فرق پادپرس و چت جی پی تی؟!

فرض کنیم یه سوال توی ذهن‌مون داریم؛ اگه

  • از یه جامعه متشکل از افراد خوش‌فکر سوال کنیم،
  • از یک هوش مصنوعی که در حیطه مورد نظر ترین شده سوال کنیم،

چه تفاوت‌هایی ایجاد میشه در نتیجه ؟
آیا یکی میتونه جای دیگری رو بگیره ؟

2 پسندیده

سئوال خوبی برای وضعیت الانه. بستگی داره که سئوال به دنبال چه چیزی باشه:

  • اگه هدف گردآوری دانش و دیتای موجود باشه، احتمالا هوش مصنوعی میتونه بهتر عمل کنه. البته به سطح هوش مصنوعی هم بستگی داره ولی فرض بر اینه که دسترسی به سطح بالایی از هوش مصنوعی امکان پذیره. برای مثال، اگر که میخوایم در مورد موضوعی، مروری بر تحقیقات موجود داشته باشیم و ببینیم وضعیت کنونی به چه شکلیه (literature review)، در سطح خوبی میشه به هوش مصنوعی تکیه کرد.

  • اگه هدف حل مسئله با دیتاها و روشهای موجود باشه (توان استدلال)، هنوز هوش در سطحی نیست که بتونه مسائل پیچیده رو حل کنه ولی در سطح پایین میتونه توانایی خوبی از خودش نشون بده. برای مثال یه مسُله ساده فیزیک رو میتونه حل کنه ولی برای مثال پیچیده که ترکیبی از دانش و استدلال رو نیاز داره، هنوز به نظر توانایی لازم رو نداره ولی احتمالا در طی چند سال آینده به این سطح هم میرسه.

  • منتها بالاترین سطح داستان، تفکر خارج از جعبه دانش و دیتای موجود، به نظر جز هدفگذاری الان هوش مصنوعی نیست. در مواردی که هوش مصنوعی مولد برای خلاقیت به کار رفته، توانایی محدودی از خودش نشون داده (مثلا ترکیب تصاویر یا ایجاد متون خلاقانه)، ولی در مورد این توانایی اغراق زیادی شده. احتمالا این مورد به دلایلی جز نقاط ضعف هوش برای یک دهه آینده باقی میمونه. دلیل هم اینه که نیاز به دیتا و منابع محاسباتی بسیار عظیمی داره و دسترسی عمومی به اون در حال حاضر ممکن نیست.

با استدلال بالا، تفاوت در اینه که هوض مصنوعی احتمالا نتایج نستبتا بدیهی رو بهتون میده که یا از طریق جستجوی ساده یا استدلال ایتدایی قابل دستیابیه. قطعا هدف از پرسش واقعی (به جز مواردی که صرفا برای بازی ذهنیه و به دنبال کیفیت نیستیم)، این سطح از جواب نیست.

من فکر میکنم که جستجو و ترکیب نتایج اون رو میشه کاملا به هوش مصنوعی سپرد و با ارائه اون به گروه خلاق، میشه سطح بالاتری از نتایج رو به دست آورد. منتها در تقابل بین این دو، من فکر میکنم گروه خلاق در حال حاضر میتونه کاملا مستقل و با تکیه بر ابزار ابتدایی مثل جستجو، جایگزین هوش بشه.

2 پسندیده