قرص مترونیدازول و کوآموکسی‌کلاو برای گربه و سگ به جای شربت

توجه: من پزشک نیستم و صرفا تجربه و سرچ خودم رو نوشتم.
موقع چرک کردن دندون گربه‌ها داروی اون‌ها دقیقا همین داروی انسان‌هاست. مترونیدازول برای باکتری‌های بی‌هوازی و کوآموکسی‌کلاو.

معمولا داروی گربه‌ها به صورت شربت هست. مشکلی که وجود داره اینه که گربه‌ها به صورت غریضی با خوراندن یک شربت، به شدت مبارزه می‌کنن و این دارو دادن یک کار زجرآور هم برای انسان و هم برای گربه هست. و خیلی وقت‌ها گربه به شدت ناراحت می‌شه و حتی قهر می‌کنه. این رفتار توی کودکان انسان هم وجود داره. حتی اگر بخواید به یک بزرگسال هم به زور دارو بدید باهاتون مبارزه می‌کنه و به شدت در روحیه‌ش اثر منفی داره.

اما در مقابل، داروی به شکل قرص رو گربه‌ها خیلی راحت می‌پذیرن. کافیه دهنشون رو باز کنیم و قرص رو ته حلقشون بندازیم.

مشکلی که در مورد مترونیدازول و کوآموکسی‌کلاو هست، اینه که قرص در دوز پایین برای گربه‌ها موجود نیست.

راه دیگه‌ای که وجود داره، استفاده از قرص‌های موجود توی بازار هست و شکستنشون به قطعات کوچکتر.
من یک بار محاسبات رو توی اینترنت مطالعه کردم. ولی الان حضور ذهن ندارم. فقط با یک محاسبه سر انگشتی می‌تونم بگم قرصی که توی بازار هست برای کودکان و بزرگسالان هست. یعنی دوز کودکان و دوز بزرگسالان داره.

اگر یک کودک رو بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم در نظر بگیریم. برای یک گربه ۴ کیلوگرمی لازمه قرص کودکان رو به ۵ قسمت تقسیم کنیم.

برای تقسیم قرص، می‌تونیم از قیچی یا ابزارهای بهتر و تیزتر استفاده کنیم.

خاصیت دیگه استفاده از قرص اینه که شربت کوآموکسی‌کلاو زود فاسد می‌شه ولی خوبی قرص اینه که مدت‌ها فاسد نمی‌شه و همین طور هزینه قرص از شربت به مراتب کمتره.

مشکلی که این روش داره، یکی دقت اون هست و همین طور شربت چون با آب قاطی شده، ضرر کمتری می‌تونه داشته‌باشه. هر چند اگر گربه آب کافی دریافت کنه، احتمالا این مشکل حل می‌شه.
همین طور مترونیدازول به صورت شربت، موقع دادن به گربه روی دندونش می‌ریزه و دندونش رو ضدعفونی می‌کنه.

به هر حال با دقت و تحقیق خودتون تصمیم بگیرین.

1 پسندیده

یه روش دیگه هم هست که قرص چون ماندگاریش بیشتره همون قرص رو بیای در آب حل کنی و با طعمی که گربه ها دوست دارن ترکیب کنی حالا من نمیدونم گربه های خونگی طعم شیرین رو دوست دارند یا نه؟ و البته باز هم نمیدونم که ترکیب قرص یا شربت چقدر میتونه رو تاثیرگذاری دارو موثر باشه! یا اگر مزه گوشت رو میخواهیم شبیه سازی کنیم یه راهش طعم دهنده های پودری عصاره گوشت و مرغ و… هست شاید همون قرص یا شربت رو راحت تر بخورن.

2 پسندیده

البته موقع چرک کردن دندون گربه باید یادمون باشه که در صورتی که اجازه می‌ده، با یه گوش‌پاک‌کن که با مایع کلروهگزین (دهانشویه) خیس خورده، چرک‌ها رو با ملایمت از لثه‌هاشون پاک کنیم. این کار رو بهتره چندین نوبت انجام بدیم.
حتی به تجربه خودم، مقدار خیلی کمی خمیردندون مخصوص گربه‌ها روی لثه بمالیم اثر خوبی داره و آرومشون می‌کنه.

1 پسندیده