متد کارآفرینی ناب برای ایجاد چه جور کسب و کارهایی مناسب هست؟

هر جور استارتاپی رو میشه با متد کارافرینی ناب ایجاد کرد و یا فقط استارتاپ در حوزه‌های خاصی با این روش قابل ایجاد هستن؟ مثلا تصور خودم اینه که یه استارتاپی که خدمات ارائه میده با استارتاپی که محصولی رو عرضه میکنه متفاوت هست. یا استارتاپی که ایده‌ش کپی هست و پیش از این در سایر کشورها با موفقیت تست شده، چندان نیازی به استفاده از این روش نداشته باشه.

سایر کسب و کارها چی؟ اون ها هم میتونن از روش ناب بهره ببرن یا چنین متدی فقط به درد کسب و کارهای نوپا میخوره؟

1 پسندیده

هدف متد ناب، یادگیری هست و شما در هر مدل کسب و کاری میتونین این یادگیری رو داشته باشین و بهش نیاز دارین. چه بخواید خدمتی ارائه بدین و چه محصولی رو بفروشین، اگه ندونین مشتری چی میخواد، میخواین چی کار کنین؟

در کسب و کارهای سنتی هم این یادگیری وجود داره، فقط با توجه به سرمایه ای که تو کار سنتی گذاشته میشه معمولا کندتر هست. مثلا سوپری که بعد از مدتی از بازخورد مشتریهاش متوجه میشه بهتره دلستر مارک بهنوش کمتر بیاره!

حتی کسب و کارهای کپی هم به این یادگیری نیاز دارن، چون شرایط کشورها متفاوته. مثلا اسنپ وقتی میخواد اوبر رو تو ایران کلون کنه، مجبوره مردم ایران رو بیشتر بشناسه. مشکلات سر راه به وجود اوردن تاکسی انلاین تو ایران با مشکلات امریکا فرق میکنه. فرهنگ و عادتهای متفاوتی داریم، قوانینمون متفاوته، اتحادیه‌ها یه جور دیگه عمل میکنن، … .

4 پسندیده