مصرف داروهای مکمل‌ تقویتی ضروری است؟ شما چه مکمل‌هایی مصرف می‌کنید و چرا؟

انواع داروهای مکمل تغذیه توسط مردم در سنین و شرایط مختلف مصرف می‌شود؛ انواع ویتامین، کلسیم، آهن، زینک، امگا ۳ و . . .
علاوه بر پزشکان، مردم عادی هم بسیار برای هم نسخه می‌پیچند!
دوستی می‌گفت حجم غذایی که برای تأمین نیاز بدن به جای دارو باید مصرف کنی، قابل تصور و تحمل نیست!

اگر وسوسه طبیعت گرایی هم داشته باشید و سراغ طب سنتی هم بروید با دردسرها و هزینه‌های بالا، احتمال موفقیت زیاد نیست(تجربه شخصیِ)

تجربه شما چیست؟

تسلیم پزشکان تغذیه شویم؟

5 پسندیده

تصور می‌کنم با توجه به فقر کلسیم مصرف قرص کلسیم برای افراد بالای 35 سال در ایران ‘ضروری’ باشه. البته ضروری نه به معنای این‌که نخوردن‌ش لزوماً بد باشه، بلکه خوردن‌ش مانع از پوکی می‌شه. فکر کنم بهداشت به رایگان به سالمندها می‌ده. تا جایی که می‌دونم خوردن یک مولتی‌ویتامین در روز مشکلی برای کسی به وجود نمیاره. در کل همۀ این‌ها بواسطۀ تغذیه سالم به دست میاد و نیازی به مکمل نیست.

3 پسندیده

من ماهی یه عدد قرص ویتامین د، D3-50000، مصرف میکنم. پیشتر که برای چک‌آپ میرفتم سالی دوبار هم ویتامین د تزریقی مصرف میکردم. ولی الان نه چک‌آپش رو میرم و نه امپول ویتامین د راحت پیدا میشه.

دو ماه هست که گلوکزآمین کندرویتین + امگا ۳ رو برای بعضی مشکلات مفصل زانو شروع کردم،‌ دوره استفاده ش ۶ ماه هست و ادامه خواهم داد.

زمان‌هایی هست که از لحاظ عضلانی کم میارم و خسته هستم، این جور وقتا به ویتامین سی و یا روی رومیارم. البته اگه فصلش باشه به جای ویتامین سی از گریپ‌فروت یا پرتقال استفاده میکنم.

برای پروتئین هم آب پنیر مصرف میکنم. مکمل هست، ولی دارو نیست. آب پنیرش هم خودم میگیرم، یعنی شیر طبیعی میگیرم و پنیر میندازم، از آبش به عنوان مکمل بعد تمرین استفاده میکنم. برای من خیلی مفید بوده، چون خیلی آدم پراشتهایی نیستم و معمولا با وعده‌های غذاییم پروتئین مورد نیاز بدنم رو تامین نمیکنم.

صدای بدنم رو خوب میشناسم، مثل اینا که صدای ماشینشون رو خوب میشناسن :grin: ! و اگه چیزی نیاز داشته باشه متوجه میشم و براش فراهم میکنم. و معمولا اول میرم سراغ منابع طبیعی اون نیاز، بعد اگه دسترسی راحتی نداشتم و یا امکان طبیعی تامین کردنش نبود، از مکمل استفاده میکنم.

4 پسندیده

فعلا دست به نقد ویتامین 50000-D3 ماهیانه یک عدد در شرایط کرونا توصیه می شود (البته با توجه به وضعیت سلامتی فرد و با مشورت متخصص حاذق) حتی تحقیقاتی که در همین ایران انجام شده نشان می دهند که میزان درگیری و شدت بیماری تا حدود هفتاد درصد (اگر اشتباه نکنم) در افرادی که قبلا ویتامین دی کافی دریافت کرده اند، کاهش داشته است،
استاندارد جهانی برای افرادی که تا کنون ویتامین دی مصرف نکرده اند و از این نظر فقیر اند تا شش یا هشت هفته به صورت هفتگی یکی است و بعد ماهی یک عدد.
ویتامین C هم بسیار در تقویت سیستم ایمنی موثر است، ویتامین C-500 به نظرم در مجموع و به صورت روزانه می تواند مفید باشد، به آمپول ویتامین D هم اشاره شده است که البته بعضی پزشکان نوع خوراکی را اولویت می دهند، در ضمن لطفا مواظب باشید در مصرف ویتامین های محلول در چربی زیاده روی نکنید که زیاده از حدش سمی است و متاسفانه شنیده ام افرادی خصوصا در این دوره و از ترس کویید درگیر مسمویت های اینچنینی شده اند.
ویتامین B1-۳00 و ویتامین Bکمپلکس هم توصیه می شود در کنار این موارد استفاده شوند، که البته مورد اولی بعد از ناهار یا شام بهتر است استفاده شوند و در کنار این ها هنوز هم بعضی از تحقیقات از موثر بودن رژیم غذایی حاوی ویتامین آ و کلسیم برای تاثیر بیشتر موارد بالا حکایت دارند.
شخصا تصور می کنم با توجه به شرایط امروزی و اهمیت تقویت سیستم ایمنی، بد نباشد حتی برای احتیاط هم که شده حداقل از موارد بالا استفاده شود، خصوصا خصوصا و خصوصا ویتامین دی، البته همه ی این ها با تاکید فراوان به وضعیت سلامتی فرد هم بستگی دارد و باید حتما حتما خصوصا در افراد با بیماری خاص مشورت پزشک متخصص لحاظ شود خصوصا در بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند باید با پزشک حاذق و متخصص مشورت ویژه ی این دوران لحاظ شود.
در نهایت به نظرم خونسرد بودن و رعایت بهداشت بهترین مکمل است، خیلی درگیر اخبار نباشید که حرص آور اند خصوصا در جایی که علم همه ی تعریف اش را از دست داده است!
به علاوه با همه ی احترامی که برای دوستان داروساز قایل ام، خیلی هم به محلول ها و قرص های این داروخانه و آن داروخانه که البته در این دوران با پیشنهاد های جذاب تقویت کننده ی سیستم ایمنی همراه می شوند، دلبسته نباشید و فقط از موارد ضروری استفاده کنید چون خیلی از این پیشنهاد ها بیشتر جنبه ی بازاریابی و تجارت دارند تا علم!

2 پسندیده

من نسبت به سوال شما پاسخی درست با منبع شناخته شده ندارم. ولی دیدن سوال شما من رو یاد یک پژوهش انداخت که در حوزه پایان نامم مطالعه میکردم و یافته های اون نشون داده بود که در مجموع، 26 درصد از زنان نسل جدید یا به عبارتی Y از مشاوره و مصرف داروهای مکمل استفاده می کنند. همچنین گروهی که تحصیلات بالا دارند به دلیل گسترش دردهایی مثل سردرد و پشت درد به این داروها رو میارن. بماند که یکی دیگه از عواملش هم گسترش سطح فعالیت فیزیکی در زنان این نسل بود.
در مجموع نشون میده! هرچی جلو تر میریم و پیچدگی و دشواری زندگی بیشتر میشه، نیاز به مصرف چنین داروهایی هم بیشتر احساس میشه!

3 پسندیده

من به شخصه در سه سال گذشته دچار کمبود وزن شدید و کمبود مواد معدنی در بدنم بودم به طوری که دکتر با دیدن نتیجه چکاب کامل من عصبانی شد و گفت فکر میکنم یک دختر از سومالی برام اوردن. الان به تو چی بدم مثلا؟؟؟؟
خیلی بهم برخورد این واکنش و البته نگرانم کرد چون به شدت ضعیف و آسبیب پذیر و تماما مریض بودم.
شروع کردم به مصرف مواد طبیعی. همهههههه چیزهای مفید و حذف همه ی چیزهای الکی. فقط قرص آهن به دلیل کم خونی شدیدم در یک دوره طولانی و مرتب استفاده کردم.
اول مهر امسال رفتم یک چکاب کلی دادم، نتیجه؟
معرکه بود!
هییییییییییییییچ چیز در بدنم کم و زیاد و نیست. حتی زینک، حتی آهن، حتی روی و هرچیزی که بگین.
فقط یکم ویتامین دی بیشتر لازم داشتم که براساس تجویز پزشک هر 15 روز میخورم همین.
خودم هم هر هفته دو تا قرص ویتامین سی میخورم چون سیستم ایمنی بدنم لازم داره و اصولا میوه هایی با این ویتامین رو خیلی دوست ندارم!
با اینکه وزنم رو برد بالا حدود 7 کیلو و به قول اطرافیان آب زیر پوستم اومده ولی از وضعیت سلامتم خوشبختانه خیلی راضی ام و نیازی به داروی مکمل نمی بینم.

4 پسندیده

من فکر میکردم نیاز نیست به قرص ویتامین . ولی چند وقت پیش که رفتم برای یکی دو تا آزمایش دیدم آهن و امگا3 نیاز دارم و ویتامین D
بنظرم هرازگاه چکاپ کردن و ویتامین بد نباشه

1 پسندیده