فرق هوش مصنوعی و یادگیری ماشین چیه؟

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دو موضوع خیلی داغ در علم هستند (بیشتر علوم کامپیوتر)،
وقتی در مورد داده های بزرگ (big data) و مخصوصن تحلیل داده های بزرگ صحبت می کنیم اسم یادگیری ماشین(machine learning) و هوش مصنوعی(Artificial Intelligence/AI) رو زیاد می شنویم و حتی خیلی جاها این لغت ها رو به جای هم به کار میبرن.

آیا یادگیری ماشین و هوش مصنوعی با هم فرق دارند؟ فرقشون چیه؟

3 پسندیده

هوش مصنوعی گستره وسیعتری از یادگیری ماشینی داره ولی قسمت اصلی هوش مصنوعی از طریق یادگیری اتفاق میوفته.

برای درک رابطه و تفاوتشون به مفهوم هوش و یادگیری انسانی نگاه کنید. در مفهوم هوش، قسمتهای مختلفی وجود داره، برای مثال تجزیه و تحلیل منطقی. در تجزیه و تحلیل منطقی، یادگیری اصول منطقی وجود داره، ولی کاربرد آن برای مسئله‌های مختلف، از طریق هوش اتفاق میوفته. خصوصیات معمول هوش انسانی باید در هوش مصنوعی قابل دستیابی باشه، البته الان در موقعیتی نیستیم که به تمام این توانائی‌ها رسیده باشیم.

چه چیزی این دو تا رو امروزه با هم قاطی کرده؟ مثل خیلی از مسائل علمی، با گسترش کامپیوتر روش بنیادی حل مسئله هوش مصنوعی عملا رها شده و به جای اون با تکیه بر یادگیری ماشینی، به مسائل مطرح شده حمله میکنن.

با یک مثال شاید بهتر منظورم رو برسونم: فرض کنید یک نفر میخواد ریاضیات یاد بگیره. روش بنیادی، یادگیری اصول ریاضی و روش استتناج برای موارد کاربردیه. ولی روش دیگه اینه که بیاد تمام فرآیند رو به حافظه بسپاره و براساس حافظه عمل کنه. برای مثال در مسئله یادگیری زبان، به جای یادگیری اصولی زبان، یک منبعی از تمام حالتهای معمول تهیه میشه و از طریق اون عمل میشه.

در این مورد خاص، چیزی که باهاش سروکار دارید، یادگیری ماشینیه نه هوش مصنوعی. احتمالا اگر که در مورد استخراج «اصول بنیادی» از داده‌های بزرگ چیزی شنیدید، اونها بیشتر تصنعیه و هوش به اون معنی به کار نرفته، بلکه «اصول بنیادی» اول طراحی میشن و صرفا یک سری پارامترها از طریق روشهای برازش (fitting) به دست میان.

3 پسندیده