فرق شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود چیست ؟

تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود چیست و چه مزایا و چه محدودیت هایی هر یک از اینها دارند؟

3 پسندیده

من در زمینه ثبت شرکت و مدل مناسب شرکت، پیشتر برای یه کار شخصی تحقیق کرده بودم ممکنه به دردتون بخوره:

تو شرکت سهامی خاص، افراد بسته به سرمایه ای که میارن سهم میبرن و مسئولیت هر کسی با توجه به میزان سهامی هست که داره، ولی تو شرکت مسئولیت محدود بسته به توافق سودی که افراد میبرن و نقش ایشون متفاوت هست. مثلا ممکنه فردی سرمایه اولیه بیشتری بذاره، ولی به دلیل تجربه کمتر توافق کنه که سود کمتری از کار نصیبش بشه و این رو در توافق‌نامه شرکت میارن.

برای تشکیل شرکت سهامی خاص لازمه حداقل ۳ نفر سرمایه‌گذار اولیه وجود داشته باشه ولی در شرکت مسئولیت محدود ۲ نفر برای شروع کار کافی هست.

تو شرکت‌های مسئولیت محدود معمولا از همون اول مشخص میکنن که حدود سرمایه چی هست و نمیذارن کسی بیشتر یا کمتر از یه حدی سرمایه با خودش بیاره.

در ضمن در شرکت مسئولیت محدود اگه نخواستی، سهم رو به کسی دیگه منتقل میکنی و از شرکت جدا میشی ولی تو شرکت سهامی خاص سهامدارها افراد مشخصی هستن و نمیتونی به راحتی سهمت رو به کسی واگذار کنی.

در کل تو ایران سهامی خاص کمی وضعیتشون از لحاظ قوانین مالیاتی و حقوقی بودار هست و حالگیری‌های خودش رو داره و شرکت‌های تعاونی یا مسئولیت محدود مناسب‌تر هستن. معمولا شرکت‌های خانوادگی به شکل سهامی خاص ثبت میشن و خیلی عمومیت نداره.

4 پسندیده