طرحی برای تعویض لامپ های فلورسنت (مهتابی) قدیمی با محصولات LED

سلام
من تازه به این سایت پیوستم، از ایده سایت خوشم اومد و گفتم موضوعی که الان درگیرش هستم رو اینجا مطرح کنم تا از تجربیات و فکرهای دیگران هم استفاده کنم

من کارمند یک اداره هستم، تو اداره ما حدود 300 لامپ مهتابی قدیمی هست (هر دو تا مهتابی تو یک قاب قرار داره) و من میخام طرحی برای جایگزینی این لامپ ها با محصولات LED بدم.

هدف: کاهش هزینه ، افزایش کیفیت روشنایی
طرح هایی که دارم ؛
1- جایگزینی لامپ های سوخته با مهتابی های LED به تدریج تا به پایان زمان استفاده از لامپهای قدیمی برسیم
2-جایگزینی لامپ ها با لامپ های مهتابی LED (در این حالت قاب قدیمی حفظ میشه و لامپ ها در مراکز دیگه استفاده میشه)
3- جایگزینی کل مهتابی (به همراه قاب) با پنل های LED که می تونه سایزهای مختلفی رو داشته باشه

حالا من تحقیقم روی این موضوع هست که آیا اینکار به صرفه هست؟ اگر هست کدوم طرح به صرفه است؟ کدوم به صرفه تر؟ چه مدت زمان لازم هست تا هزینه ای که بابت خرید انجام میدیم از محل صرفه جویی مصرف برق به ما برمیگرده (در هر طرح باید جدا حساب بشه)؟ و اینکه با توجه به مدت زمانی که برای هر طرح طول می کشه تا هزینه به ما برگرده، آیا این روش، راه درستیه (با توجه به طول عمر لامپ ها و پنل ها) ؟

ممنون از دوستانی که تو این همفکری و این تصمیم کمکم می کنند.:heart_eyes:

5 پسندیده

به نظرم روش اول یعنی جایگزینی با لامپ های سوخته روش مناسبیه به علاوه زمانی که تعداد تعویض ها از یه درصدی گذشت بهتره که منتظر سوختن همه مهتابی های قدیمی نمونید.

برای محاسبه ی قیمت توان مصرفی LED رو از مهتابی کم کنید و در مدت زمان روشنایی در روز ضرب کنید یه عددی میشه در حدود مثلن روزی 50 تومان حالا اختلاف قیمت مهتابی و LED اگر 20 هزار تومان باشه حدود 1.5 سال از تعویض با احتساب روز های غیر کاری زمان می بره تا برگرده سرمایه ای که گذاشتین.

البته این ها حساب های سر انگشتیه.

@mohifalahi فکر کنم راهنمای بهتری باشن در این بخش.

5 پسندیده

به نظرم این طرح حتما از لحاظ صرفه جویی انرژی به صرفه هست، اما به شرط اینکه منابع مالی لازم رو در اختیار داشته باشید

برای این کار باید میزان سرمایه گذاری لازم برای هر طرح و میزان صرفه جویی انرژی رو ارزیابی کنید و بر حسب یکی از این پارامترها که براتون مهمتره تصمیم بگیرید.
به نظرم نگه داشتن قاب ها و نصب لامپ LED می تونه مفید تر باشه از نظر تلف نشدن منابع موجود قابل استفاده.
در مورد نحوه محاسبه میزان صرفه جویی هم آقا @Mehrdad_Roshan درست می فرمان.

بایدی در مورد زمان بازگشت سرمایه وجود نداره ولی طرحی رو انتخاب کنید که این پارامتر براش کمترین باشه. حتی می تونید بر حسب اینکه طرحتون چی هست حساب کنید که برای انجام طرح چند نفر-ساعت نیروی کار مورد نیاز هست.

یه درخواست هم داشتم. برای اینکه لامپ های سوخته یا قدیمی وارد جریان پسماند معمولی نشوند لطفا اونها رو به www.lamprecycling.ir بسپارید. اینها یه استارتاپ در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس هستند. هنوز سرویس جمع آوری ندارند اما می تونید آدرس شون رو از سایت شون نگاه کنید و لامپ ها و باتری ها رو به اونها تحویل بدید.

7 پسندیده

سوال خوبی مطرح کردید، مطمئنم افراد زیادی به مشکل مشابهی برمیخورن و چنین پرسشی میتونه به ایشون هم کمک کنه.

خیلی عالی میشه تجربه نهایی تون رو هم با ما به اشتراک بذارین. در نهایت چه انتخابی کردید؟‌ بر چه اساسی؟

3 پسندیده

سلام خدمت شما
ممنون از توجه و پاسختون :blush:
ببخشید چند روزی سایت باز نمی شد دیر جواب دادم …

به نظر منم راهکار اول و دوم بهتره، پنل ها هزینه زیادی دارند. همونطور که شما گفتین من هم از قبل حاب کرده بودم و زمان برگشت سرمایه رو حساب کردم، با یک حساب معمولی حدود 1.5 سال برای مهتابی LED و حدود 10 سال برای پنل های LED زمان لازم داره که با توجه به عمر اونها، استفاده از مهتابی به صرفه تره.

بنده همین طرح رو کامل کردم و پیشنهاد دادم، هنوز در دست بررسی هست و نتیجه اون اعلام نشده ولی به احتمال زیاد با محاسباتی که کردم باید نوع مهتابی انتخاب بشه.

من مواردی هم مشاهده کردم که پنل رو انتخاب کردند ولی اونا فقط هزینه برق رو در نظر داشتند و به خریدش کاری نداشتند و البته عمر محصول! که به نظرم بیهوده و غیر منطقی بود … .

ضمن اینکه من نظر نهایی رو منوط به ارائه پیشنهادات از کارخانجات و شرکت های مختلف قرار دادم چون هر شرکتی شرایط محصول و گارانتی متفاوتی ارائه می داد که به نظرم خیلی مهم بود.

3 پسندیده