ناصرخسرو قبادیانی هزینه سفرهاش رو چطور تامین می کرده؟

اگر سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی رو خونده باشید و با شخصیت خود ناصرخسرو هم آشنا باشید می دونید که شاعر و فیلسوف ساده ای بوده و بنابراین نمی تونسته هم خیلی پولدار باشه. کما اینکه در سفرنامه اش جاهایی اشاره می کنه مشکلات شدید برای تامین غذا و مسکن یا چهارپای خودش داشته. حالا بعضی جاها نوشته که با کسی آشنایی یافته و پولی از او گرفته یا در جاهایی هم می دونم که تبلیغ مذهبی می کرده که نمی دونم حالا واسش درآمد زا بوده یا نه. در کل به نظر شما هزینه های این چند سال سفر خودش رو از کجا می آورده؟ آیا هیچهایک می کرده؟ گفتم هیچهایک جالبه یه جا واقعا نوشته که منتظر کاروانی شدم که سوی مکه بره و با اون ها بتونم همراه بشم. فکر کنم بتونیم ناصرخسرو رو اولین هیچهایکر تاریخ بدونیم :))

5 پسندیده

ناصرخسرو درویش‌مسلک بوده و چندین سال تو یه غار با نون‌خشک زندگی کرده، برای همین فکر کنم سفرهای خیلی کم‌هزینه‌ای داشته.

ضمن اینکه از اسماعیلیه هم کمک‌هایی میگرفته، … .

3 پسندیده

ظن خودم هم به همین موضوع تبلیغ مذهبی کردنشه. چون مذهب اسماعیلیه رو تبلیغ می کرده قاعدتا کمک مالی برای این موضوع بهش می شده. حقیقتا اینش هم عجیبه که جاهایی می خونیم چهارپا کرایه می کرده و از اون جا چند هفته طول می کشیده تا از اون مبدا به مقصدی برسه. حالا وقتی به مقصد می رسیده چه کسی چهارپا رو برمی گردونده؟ شاید توی شهر دوم باز مسافری چهارپا رو کرایه می کرده به سمت شهر اول و این جوری می چرخیده چهارپاهاشون.

4 پسندیده

احتمالا همون طور که گفتی باشه و البته مردم اون موقع هم بسیار مهمان نواز بودن و همیشه مرکب و غذا و … در اختیار مهمانانشون میگذاشتن

1 پسندیده