میزان تأثیر گرمای هسته زمین بر آب شدن یخهای قطبی چقدر است؟

چقدر از گرمایی که یخ‌های قطبها را آب می‌کند از هسته زمین نشأت می‌گیرد؟

1 پسندیده

به عنوان فردی که نه فیزیکدان است نه زمین‌شناس و تنها با استناد به تاریخ ، فکر میکنم میزان این تاثیر تقریبا هیچ باشه یا خیلی اندک. چرا که ما دوران‌های یخبندان در سطح زمین داشتیم و به عبارتی گرمای درونی زمین اگر تاثیربالایی داشته باشد قاعدتا نبایستی دورانهایی از یخبندان شکل بگیرد. :thinking:

2 پسندیده

سئوال جالبیه و ندیدم که به طور کلی در موارد مربوط به یخهای قطبی روی اون بحث بشه (شاید در مراجع خاصی باشه ولی در مراجع عمومی و نسبتا تخصصی مربوط به تغییرات اقلیمی خیلی بولد نشده).

اگر به شکل شهودی بخوایم به داستان نگاه کنیم: گرمای هسته همیشه در سطح معمول خودش وجود داره. بنابراین یخهای قطبی در کنار این عامل و در تعادل با اون تشکیل شدن. من انتظار ندارم که اثر خاصی در این مرحله ببینم بخصوص در زمانهای کوتاه.

ممکنه استدلال بشه که در دوره‌ی اخیر تغییراتی در رفتار هسته زمین ایجاد شده که منجر به تغییرات شدیدی در یخهای قطبی و یا اقلیم به شکل کلی شده. این حرف چندان بیربطی نیست. واقعیت اینه که ظاهرا این تغییرات و رفتارهای عجیب حداقل در میدان مغناطیسی زمین دیده میشه (ظاهرا قطبهای مغناطیسی زمین تغییرات به نسبت شدیدی داشتن). ولی اینکه ابعاد و قدرت این تغییرات باعث آب شدن یخهای قطبی بشه، به نظر حرف سنگینی هست. یخهای قطبی پایداری بسیار بالایی دارن و عاملی که بتونه این پایداری رو بهم بزنه باید بسیار بزرگ باشه!

نکته بعدی شکل آب شدن هم هست: تغییرات مربوط به گازهای گلخانه‌ای از سطح باعث گرم شدن و آب شدن یخهای قطبی میشن ولی هسته از زیر. میشه فکر کرد که این دو فرآیند چه اثرات متفاوتی باید داشته باشن؟ من حدس میزنم اگر هسته عامل موثری در فرآیند باشه، آب شدن به شکلی یکنواخت و بسیار وسیعتر اتفاق بیوفته!

2 پسندیده

به نظر من با توجه به تعدد منابع گرمای زمین مثل خورشید، هسته زمین و سوختهای فسیلی و غیرفسیلی میتونیم با حذف هر کدوم شاهد تغییر دما باشیم.

تحلیل ترمودینامیکی جالبی بود.

2 پسندیده