منابع انرژی تجدید پذیر در تولید برق خانگی، آیا ارزش عملیاتی در منزلمان را دارد؟

با توجه به گسترش روز افزون دستگاه های تولید برق بواسطه منابع تجدید پذیر (باد، خورشید و …) در سطح شهر، و این علم که استفاده از این دستگاه ها در کاهش مصرف برق کشور و همچنین کاهش آلایندگی کمک بسزایی میکند، اما در واقع برای خریداری و نصب هزینه اولیه چند میلیونی میخواهد.
ما تا چه حد حاضر هستیم این سیستم ها را در محل زندگیمان نصب کنیم و از انرژی تمیز و سبز استفاده کنیم؟

2 پسندیده

یکی از رویاهامه که خونه ای برای خودم بسازم همه سیستم انرژیش سبز باشه، یادمه یه مستند از تلویزیون خودمون پخش میشد، بنظرم اسمش خانه های سبز بود. سراغ چنین خونه های شخصی ساز میرفت.

2 پسندیده

الان هنوز هزینه انرژی در حدی نیست که خانواده ها از بخاری به سمت پکیج برن و خیلی از خانواده ها هنوز از بخاری گازی برای گرمایش خونه هاشون استفاده میکنن.

و یا هزینه کردن برای دوجداره کردن پنجره‌های ساختمان برای جلوگیری از هدررفت انرژی، هنوز برای خیلی ها معقول به نظر نمیرسه.

با این توصیف،‌ فکر میکنم منابع انرژی تجدید پذیر هنوز یه چیز خیلی لوکس برای مصرف خانگی به حساب بیاد.


در مورد دو نکته بالا: یه مقدار زندگی هامون در ایران حس و حال ناپایدار داره، یعنی نمیدونی میخوای/میتونی تا ده سال دیگه زنده باشی یا نه(!) و یا تا ده سال دیگه در این وضعیت داغون تو کرج یا تهران بمونی یا نه. این باعث میشه تصمیم‌گیری ها کوتاه‌مدت شه. ضمن اینکه هزینه ها هم وزنه رو به سمت انرژی های فسیلی میبرن.

3 پسندیده

تصوری که من از خونه های سبز دارم اینه که بیشتر در شهرهای کوچک یا روستاها یا مناطق حاشیه شهرها، ساخته می شوند، شاید ارزانی زمین یه کمک باشه برای جبران هزینه های ساخت متفاوت، دیگه اینکه انگار ساخت چنین خانه ای در شلوغی یک محله یا آپارتمان، بهره برداری از انواع انرژی رو سخت میکنه، مثلا میزان تابش خورشید یا جریان باد و آب و … را محدود می کند.