نانو تکنولوژی چه ویژگی خاصی داره؟ با طبیعت سازگارتره؟

چند سالیه که دانش وتکنولوژی نانو در رشته های مختلف علوم مطرح شده، در مورد این شاخه چی میدونید؟ وضعیت ایران و دنیا چگونه است؟ آیا هرچه از محصولات نانو میشنویم واقعی است؟ حتی در کالاهای دستفروش ها!

1 پسندیده

یه تجربه اندک توی این موضوع دارم.
تا جایی که من اطلاع دارم، تقریبن همه ویژگی های مواد یه حد مرزی داره که اگه اسمش رو بذاریم مرز کوانتومی شاید خیلی درست نباشه ولی برای راحت تر شدن بحث بد نیست. یه طرف خواص کوانتومی یکشبه کوانتومی و یه طرف خواص بالک. چیزی که توی نانو مواد خیلی مطرحه نسبت سطح به حجم مواد هست که به واسطه این نسبت نیروی کشش سطحی می تونه نقش خودش رو پر رنگ کنه، همین کشش سطحی جلو نانو متری بودن مقیاس رو از طریق آگلومره شدن میگیره. خلاصه اینکه توی طبیعت تا یه دلیل خوب وجود نداشته باشه مواد نانو مقیاس نمیشن. با نانو مقیاس کردن ما دنبال اون خواص حدی هستیم که داستان جدیدی رو برامون ایجاد میکنه.
ایران ما خیلی زود وارد صنعت نانو شد و پیشرفت های خیلی خوبی داشتیم تو این حوزه البته بیشتر توی حوزه تحقیقاتی ولی صنایع کلان ما هنوز میلی به حضور جدی در این حوزه ندارن و این به دلیل رکود در تحقیق و توسعه ی این صنایع هست.
اجناسی که به این اسم فروخته میشن اغلب دروغی بیش نیستن به خصوص اگه از دست فروش می خرید. ستاد نانو به محصولاتی که نانو مقیاس باشن گواهی نانو مقیاس میده.

*** توجه
مواد نانو ساختار به دلیل ابعاد کوچیکشون می تونن سمی و حساسیت زا باشن پس اگه چیزی با این اسم قرار هست بخرید بیشتر دقت کنید.

4 پسندیده

به نسبت خوب گفته شده. اگر که بخوام نکاتی رو اضافه کنم:
1- نانومقیاس بودن بیشتر اسمی تجاری برای گرانت گرفتن. ولی ساختارهای با خصوصیات خاص بودن و هستن که از نظر کاربردی و علمی جذابن.
2- مقیاس جذاب در این حوزه، قابلیت کنترل کلاسیک رو باید داشته باشه تا خصوصیتهای کاربردی در اون قابل القا باشه (بالک) و از اون طرف به مرز بنیادی فیزیک نزدیک باشه تا خصوصیتها نامعمول در ابعاد بزرگ رو بتونه ایجاد کنه (کوانتوم یا اتمی).
3- توی ایران یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاههای نانو در خاورمیانه رو داره ولی بدون کاربرد خیلی خاصی. دلیلش در این مورد به نظرم خیلی عامتر از ایران هست، کلیت این سطح، یا قبلا وجود داشته یا بیشتر اغراق هست. ما یکی از سنگینترین سرمایه گذاریهای علمی تاریخ رو روی شاخه ای انجام دادیم که بیشتر فریب بوده تا واقعیت. از ترکیب پول و این جنبه ها هم که چیزی غیر از تبلیغات مضر بیرون نمیاد.

3 پسندیده

من به خاطر پروژه ارشدم در زمینه نانو ذارت مغناطیسی میخاستم یکی از بهترین کاربرد این ذرات را در بایو -پزشکی bio-medical applications در درمان تومورهای سرطانی متاستاز و بدخیم توضیحاتی بدم ذرات نانو به دلیل ابعاد در مقیاس نانو میتوانند در صنعت دارویی کاربرد داشته باشند تومورهای بدخیم به خاطر خصوصیات تهاجمی به سلول های سالم اطراف بافت تومور با جراحی زیادی کارایی ندارد در این روش که به گرماتراپی hyperthermia معروف هس با افزایش دمای محیط سلول سرطانی و اسیدیته شدن و قطع شدن راه های تغذیه سلول در اثر افزایش دما باعث تخریب سلول میشود .خلاصه روش : با تزریق نانو ذارات مغناطیسی مث اکسید اهن در تومور این ذرات در تومور پخش میشوند بعد تحت میدان مغناطیسی متناوب قرار میگیرند بعد در اثر پاسخ مغناطیسی و نوسان این ذرات انرژی الکترومغناطیسی تبدیل به حرارت شده و باعث مرگ سلول میشود برای توضیحات بیشتر کلید واژه در یوتیوپ
magnetic nano particles hyperthermia in treatment of canser tumor

1 پسندیده