من برای دفاع آماده می شوم!

سلام
براساس آنچه من در این مدت که در پادپرس حضور دارم اکثر افراد تحصیلات دانشگاهی دارن و انتظار دارم که تجربه دفاع پایان نامه رو داشته باشید و یا به زودی این تجربه رو کسب بکنید.
لطفا اگر از پایان نامه هاتون دفاع کردید و جلسه دفاع رو تجربه کردید به من راهنمایی بدید:

  1. چطور دفاع جذاب و هوشمندانه ای داشته باشم؟
  2. چطور به چالش هایی که اساتید ایجاد میکنند پاسخ بدم که موثر باشه؟
  3. نحوه ارائه و طرح موضوع رو چطور بچینم؟
  4. آیا از پاور پوینت مثل همه استفاده کنم؟
  5. تجربه خوب یا بد اگر دارید از این اتفاق اینجا در میان بگذارید لطفا!
3 پسندیده

کلیت دفاع به شکل محتوا باید بر اساس کار باشه ولی میتونین خلاقیتهایی روی نحوه ارائه داشته باشین. مثلا تا میتونین از تصویر استفاده کنین، اصلا در این مورد خسیس نباشین. ذهن انسان با تصویر بسیار بیشتر از نوشتار راحته و برای مخاطبین بسیار جذابتره.

معمولا چالشهای اساتید یا در راستای چیزهایی هست که کار کردین و میتونین به راحتی جواب بدین. اگر چالشی جدا از کار بود، میتونین با منطق و خلاقیت ذهنی جواب بدین. در کل الزامی نداره که همه‌چیز رو بدونین، صرفا کافی در مسیر کار خودتون بتونین حداقلی از منطق رو رعایت کنین.

یک نکته مهم اینه که سعی کنین پیچیدگی ارائه در حد توانتون باشه و نه بیشتر. یعنی تعدد موضوعات، ممکنه این حس رو بهتون بده که افراد رو تحت تاثیر قرار میده، ولی این خطر رو داره که نتونین تداوم رو در مسیر ارائه حفظ کنین. چینش مطالب بهتره به شکلی باشه که در همون ابتدا، کمی به مخاطب دید بده که قراره چه چیزهایی در دفاع گفته بشه. تیتر موضوعات با خلاصه‌ای از هر قدم، میتونه انتخاب خوبی باشه البته سعی کنین زمان‌بندی رو در این مرحله در نظر داشته باشین.

تجربه دفاع دکترایی که داشتم، در کل بسیار خوب بود و حس رضایت نسبی داشتم. البته آمادگی ذهنی و تسلط نسبتا خوبی داشتم ولی در یکی از ارائه‌های مشابه، بیش از حد موضوعات متنوع وارد کرده بودم و نتونستم پیوستگی مطالب رو حفظ کنم. در کل، شخصیت و توان ذهنی فرد هم مهمه، اگر حس تسلط بر مطالب رو عموما در خودتون می‌بینین، این نکته خیلی خوبیه و سعی کنین از این استفاده کنین.

4 پسندیده

بهترین دفاع حملس
نزارید وقفه بیفته میون صحبتا که باعث بشه سوالی مطرح شه
چیزایی از پایان نامه رو بگید که راحت تر میشه با مثال بیانش کرد

2 پسندیده

سلام
مرسی از اینکه مثل همیشه اینقدر دقیق پاسخ میدید. راستش اول که دیدم لایک کردید ولی پاسخی ندادید تعجب کردم چون شما جزو کسانی بودید که امید داشتم پاسخ روشنگرانه ای ازتون دریافت کنم که خداروشکر کردم.
و اما نکات جالبی در پاسختون دیدم. اول اینکه عکس!! فکر میکردم نشه ازش استفاده کرد.
دوم تعدد موضوعات که باید خیلی روش فکر کنم. در نهایت شرایط دفاع انلاینه و این کمی بهم اضطراب میده!

1 پسندیده

چه جالب! وقفه نیافته. حتما روش تمرکز میکنم و اینکه یعنی چی چیزایی روبگم که بشه مثال زد؟ مگه من میتونم تعیین کنم چی بگم و چی نگم!؟

خوب چون من خودم علوم پایه خوندم درک میکنم. سعی کنین در حد امکان روی این ابزار کار کنین. در این موارد فکر میکنم لاله @lolmol بتونه پیشنهادهای خوبی بهتون بده.

اگر عنوان کار رو بگید شاید بهتر بشه نظر داد.

2 پسندیده

من کلی برنامه برای دفاع در شرایط حضوری داشتم. اول اینکه کلا نمیخواستم از پاورپوینت و … استفاده کنم بلکه میخواستم یک مایند مپ از کل کارم در یک برگه A4 آماده کنم و در جلسه در اختیار همه قرار بدم و روش صحبت کنم و توضیح بدم و همه به من و برگه نگاه کنن.
اما الان همه چیز تغییر کرده و البته اصلا نمیدونم در جلسات دفاع چقدر مجاز به ارائه خلاقانه هستیم و چقدر چارچوب ها مهم هستن.

بررسی نقش پیش بین گروه های نسلی در بروز رفتار اشتراک دانش.
اگر توضیح بیشتری در خصوص چیستی عنوان لازم هست بفرمائید تا یک کامنت دیگه بگم.

1 پسندیده

مطمئن هستین که میتونین از این روشها استفاده کنین؟ یعنی خلاقیت در دفاع باید در چارچوب قوانین موجود هم باشه، روشی که گفتین بسیار جالب بوده ولی برام عجیبه اگر اجازه داده بشه که از این روش برای دفاع استفاده کنین (برای سمینار یا درس قطعا میشه ولی دفاع کمی تفاوت داره)

ولی همون چارچوب به شکل مجازی هم قابل اجرا و البته به نظرم بسیار ساده‌تره: جای کاغذ یک فایل یا یک صفحه ورد آماده کنین و در اختیار همه قرار بدین.

عنوان که جذابیت بالایی داره و امیدوارم به شکلی در موردش در پادپرس بنویسین. احتمالا قدم اول اینه که کلمات کلیدی رو به انگلیسی دربیارین و ببینین در نت میتونین شکلهای مرتبطی پیدا کنین. فکر کنم از اون موضوعاتی هست که مطالب انگلیسی در موردش به نسبت خوب باشه.

1 پسندیده

حتما روی نحوه ارائه بیشتر فکر میکنم و البته جست و جو.

بله بسیار یافته های بامزه ای در این زمینه هست که خیلی از معادلات ذهنی رو تغییر میده و سعی میکنم گزارشی مختصر ازش رو اینجا بنویسم.

کاملا درسته به طور کلی تمام رفرنس ها انگلیسی هستن.

1 پسندیده

جلسه دفاع مثل جلسه فروش هست؛ شما وقتی میتونین محصولی رو به خوبی بفروشین که خودتون بهش باور داشته باشین، به همین صورت وقتی میتونین تزتون رو به مدعوین بفروشین که کارتون رو قبول داشته باشین و ازش لذت برده باشین.

باقی قضایا کاملا به دانشجو بستگی داره، چون دانشجو هست که این محصول رو به درستی میشناسه و براش وقت گذاشته. و ایشون بهتر از هر کسی میدونه چطور بهتره چنین محصولی ارائه بشه.

اگه فکر میکنین بهترین راه فروش (ارائه ی) پایان‌نامه، در قالب یه مایندمپ هست، خب پیش برین. چارچوبی وجود نداره که بگیم میشکنه یا نه.

اتفاقا جلسه دفاع از پایان نامه، یکی از تجربه های منحصر به فرد براتون خواهد بود، و چه بهتر که این جلسه رو از کنج امنتون خارج شید و به بهترین شکل انجامش بدید.


برای ساخت پاورپوینت خوب، ولی نکات ساده ای وجود داره. چیزهایی که من به تجربه یاد گرفتم:

  • همون طور که یوسف اشاره کردن، در هر اسلاید بیشتر از نوشته، از تصویر یا مدیای مشابه استفاده کنین. تو هر اسلاید نهایتا ۱۰-۱۵ کلمه داشته باشین. وگرنه مخاطبین به جای اینکه به ارائه شما توجه کنن، مشغول خوندن اسلایدا میشن و این خودش ممکنه باعث دلسردی شما بشه.

  • قاعده سرانگشتی: تعداد اسلایدهاتون نهایتا به اندازه تعداد دقایقی باشه که میخواید حرف بزنین، اگه ۱۵ دقیقه وقت دفاع دارید، ۱۵ اسلاید. اگه ۳۰ دقیقه وقت برای دفاع دارید ۳۰ اسلاید. و به همین صورت. طوری نباشه که هی مجبور باشید اسلاید ورق بزنید.

  • از اسلایدای الکی مثل فهرست مطالب صرف نظر کنید. مگه اصلا کسی از اول ارائه یادش میمونه قراره چی بگید؟!

  • عنوان اسلایدها اگه پرسشی باشه جذابتره. پرسشها ذهن مخاطبتون رو درگیر میکنن و باعث میشه اون یه دقیقه ای که قراره راجع به یه اسلاید صحبت کنید، ذهن مخاطب کامل دنبال حرف شما باشه که جواب پرسش رو بیابه.

  • حتما حتما در اولین فرصت مسئله تون رو شرح بدید. اصلا تو اون زمان ۱۵-۳۰ دقیقه که افراد قراره به شما گوش بدن، قراره چه ابهامی و یا چه سوالی رو براشون پاسخ بدید.

  • اون وسط بد نیست ۱ اسلاید رو برای زنگ تفریح تنظیم کنید. حالا زنگ تفریح قرار نیست یه چیز بی ربط باشه، بلکه اتفاقا چه بهتر که به موضوعتون مربوط باشه، مثلا یه عکس جذاب ولی خارج چارچوب، یه انیمیشن،‌ یا هر چیزی که هم مرتبطه و هم جذابتر از مطالب علمی. این طوری اگه کسی خمیازه ش گرفت، چرتش پاره میشه و برمیگرده به گوش کردن.

  • اگه ارائه حضوری بود، بد نبود از سایر امکانات هم بهره ببرید. مثلا لابلای اسلایدا یه اسلاید خالی بذارید و در اون اسلاید از تخته وایت بورد یا یه روش دیگه ارائه غیر از پاورپوینت بهره ببرید.

  • بیشترین زمانتون رو برای شرح نتایج کار و بحث درش بذارید. مثلا اگه جلسه ۱۵ دقیقه س، ۵ دقیقه مقدمات و توضیح چرایی مسئله، ۲ دقیقه روش ها، و ۸ دقیقه باقیمونده رو برای نتایج و بحث در نتایج بذارید.


در نهایت حواستون باشه ارائه یه اتفاق زنده و live هست. هر چقدر هم براش اماده شدید، باز ذهنتون رو برای انعطاف باز بذارید و اماده هر تغییری از برنامه باشین، در غیر این صورت روح کافی به ارائه تون تزریق نخواهد شد.

نگران چالش های اساتید هم نباشید، اون قسمتش (پاسخ به چالش‌ها) هم سهم شماس و هم سهم استادتون. اگه هم نتونستید پاسخگو باشید، میتونید از خود سوال-پرسنده نظرش رو بپرسین و یا زمان بگیرین و در زمانی در اینده پاسخ سوال/چالش رو پیدا کنید و به استاد مربوطه ارائه کنید.

همه ماجرای دفاع از پایان نامه اینه که اساتید به این نتیجه برسن که دانشجو توانایی تحقیق مستقل رو پیدا کرده و در ضمن کارش رو خوب انجام داده.

4 پسندیده

ممنون خیلی نکات خوبی بودن.
با توجه به بحث اول صحبت هاتون حتما باید به چیزی فکر کنم به بهترین شکل بتونه کار من رو نشون بده. این به ذهنم رسید که من خودم چطور به این موضوع جذب شدم؟ چی شد که باعث شد برم دنبال و بیشتر مطالعه کنم؟ دقیقا من هم از همون کانال برای طرح بحث استفاده خواهم کرد.
و نکاتی که برای ساخت پاورپوینت خبو ذکر کردید عالی بودن خصوصا قاعده سرانگشتی که اصلا به ذهنم نرسیده بود چنین چیزی می تونه باشه.

شرح مسئله اصلی یکی از بزرگترین دغدغه های منه!!!

زمان دفاع در دانشکده ما حدود 20 دقیقه است. حتما طبق این قاعده رعایتش خواهم کرد. البته به صورت مجازی نمیدونم این زمان بندی چقدر تغییر کرده.
مرسی خیلی توضیحات کامل و اموزنده ای بود. حتما استفاده میکنم. :muscle:

1 پسندیده

بله شما می تونید تعیین کنید
انیشتن میگه اگ من نتونم فیزیک رو جوری بگم که همه بفهمن، یعنی من اون چیز و بلد نیستم
سخت ترین موضوعات رو جوری بیان کنید که هر کسی اونجاس بفهمه ، این یعنی شما میدونید دارید چی میگید

1 پسندیده

اگر که مرجعی برای این حرف دارین بیارین، ولی اگر که انیشتین این حرف رو زده باشه، خودش در کارش بسیار ناموفق بوده، دلیل هم اینکه در بسیاری از موارد خودِ متخصصین هم فهم کاملی از نسبیت عام و خاص ندارن.

در عمل باید تصمیم بگیرین مطالب رو برای چه اشخاصی، با چه سطحی متوسطی از دانشِ مرتبط و علاقه به موضوع بیان کنین. عمومیت الزاما نه ممکنه و نه معقول! یه متخصص حوصله شنیدن یه سمینار عمومی در مورد کارهای مرتبط با خودش رو نداره، یک فرد غیرمتخصص هم نمیتونه با یک ساعت سمینار وارد فضای یک حوزه بشه.

نتیجه اینکه برحسب زمان در دسترس و جامعه‌ی هدف باید تصمیم بگیرین که چه مطالبی، چه روشی برای ارائه و چه نقطه شروع و نقطه پایانی در نظر بگیرین. به نحوی یک مسئله بهینه‌سازی برحسب یک تابع هدف دارین که باید تا حد خوبی قبل از شروع به کار آماده‌سازی بهتره بررسی بشه.

2 پسندیده

پاسخ به این پرسش رو زنده کنید!!!