بشه این مورد رو بهبود داد: با یه کتری چند مخزنه که مخزن های مختلفش جدا از هم به جوش میاد و فقط وقتی حجم آب یه مخزن تموم شد مخزن بعدی شروع به گرم شدن میکنه.
و یا شاید با تغییر جنس کتری ها و استفاده از کتری هایی که هدایت گرمایی شون کمتره، ولی خب این باعث میشه عملکرد خود کتری هم ضعیف تر شه (دیرتر آب رو به جوش میاره!).

ایا میشه یه جور بهتر و پیاده شدنی تری این مشکل رو حل کرد؟

3 پسندیده

این جواب سوالت نیست اما یه ایده ست . برای وقتی ماکارونی می پزیم. چرا اول میذاریم اب به جوش بیاد بعد ماکارونی رو میریزیم.؟

اینو توی یه ویدیو دیدم که از همون اول ماکارونی ها رو گذاشت توی اب نجوشیده و با هم گذاشتشون روی شعله

خودم بعدا امتحان کردم. هیچ فرقی با حالت اول نداره. خیلی خوبه. کمتر انرژی هدر میره

2 پسندیده

در مورد کتری، اب جوشیده اضافی رو بهتره توی فلاسک بریزیم

2 پسندیده

#ایده
آیا میشه به جای کتری، آب رو در همون لیوان به جوش بیاریم و چای رو هم در همون لیوان دم کنیم؟
فرض کنید یه لیوان فلزی داشته باشیم و آب رو در اون به جوش بیاریم بعدش هم یکی از این Mr. Tea ها بندازیم داخلش.

2 پسندیده

راستی میخواستم با ماگینو هم آشنا بشید. این لیوانی هست که از خیلی از اتلافات انرژی حین جوش آوردن آب جلوگیری میکنه. وحید تسلیمی CTO ماگینو در این ویدئو توضیح میده که حین گرم کردن یک لیوان نوشیدنی یک سوم انرژی فقط برای گرم کردن ظرف به هدر میره و روزانه 4 میلیارد نوشیدنی گرم در جهان مصرف میشه که انرژی اتلاف شده اون میتونه برق مورد نیاز 6 میلیون انسان رو تامین کنه. این لیوان قابلیت اتصال به گوشی هوشمند رو داره و میشه دمای مورد نظر برای یک چای یا قهوه داغ و حتی دمای مورد نیاز برای صرف یک بستنی رو برای اون تنظیم کرد. درضمن این لیوان قابل شستشو هم هست. مخترع اون هم یک ایرانی به نام امیر فرجی هست.

4 پسندیده

جنس این مستری تی از چیه؟

توی این وب سایت گفته شده از جنس سیلیکون هست و غیرسمی و بدون ضرر برای بدن (روی جعبه توی اون تصویر هم نوشته سیلیکون). گرچه من خودم این رو پیشنهاد دادم اما استفاده ازش رو توصیه نمی کنم. چونکه گرچه ظاهرا سیلیکون پلیمر معدنی هست اما من شخصا از وارد کردن این جور مواد که شبیه پلاستیک هستند و از جنس پلیمر در آب جوش واهمه دارم. :confused:
برای دم کردن چای یا دمنوش، نمونه های فلزی اینها هم وجود داره که خیلی قابل اطمینان تره.

اها … چون من نمونه های بدون جعبه اش رو که به صورت فله ای توی تجریش می فروختن رو یه بار دیدم. از پلاستیک بودن پرسیدم گفتم جنسش با بقیه ظروف اینجا فرق داره گفتن نه. احتمالا نمونه تقلبی بوده.
البته نمی دونم سیلیکون چه ضررهایی داره. چون قالبهای کیک هم این روزها خیلی رایجه از این جنس که توی فر هم گذاشته میشه

برای امن یا خطرناک بودن سیلیکونی(sillicone) که برای ظروف پخت و پز استفاده میشه (پلیمری که با اضافه کردن کربن یا اکسیژن یا هردو به سیلیکون (sillicon) درست میشه) هنوز تحقیقات کافی انجام نشده بنابراین سلامتش نه رد میشه نه تأیید . سازمان غذا و دارو امریکا و کانادا مشکلی در استفاده از این ظروف اعلام نکردن و میگن فقط تا انجام تحقیقات بیشتر بهتره افرادی که حساسیت های شیمیایی دارن رعایت کنن. می بینیم که تجارت پر سود تولید کننده ها و آسایش مصرف کننده ها صبر نداره تا انجام تحقیقات بیشتر.
با استفاده از:

و

2 پسندیده